Prima generație Mazda3, modelul ce a luat locul Mazdei 323 în gama japonezilor în 2003, a fost dezvoltată, fără prea multă emoție, dar cu o vădită înclinație sportivă, pe platforma globală Ford C1, folosită la acea vreme de Ford Focus și Volvo V40, pentru ca producătorul să pună un picior mai puternic pe piața europeană a hatchback-urilor compacte.
La acea vreme, Mazda nu-și punea problema să se bată decât în vis cu liderii Volkswagen Golf, Ford Focus, Opel Astra, Renault Megane și Peugeot 307.
Doar spera să devină o alternativă tentantă, într-un segment extrem de dinamic și competitiv.
Timpul a trecut, cerințele de pe piața auto s-au schimbat destul de mult, motoarele au intrat în era downsizing-ului extrem din cauza normelor de poluare, iar mașinile făcute să-ți transmită emoție și plăcere de a conduce sunt din ce în ce mai rare. Mazda3 a evoluat, însă, spectaculos, s-a maturizat și a devenit din elev profesor.
Cea de-a patra generație Mazda3, încarnarea conceptului Kai prezentat de japonezi acum doi ani, este capabilă să dea bătăi grele de cap liderilor segmentului la toate capitolele, inclusiv tehnologie, rafinament și plăcere de a conduce.
Accent pe rafinament și emoție
Japonezii din Hiroshima au jucat din nou pe cartea design-ului emoţionant Kodo – Sufletul mişcării – și au câștigat.
Sigur, în general, gusturile nu se discută, dar, la cum arată mașina pe stradă, nu cred că există cineva căruia să nu-i placă, căruia să nu-i trezească nicio emoție.
Nu degeaba a luat premiul de design „Best of the Best“ la Red Dot Awards 2019!
Exprimând estetica japoneză într-o formă simplă, unică, designerii noii Mazda3 au eliminat muchiile, astfel încât panourile caroseriei să reflecte împrejurimile.
Iar abordarea „less is more“ a fost aplicată întregii mașini. Nu în cele din urmă, farurile și stopurile, de exemplu, au un stil curat, fără elementele inutile.
Designul spectaculos, de concept, are, însă, și unele neajunsuri. Geamurile laterale înguste, în stil „hot-rod“, de exemplu, fac interiorul un pic claustrofobic.
Iar montanții „C“ puternici, în combinație cu plonjarea puternică a plafonului, nu lasă spațiu prea mult pasagerilor spate la nivelul capului și ascund un portbagaj cu un volum de 358 de litri, sub media clasei (Honda Civic, cu 478 de litri, nici nu se pune).
Rafinamentul noii Mazda3 nu stă, însă, doar în liniile exterioare, ci și în cele interioare și, mai ales, în calitatea execuției și a materialelor alese.
În ultima vreme, pe fondul reducerilor costuri, la multe mașini, chiar și din clase superioare, a început să se facă economie chiar și în zonele care sar imediat în ochi. E, la Mazda3 e viceversa.
Sigur, întotdeauna există loc de mai bine. Dar, la Mazda3 se vede și se simte o evoluție în bine de la o generație la alta.
Cele mai multe plastice sunt moi și nu tari. Iar la echipările superioare, cu bordul îmbrăcat în piele, rafinamentul atinge cote premium. Bravo, Mazda!
Totodată, dacă tot am pomenit cuvântul „premium“, iar de-a lungul timpului s-a tot vorbit despre tendința producătorului japonez de a da cu ochiul în ograda BMW, atât rafinamentul, cât și emoția și ergonomia noii Mazda3 au ceva iz bavarez.
Dacă ești legat la ochi și nu știi în ce te urci, poziția joasă, sportivă, la volan pare apropiată de cea dintr-un Seria 3 de acum câțiva ani.
Și tipul de piele în care sunt îmbrăcate scaunele sculptate sportiv pare similar. Planșa de bord cu arhitectură minimalistă este ușor orientată către șofer.
Noul display de 8,8 inch al sistemului multimedia este înfipt nemțește, dar, din păcate, nu este și sensibil la atingere (când faci mirroring de pe smartphone, prin Apple CarPlay sau Android Auto, pentru Waze, de exemplu, este imposibil să comunici prin aplicație.
Trebuie să scoți cablul pentru a marca un radar). Iar pe tunelul median înalt, lângă schimbătorul de viteze, a apărut un buton de comandă în stil iDrive.
Lecție aspirată
Mazda se încăpățânează să renunțe la motoarele aspirate și la cilindreea de școală veche, în favoarea unor unități mici și turbo. Și bine face!
La prima vedere, SkyActive-G-ul de 122 de cai putere de pe noua Mazda3 pare împrumutat de la vechea generație. În mare parte, este adevărat. Da, există și un mare „dar“!
Noul benzinar nu are doar doi cai putere în plus, ci dă o adevărată lecție de tehnologie aspirată și se bate liniștit cu motorașele „subunitare“ de aceeași putere, dominându-le la rafinament și chiar la consum.
19.890 €
este prețul de bază pentru
Mazda3 Skyactive-G 122, TVA inclusă.
Concret, cu ajutorul unui sistem „Mild-Hybrid“, de 24 de volți și cu o baterie mică (0,17 kWh), care înmagazinează energia recuperată la frânare și reușește să alimenteze mașina când motorul termic este oprit de sistemul Start/Stop (funcționează exemplar, fără zgomot și ezitări) și al tehnologiei de dezactivare a doi dintre cei patru cilindri (da, seamănă, de exemplu, cu cea utilizată pe motoarele 1.4 TSI de la Volkswagen), când se rulează constant, la viteze urbane, Mazda3 G122 se mulțumește cu
8,3-8,5 litri/100 km în traficul infernal din București și cu 6,9-7,1 litri/100 km pe șosea, în contextul unui stil de condus destul de sportiv.
Și, dacă tot a venit vorba despre ținuta de drum, noua Mazda3 face un compromis excelent între confort și sportivitate.
Este adevărat, la cum arată, i-ar mai trebui cel puțin vreo 40-50 de cai putere în plus (deci așteptăm cu interes motorul revoluționar SkyActive-X, de 180 CP, care combină aprinderea prin compresie cu cea prin scânteie!).
Dar și cei 122 de cai putere pot fi exploatați la maximum, dacă se mestecă cum trebuie în cutia de viteze manuală, cu o timonerie impecabilă, ca la carte.
Astfel, dacă sunt ținuți la peste 4.000 rpm, mașinuța permite depășiri decente și abordarea dinamică a virajelor.
Chiar dacă nu mai e independentă, suspensia spate este bine setată și nu dă emoții. Iar direcția oferă un feedback destul de intuitiv, dar e loc și de mai bine.
Verdict Newsweek
+ Design emoționant; ținută de drum sigură; suspensie fermă, dar permisivă cu gropile și bine antifonată; cutie manuală cu o timonerie impecabilă; interior egonomic; calitatea finisajelor și a materialelor.
– Sistem multimedia cu display insensibil la atingere; vizibilitate redusă în spate; spațiu limitat la nivelul capului pentru pasagerii bachetei spate; portbagaj micuț; motorizare subdimensionată.