Moment istoric! „Meciul” anului 2023 în Europa se dă între Tesla Model Y și Dacia Sandero

DE Răzvan Scăeșteanu | Actualizat: 27.12.2023 - 11:59
Moment istoric! „Meciul” anului 2023 în Europa se dă între Tesla Model Y și Dacia Sandero - Foto: colaj NW
Moment istoric! „Meciul” anului 2023 în Europa se dă între Tesla Model Y și Dacia Sandero - Foto: colaj NW
Moment istoric! „Meciul” anului 2023 în Europa se dă între Tesla Model Y și Dacia Sandero - Foto: captură ecran/Automotive News
Moment istoric! „Meciul” anului 2023 în Europa se dă între Tesla Model Y și Dacia Sandero - Foto: captură ecran/Automotive News

Asistăm la un moment istoric pe piața auto. „Meciul” anului 2023 în Europa se dă între Tesla Model Y și Dacia Sandero, două mașini total opuse, care nu au mai nimic în comun.

SHARE

Dacia Sandero, o mașină sub-compactă de buget, cu motor termic pe benzină, eventual și pe GPL, care are un preț de bază de circa 14.000 de euro, și Tesla Model Y, o mașină electrică de clasă medie, cu veleități de crossover de familie, și un „monstru” de înaltă tehnologie, care are un preț de bază de circa 47.000 de euro, se bat pentru titlul de „Cea mai vândută mașină în Europa” în 2023. 

Nici nu contează foarte mult cine va câștiga lupta. Probabil, Model Y. Pe de o parte, e suficient că Dacia Sandero e în „finală”. Iar pe de alta, „meciul” între extreme creionează o segregare a pieței auto europene pe fondul inflației, scumpirii autovehiculelor în general și a presiunii economice din ce în ce mai mari la care europenii trebuie să facă față.

Citește și: De la smartphone, la „smartphone cu 4 roți“

Moment istoric! „Meciul” anului 2023 în Europa se dă între Tesla Model Y și Dacia Sandero

În perioada ianuarie-noiembrie 2023, în UE au fost înmatriculate în total 9.624.257 de autoturisme noi, în crestere cu 15.8% față de perioada similara din 2022. 

Și, în premieră absolută, în 2023, două mașini total opuse, Dacia Sandero și Tesla Model Y, s-au calificat în finala „Campionatului European” (de vânzări). 

Deocamdată, mașina electrică americană Tesla Model Y conduce detașat „meciul”, cu aproape 230.000 de înmatriculări în primele 11 luni ale anului, față de 217.000 de unități de Dacia Sandero. Dar, Sandero a ocupat primul loc în topul vânzărilor în noiembrie, așa cum a mai făcut-o de trei ori în cursul anului. Iar dacă o va face și în decembrie, rezultatul ar putea fi foarte strâns. 

Citește și: Piața auto din România încetinește. Mașinile electrificate au ajuns la o cotă de 24%. Ce se cumpără

Podiumul este completat de Volkswagen T-Roc, care, cu 191.000 de unități vândute, nu poate spera decât la locul trei.

În spatele său, are loc un interesant duel franțuzesc, cu Peugeot 208 (184.000 de unități) în fața lui Renault Clio (181.000 de unități). Deși Peugeot domină (la limită), vânzările sale globale au scăzut cu 5,6% de la începutul anului, în timp ce Renault a crescut cu 43,9%.

Prin urmare, nu este imposibil ca Renault Clio să depășească Peugeot 208 până la sfârșitul lunii decembrie. Iar dacă nu reușește să facă acest lucru, 2024 pare să fie un an bun pentru citadina proaspăt restilizată.

Apoi, grație locului șase ocupat de Opel Corsa, grupul Stellantis este cel care domină lupta în segmentul mașilor de oraș, cu vânzări cumulate de peste 360.000 de unități pentru cele două modele (Corsa și 208) bazate pe platforma sa CMP.

Citește și: VIDEO Cât costă CityZen, prima mașină electrică „românească” cu permis de la 16 ani. Vine din China

VW Golf, mult timp referința absolută a pieței, abia ocupă locul șapte în primele 11 luni din 2023, chiar în fața lui Toyota Yaris Cross.

Top 10 este completat de două modele ale grupului VW, care, deși încă se chinuie cu modelele sale electrice (ID.4 ocupă doar locul 46 în topul vânzărilor), găsește surse solide de creștere prin modelele sale cu combustie internă.

VW, Stellantis și Renault conduc clasamentul mărcilor

În luna 2023, înmatricularile de autoturisme noi în Uniunea Europeana au crescut cu 6.6% față de noiembrie 2022, atingandu-se un nivel de 884.673 unități.

Iar în perioada ianuarie-noiembrie 2023, în UE au fost înmatriculate în total 9.624.257 unitati, în creștere cu 15.8% față de perioada similară din 2022.

De remarcat, din totalul autoturismelor noi înmatriculate în UE în acest an, 1.374.440 unitati au fost full electrice și 3.204.076 cu propulsie hibridă.

Au fost înregistrate creșteri notabile ale înmatricularilor de autoturisme noi comparativ cu ianuarie-noiembrie 2022 în Italia (+20%), Spania (+17.3%), Franța (+16.2%) și în Germania (+11.4%).

În ceea ce privește constructorii de automobile, cele mai multe autoturisme noi înmatriculate în total în Europa în primele 11 luni din 2023 aaprțin Grupului VW (3.050.746 unitati, în crestere cu +20.6%).

Urmează Grupul Stellantis, cu 1.992.352 unități, în creștere cu 5.3%, si Grupul Renault, cu 1.130.653 unități, în creștere cu 19.5% (din care Dacia: 512.055 unități, în creștere cu 19.8%, față de ianuarie-noiembrie 2022).

Marca Ford revendicat în perioada ianuarie-noiembrie 2023 un numar de 482.342 unitati noi înmatriculate în UE, în creștere cu 1.7% față de perioada similara din 2022.

Piața auto din Romania se situeaza pe pozitia 14 în UE, cu un volum de 133.238 autoturisme noi înmatriculate, înregistrand o creștere cu 14%, comparativ cu perioada similara din 2022.

Dintre acestea, 14.089 unități au fost mașini electrice și 40.428 cu propulsie hibridă.

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te