În fiecare an, „Anul Nou“ în industria auto începea cu Salonul Auto de la Detroit (NAIAS), unul dintre cele mai importante cinci evenimente de profil din lume, alături de cele din Geneva, Paris, Frankfurt și Tokyo.
Însă 2019 a fost ultimul an de „Revelion“ la Detroit, iar singurul european de la masă a fost Volkswagen. În ultima vreme, NAIAS-ul a decăzut rapid, de la peste o sută de premiere, cu câțiva ani în urmă, la aproape 70 în 2018 și circa 30 în 2019, iar mulți producători de mașini au ales să-și dezvăluie ultimele noutăți la Consumer Electronics Show (CES) din Las Vegas, cel mai mare salon de profil din lume, care se desfășoară tot la începutul lui ianuarie, așa că organizatorii au decis să mute show-ul în iunie. Dacă zilele însorite și calde vor da un nou suflu NAIAS-ului, rămâne de văzut, cât timp giganții auto americani se clatină. Într-un număr trecut al revistei Newsweek România titram că General Motors (GM), cel mai mare producător american de automobile, este în comă indusă, nominalizând trecerea a cinci fabrici pe linie moartă în 2019 (Lordstown Assembly, Detroit - Hamtramck Assembly și fabricile de motoare din Maryland și Michigan din SUA, precum și Oshawa Assembly din Canada) și anunțând încetarea producției sedan-urilor ale căror vânzări merg slab: Cadillac CT6, Cadillac XTS, Buick LaCrosse, Chevrolet Impala și Chevrolet Cruze.
Iar Ford, al doilea mare constructor american, a anunțat recent un plan dur și amplu de restructurare în Europa, unde, din cauza neadaptării gamei la tendințele pieței și a creșterii competitivității, și-a văzut cota de piață scăzând de la 11% iese la în anul 2000, la 6,4% în 2018. De asemenea, Ford a semnat un parteneriat strategic istoric cu Volkswagen, pentru dezvoltarea în comun a unor noi modele, precum pick-up-uri de clasă medie, vehicule comerciale și automobile electrice.
Toyota Supra - Renașterea unei legende
La 40 de ani de la apariția primei generații Toyota Supra și după 17 ani de la dispariția modelului care a furat inimile pasionaților de drift și liniuțe (curse de accelerație pe o distanță de 400 de metri) din gama Toyota, legenda se întoarce. A cincea generație Toyota Supra nu este un „samurai“ 100%, fiind dezvoltată în parteneriat cu BMW. Șasiul, motorul de 3.0 litri turbo, cu șase cilindri în linie, care dezvoltă 335 cai putere, și cutia de viteze automată cu opt trepte vin de la noul BMW Z4 Roadster. Dar reglajele fine aparțin japonezilor. Noua Supra accelerează de la 0 la 100 km/h în 4,1 secunde și se spune că este în lucru și o versiune cu transmisie manuală.
Kia Telluride - SUV cu opt locuri
Coreenii de la Kia nu joacă tare doar în Europa. Telluride este primul SUV Kia, conceptul pe placul americanilor: trei rânduri de scaune, opt locuri, motor V6 de 3.8 litri de 291 de cai putere și cutie automată cu opt trepte. Mașina împarte platforma cu Hyundai Palisade și poate fi echipată opțional cu tracțiune integrală și suspensie spate autonivelantă. Nu vă faceți calcule, Telluride nu va ajunge la dealerii din Europa!
Mustang Shelby GT500 - Eleanor s-a întors
Eleanor, vedeta cu patru roți din filmul Gone in Sixty Seconds, se întoarce pe stradă sub forma noului Ford Shelby GT500. Mașina este animată de un V8 de 5.2 litri supraalimentat care dezvoltă 700 de cai putere. Cel mai puternic Mustang este cotat cu o accelerație 0-100 km/h în circa trei secunde.
RAM 3500 HD - Cel mai forțos „truck“ de serie
„Truck-ul Anului“ impune un nou standard în ceea ce privește cuplul motor. Versiunea RAM 3500 HD echipată cu un motor Cummins de 6.7 litri dezvoltă un cuplu de, atenție, 1.355 Nm. Camioneta poate să tragă o remorcă de până la 15 tone, iar în benă pot fi încărcate peste trei tone.
Subaru WRX STI S209 - Pașaport internațional
Pentru prima dată, Subaru a ales să lanseze o versiune super-sport, „S“, a WRX-ului în afara Japoniei. Inima WRX-ului STI S209 este deja clasicul 2.5 litri boxer, care a primit pistoane noi și o turbină mai mare, puterea sa ajungând la 341 cai putere. De pe lista de dotări nu lipsesc acoperișul din fibră de carbon, noi diferențiale cu alunecare limitată și o suspensie revizuită.
Ford Explorer - Putere pentru întreaga familie
Ford a ales Detroit-ul pentru lansarea noii generații a celui mai popular SUV al său. Noul Explorer dispune tot de trei rânduri de scaune, dar este mai spațios, mai tehnologizat și dispune de noi motorizări. Pentru început, este oferit un motor de 2.3 litri turbo, de 300 de cai putere, dar Ford pregătește și un 3.0 litri twin-turbo de 400 de cai, precum și o platformă hibridă. Indiferent de versiune, transmisia este asigurată de o cutie automată cu 10 trepte.
GAC Entranze - Ambiția chinezilor
Chinezii de la GAC nu sunt încă prezenți pe piața americană, dar vor să intre în forță. Au adus la Detroit întreaga gamă și au prezentat un concept. GAC Entranze are portiere glisante, acoperiș panoramic din sticlă, șapte locuri și se adresează familiștilor aventurieri cu înclinații eco.