Pe de o parte, platforma CMP a Grupului PSA permite echiparea cu motoare convenționale sau cu o unitate electrică. Iar pe de alta, în funcție de versiunea de echipare, mașina pune accentul fie pe confort, fie pe sportivitate.
Cea de-a șasea generație a celui mai bine vândut model Opel, Corsa suferă de personalitate multiplă. Pe de o parte, platforma CMP a Grupului PSA permite echiparea cu motoare convenționale sau cu o unitate electrică. Iar pe de alta, în funcție de versiunea de echipare, mașina pune accentul fie pe confort, fie pe sportivitate.
Newsweek România a participat, la sfârșitul lunii noiembrie, la evenimentul de lansare internațională a noului Opel Corsa, care s-a desfășurat în Croația, pe Coasta Dalmată, și, așa cum v-am promis în numărul 83 al revistei, când am radiografiat versiunea sportivă Corsa 1.2 Turbo 130 GS Line AT8, revenim cu detalii despre cea de-a doua mașină testată cu această ocazie - Opel Corsa 1.5 diesel Elegance.
În mare parte, mașinile sunt la fel, însă câteva detalii și setări le fac aproape complet diferite.
Dacă GS Line-ul pune accentul pe sportivitate, în primul rând cu o suspensie fermă și scaune profilate, Elegance are o personalitate orientată către confort.
Suspensia este mai moale și silențioasă, absorbind fără mofturi denivelările asfaltului, iar scaunele față reglabile pe șase direcții sunt și ele mai moi, sporind nivelul de relaxare în timpul călătoriilor mai lungi. Reversul orientării către confort?
În cazul denivelărilor succesive, suspensia de pe Elegance nu reușește să „citească” chiar în timp real drumul, dând șoferului senzația că mașina începe să plutească, iar pe virajele abordate rapid mașina se înclină mai mult și nu îmbie piciorul drept să strivească accelerația, cum o face GS Line-ul.
Cu ochii în rezervor
Motoarele diesel care respectă cele mai drastice norme de poluare încă mai au multe de spus chiar și în clasa mică. O demonstrează clar noul Opel Corsa 1.5D, cel puțin datorită elasticității în exploatare și a economiei de carburant, care se vede direct în buzunarul utilizatorului.
Agregatul cu patru pistoane de origine PSA dezvoltă 102 cai putere, la 3.500 rpm, și un cuplu maxim de 250 Nm, la 1.750 rpm. Nu e mult, dar e suficient pentru greutatea de numai 1.165 de kilograme a mașinii.
Dacă se trece peste faptul că se aude destul de tare în habitaclu (probabil, fiind vorba despre o mașină de pre-producție, a fost neglijată insonorizarea, deoarece, pe Crossland X, de pildă, același motor nu deranjează deloc) și sunt exploatate adecvat cele șase trepte ale cutiei de viteze manuale, Corsa 1.5D se mișcă destul de fâșneț atât în traficul urban, cât și pe autostradă sau pe șosele de munte.
14.481 €
este prețul de bază pentru
un Opel Corsa 1.5D, TVA inclusă
Singura problemă este că șoferul trebuie să învețe sunetul motorului la diferite turații, pentru că turometrul nu prea se vede.
Corsa F a renunțat la instrumentarul de bord analogic în favoarea unui display. E măricel, arată frumos, dar are o grafică neinspirată.
Lăsând la o parte gradul scăzut de personalizare, turometrul, litrometrul și indicatorul de temperatură a motorului sunt reprezentate sub forma unor linuțe pe ultima linie a acestui display, fiind aproape imposibil de monitorizat exact turația.
În ceea ce privește consumul de carburant, Opel Corsa 1.5D este un adevărat performer. Chiar surprinde. Orașe cu trafic rarefiat în extrasezon, drumuri virajate, cu pante și rampe lungi, tuneluri și autostrăzi săpate în stâncă.
În urma unui traseu de circa 100 de kilometri, ce a inclus toate elementele enumerate mai sus și în care am profitat de fiecare metru pentru a studia comportamentul mașinii în toate situațiile, mai puțin condusul economic, consumul mediu s-a stabilizat la 4,2-4,3 litri/100 km.
E mult, e puțin, rămâne de discutat. Cu siguranță, este deosebit de competitiv (nu facem comparații în momentul de față). Dar de ce este surprinzător?
Simplu, Corsa 1.5D este printre puținele mașini testate în ultima vreme cu un consum mediu afișat de computer atât de apropiat de cifra oficială – 4,1 litri/100 km (WLTP).
Viața la bord
A șasea generație Corsa, model ce a fost votat „Cea mai bună achiziție din Europa 2020” de către juriul Autobest și a câștigat titlul „Company Car Of The Year”, în categoria autovehiculelor de mici dimensiuni, în urma voturilor cititorilor revistei germane „Auto Bild“, este cu 39 de milimetri mai lungă decât Corsa E, cu 48 de milimetri mai joasă și cu un milimetru mai îngustă.
Iar ampatamentul este cu 28 de milimetri mai mare. În clasa supermini, în care fiecare milimetru contează, aceste cifre se traduc printr-un spațiu interior mai generos, chiar dacă, în continuare, spațiul pentru pasagerii de pe bachetă este destul de limitat, și printr-o aerodinamică exemplară.
La fel ca în cazul tuturor modelelor Opel noi, inginerii au optimizat caracteristicile aerodinamice ale noului
Corsa în tunelul aerodinamic al Universității din Stuttgart, operat de Institutul de cercetare în inginerie și motoare auto. Rezultatul?
Un coeficient aerodinamic de 0,29 și o zonă frontală redusă față de modelul anterior, de numai 2,13 m2, ceea ce fac ca noul Corsa să fie unul dintre cele mai aerodinamice modele din clasă.
Poziția la volan este joasă și confortabilă. Scaunele oferă un sprijin lateral bun, dar nu la nivelul scaunelor sport de pe GS Line.
Iar planșa de bord este desenată ergonomic, comenzile fiind ușor și intuitiv de accesat. Materialele și finisajele sunt, în general, bune, dar pentru fețele de uși s-ar fi potrivit un plastic de mai bună calitate, eventual, moale și plăcut la atingere măcar în zonele de contact direct.
Portbagajul de 309 litri nu este cel mai mare din clasă, dar este mai mare cu 24 de litri față de cel al modelului anterior.
La capitolul tehnologie îmbarcată, noul Corsa este cu adevărat avangardist, introducând, în premieră, de exemplu, în clasa B farurile adaptive IntelliLux LED matrix.
Cele opt segmente de LED-uri sunt controlate de camera frontală de înaltă rezoluție de ultimă generație și adaptează în mod continuu și automat fasciculul luminos la fiecare situație din trafic și din mediul înconjurător.
Apoi, lista este completată de cam toate sistemele de asistență de ultimă oră, precum recunoașterea indicatoarelor rutiere, tempomatul automat sau sistemul de protecție la impact lateral controlat de senzori.
Verdict Newsweek România
+ Design incisiv, motor elastic și deosebit de economic, comportament rutier plăcut, faruri adaptive IntelliLux LED matrix eficiente și economice, tehnologie îmbarcată, sistem multimedia, timonerie precisă și plăcută în exploatare.
– Grafica instrumentarului de bord, plasticul dur din care sunt făcute fețele de uși, suspensie confortabilă, dar puțin cam moale, zgomotul destul de pregnant al motorului diesel în habitaclu.