Nu prea mulți români au bani de mașini noi. În România, salariul mediu net este la ora actuală de 830 euro/lună, potrivit datelor numbeo.com. Deci, de 9.960 euro pe an. Prin urmare, matematic, conform recomandărilor specialiștilor în finanțe personale, românul cu salariul mediu își poate permite o mașină de 3.490 euro sau maximum de 4.980 euro (specialiștii în finanțe personale spun că, pentru a nu genera deloc presiune pe buget, când se gândește să-și schimbe automobilul, un șofer trebuie să socotească ca prețul acestuia să nu depășească 35% din salariul său net anual. Procentul poate urca până la maximum 50%, dacă acesta își asumă anumite constrângeri).
Iar la acești bani nu se pune problema de mașină nouă. Nici de un microcar cu permis de la 16 ani nu prea ajung.
Citește și: Ce mașini își permit românii? 65% au peste 16 ani. Nu își pot lua una nouă din salariul mediu
Prin urmare, piața de mașini la mâna a doua merge strună. Atenție, însă! Dacă cumpărați mașina de la un necunoscut sau chiar de la o firmă care aduce autovehicule SH din Occident, verificați-o foarte atent la un mecanic cunoscut.
Piața de mașini SH duduie. Dar, atenție ce cumpărați! TOP 20 mașini „umblate” de samsari în România
Piața de mașini SH duduie. În primele două luni din 2025, de exemplu, volumul autoturismelor noi înmatriculate în România a fost de 23.770 unități, iar înmatricularile de autoturisme second hand înmatriculate pentru prima oara în România au fost de 60.844 unități. Adică, de aproape trei ori mai multe mașini SH decât noi.
Achiziționarea unei mașini la mâna a doua e întotdeauna o loterie. Însă, cu „ajutorul” samsarilor riscul crește exponențial.
Citește și: Ce SUV premium cu garanție, „nemăscărit” de samsari, găsești la preț de Dacia Bigster
Potrivit datelor companiei de date auto CarVertical, care poate verifica într-o oarecare măsură istoricul mașinilor prin service-urile din întreaga lume, mii de români cad victime înșelătoriilor cumpărând vehicule care au kilometrajul dat înapoi.
TOP 20 mașini „umblate” de samsari în România
Citește și: 5 semne că ai cumpărat o mașină cu kilometrajul dat peste cap și „cosmetizată” de samsari
Toyota Prius conduce „TOP 20 mașini „umblate” de samsari în România” și este și modelul cu cel mai mare număr de kilometri șterși de pe odometru, potrivit datelor ianuarie-decembrie 2024 analizate de CarVertical.
„Podiumul” este completat de Audi A8 și Porsche Cayenne, 17,9% din modelele verificate având kilometrajul „măscărit” de samsari, și, respectiv, 17,2%.
În clasamentul modelelor de mașini cu cel mai mare număr de kilometri dați înapoi, Toyota Prius este urmată de Mercedes-Benz E-Class (medie de 127.000 km șterși), Volkswagen Sharan (medie de 110.000 km șterși) și Volkswagen Touran (medie de 106.000 km șterși).
Citește și: Cum și-a țepuit un samsar de mașini prietenul din copilărie și a ajuns condamnat la pușcărie
BMW Seria 5 (9,9%), Mercedes-Benz S-Class (10,4%), BMW Seria 7 (10,5%) și Peugeot 508 (10,5%) par a fi modele cele mai sigure conform studiului, având cele mai mici procente de odometre modificate raportat la numărul total. Cu toate acestea, cumpărătorii ar trebui să rămână vigilenți și atunci când cumpără astfel de vehicule.
Media de kilometri dați înapoi pentru BMW Seria 5 a fost de 97.000 de km, pentru Mercedes-Benz S-Class de 105.000 de km, BMW Seria 7 de 83.000 km, iar pentru Peugeot 508 de 90.000 de km.
Nicio mașină rulată nu este, însă, complet imună la „măscărirea” kilometrajului afișat. Prin urmare, cum derulările de kilometraj afectează atât modelele mai noi cât și pe cele mai vechi, este esențial pentru cumpărători să inspecteze temeinic orice vehicul pe care intenționează să îl achiziționeze.