„Resto“, de la restaurare. „Electro“, de la electrificare. „Mod“, de la modernizare.
Restaurarea 100% identică cu originalul a mașinilor istorice a fost, este și va rămâne un cult.
Însă, cum nu toți pasionații sunt dispuși să-și asume și meandrele băbuțelor cu patru roți, să-și suflece mânecile și să-și bage mâinile sub capotă pentru a sufla în jiclor, de pildă, au apărut restomodurile.
Adică, restaurarea și modernizarea automobilelor clasice pentru creșterea gradului de confort și ușurință în utilizare, dar fără a le schimba ADN-ul, modă care a salvat, salvează și va salva multe bijuterii.
În ultima vreme însă, odată cu forțarea unui viitor al mobilității 100% electric, prin introducerea a fel de fel de restricții de circulație și taxe, și a schimbării percepției generațiilor mai tinere asupra automobilelor, a început să se dezvolte puternic o nouă modă, ce poate fi denumită drept „Resto – Electro – Mod“. Iar business-ul pare sănătos, din moment ce și unii producători tradiționali încep să adopte ideea.
Rolls-Royce Phantom V, Jaguar XK120 sau Aston Martin DB6, cu „inimi“ electrice
Lunaz, o firmă britanică cu sediul în Silverstone, în care a investit și binecunoscutul jucător de fotbal David Beckham, se află printre pionierii „Resto – Electro – Mod“.
În 2021, și-a crescut cu 500% numărul de angajați, iar comenzile pentru 2022 și 2023 sunt deja închise.
Rolls-Royce Phantom V
Sigur, nu poate restaura, electrifica și moderniza decât circa 110 automobile pe an, dar „explozia“ fenomenului este notabilă, mai ales că „Resto – Electro – Mod“-urile nu sunt nici pe departe accesibile. Sunt mai scumpe decât modelele noi cât de cât echivalente.
Jaguar XK120
Ca idee, cel mai scump „Resto – Electro – Mod“ propus de Lunaz este Aston Martin-ul DB6, care are un preț de bază, fără taxe, de 950.000 de lire sterline, iar cel mai „ieftin“ este Range Rover-ul clasic (de la 290.000 de lire sterline).
În gama „artizanului“ care a anunțat că își va crește în acest an suprafața halelor de producție cu 400% mai figurează, de exemplu, Rolls-Royce Silver Cloud, Jaguar XK120 și Bentley Continental și Flying Spur din anii 1955 – 1965.
Aston Martin DB6
Lunaz spune că mașinile clasice electrificate atrag o nouă generație de cumpărători, indicând către „persoane care au respins anterior ideea de a deține o mașină clasică din cauza problemelor legate de fiabilitate, utilizare și sustenabilitate“.
MINI Recharged, „Resto – Electro – Mod“ de fabrică
MINI este primul constructor care intră oficial în hora „Resto – Electro – Mod“. Dacă Alec Issigonis ar putea proiecta din nou MINI clasic în prezent, pentru mileniali, emblematicul automobil de clasă mică ar avea un motor electric.
La urma urmei, originalul lansat în 1959 a fost creat în timpul unei crize a petrolului şi era bazat pe ideea de a economisi combustibil şi de a transporta patru ocupanţi şi bagajele lor. Iar istoria se cam repetă.
Producătorul britanic a început să cocheteze cu ideea „Resto – Electro – Mod“ în 2018, când a testat apele prezentând la Salonul Auto de la New York un MINI Electric clasic.
Cum feedback-ul a fost deosebit de pozitiv, la uzina MINI din Oxford a fost creată o divizie dedicată conversiilor electrice, iar acum clienții pot alege ca MINI-ul lor clasic să primească o nouă viață, electrică. Interesant, procesul este reversibil.
Adică mașina primește un sistem de propusie electric și este modificată, dar astfel încât, în orice moment, să poată reveni la „inima caldă“.
În timpul conversiei, motorul termic original al fiecărui automobil este marcat şi stocat astfel încât să poată fi reutilizat.
„Ceea ce echipa de proiect dezvoltă păstrează caracterul unui MINI clasic şi le permite fanilor săi să se bucure de performanţe electrice. Cu MINI Recharged conectăm trecutul cu viitorul mărcii“, a explicat Bernd Körber, directorul mărcii MINI.
MINI Recharged este animat de un motor electric modern, care generează o putere de 122 de cai putere şi îi conferă mașinii o accelerație de la 0 la 100 km/h în aproximativ 9,0 secunde.
Energia este furnizată de o baterie de înaltă tensiune, care poate fi încărcată cu o putere de până la 6,6 kW şi permite o autonomie estimată de aproximativ 160 de kilometri.
Iar probabil cel mai mare avantaj al MINI Recharged este faptul că poate intra în zonele de condus electrice sau cu emisii reduse ale multor oraşe mari, altfel inaccesibile cu un motor termic.
De exemplu, MINI clasic electric poate circula pe Oxford Street sau Piccadilly Circus din Londra şi poate face parte din nou din peisajul urban, fără ca şoferul să fie nevoit să plătească în prealabil taxa de mediu (Congestion Charge).
Altfel, fiecare MINI clasic trecut prin procedeul „Resto – Electro – Mod“ primeşte grupul de instrumente central caracteristic, familiar încă din vremurile versiunii clasice, care acum afişează temperatura transmisiei, treapta de viteză selectată, autonomia electrică şi viteza.
Conversia 100% electrică a modelului MINI clasic se realizează exclusiv în Regatul Unit. Iar fiecare automobil convertit primeşte un număr individual, ceea ce îl face unic.
Ford Mustang original cu 536 de cai putere electrici
Ford s-a folosit de legenda Mustang-ului pentru primul său model 100% electric. Dar Mustang Mach-E nu prea are legătură cu Mustang-ul original din 1967, chiar dacă este un crossover electric puternic și interesant din multe puncte de vedere.
Charge, o companie britanică din Londra, a prezentat în 2019, la Goodwood Festival of Speed, conceptul 100% electric Charge Mustang EV, o mașină electrică bazată pe Ford-ul Mustang original.
Dacă atunci însă, Charge Mustang EV nu era încă complet funcțional, acum firma a deschis lista de comenzi și a anunțat că va face 499 de unități.
Charge Mustang EV are doar caroseria de Ford Mustang. „Resto – Electro – Mod“-ul are suspensii complet regândite, două motoare electrice cu o putere totală de 536 de cai putere și un cuplu instant de 1.500 Nm, care îi conferă și tracțiune integrală, baterie cu o capacitate de 64 kWh și un interior „custom“, complet redesenat.
Producătorul Charge creditează Mustang EV cu o accelerație 0-100 km/h în 3,9 secunde și o autonomie electrică de până la 320 de kilometri.
Mașina se poate încărca de la stații DC de mare putere cu până la 50 kWh și are un preț de bază de 350.000 de lire sterline (cca. 420.000 euro).
Porsche 911 EV, „Made in Bulgaria“, cu suflet de i3s
Electrificarea și conversiile au deschis, se pare, poarta către un potențial business în industria auto și pentru anonimi.
Dacă vietnamezii de la VinFast vor să intre pe piața SUV-urilor din Europa și SUA, de exemplu, bulgarii de la Modern Classics au făcut un Porsche 911 „Resto – Electro – Mod“.
Start-up-ul cu sediul în Sofia a pornit de la ideea de a da o nouă viață mașinilor clasice cu defecte ce nu pot fi reparate sau sunt prea costisitor de remediat și celor care nu mai au motor deloc.
Proiectul-pilot al Modern Classics este un Porsche 911 din „Seria G“, primul 911 echipat cu motor turbo, din care nu a mai rămas însă decât caroseria.
Bulgarii au restaurat „carapacea“ și i-au adaptat mașinii sistem de propulsie de la „hot-hatch“-ul de oraș 100% electric BMW i3s.
Prin urmare, 911 EV este împins de 184 de cai putere, alimentați de o baterie cu o capacitate de 42,2 kWh, care îi oferă o autonomie de până la 250 km.
Astăzi, cei 184 de cai ar fi suficienți doar pentru o roată spate de 911, dar în 1974 Porsche 911 Turbo avea 260 de cai, iar în 1977, 300.
Accelera de la 0 la 100 km/h în 5,2 secunde, iar viteza maximă depășea 260 km/h. În comparație, 911 EV ajunge la 100 km/h în 6,8 secunde și este limitat la 160 km/h.
„Resto – Electro – Mod“-ul 911 făcut de bulgari dispune și de ABS, ESP și sistem de infotaintment.