În România sunt înmatriculate în prezent 12.883 de autovehicule electrice (până la 31 ianuarie 2021), primele numele de înmatriculare românești fiind atribuite unui vehicul 100% electric în 2011, conform datelor DRPCIV. Înregistrările de EV-uri au crescut spectaculos pe sfârșit de an, după începerea livrărilor Dacia Spring, cea mai ieftină electrică de piață, cu un preț sub 10.000 de euro, prin programul Rabla Plus.
Concret, în 2021, în România au fost înmatriculate 6.831 de vehicule electrice (+118%, față de 2020). Dintre acestea, 3.066 sunt Dacia Spring. Iar decembrie 2021 a fost cea mai bună lună, cu 2.099 EV-uri noi înregistrate.
Pe lângă Spring, „Top 5 mașini electrice înregistrate în 2021” este completat de Volkswagen e-UP! (437 unități), Renault Zoe (386 unități), Hyundai Kona (385 unități) și Volkswagen ID 3 (291 unități).
6,2 EV-uri „se bat” pe o priză
În ceea ce privește infrastructura de încărcare, conform indexului de e-mobilitate realizat de Lektri.co, numărul încărcătoarelor publice, fără restricții, din România a ajuns la 2.086. Dintre acestea, 436 sunt de tip fast-charger CCS/CHAdeMO și 1650 Type2.
Făcând un calcul simplu, raportul mașini electrice / încărcător public este 6,2. Pare mic, dar, atenție, distribuția încărcătoarelor nu este uniformă, majoritatea fiind în marile orașe și pe anumite axe interurbane.
De asemenea, mașinile electrice nu fac plinul în maximum 10 minute, în funcție de puterea încărcătorului și capacitatea bateriei având nevoie și câteva ore de stat în priză pentru a se încărca de la 15-20% la 100%.
Top 10 „ all time” mașini electrice înregistrate în România (2011 – 2021)
1. Dacia Spring – 3.066 unități
2. Renault Zoe – 1.854 unități
3. Volkswagen e-UP! – 808 unități
4. BMW i3 – 766 unități
5. Nissan Leaf – 680 unități
6. Volkswagen ID 3 – 644 unități
7. Hyundai Kona – 575 unități
8. Volkswagen e-Golf – 457 unități
9. Skoda Citigo – 398 unități
10. Tesla Model 3 – 391 unități