Skoda Superb, de la limuzină V8 la iV hibrid plug-in în 85 de ani

DE Răzvan Scăeșteanu | Actualizat: 14.06.2019 - 09:13

Înființată în vremea pionieratului automobilistic, în anul 1895, Skoda Auto este una dintre companiile auto cu cea mai îndelungată istorie din lume.

SHARE

De numele său se leagă inovații și multe modele de renume care au supraviețuit peste generații, precum Rapid, Octavia sau Superb. Dar electrificarea facelift-ului celei de-a treia generații contemporane a navei sale amiral și dezvoltarea primului model 100% electric, iV, pare, de departe, cel mai important moment de cotitură.

Limuzina Skoda Superb a apărut în 1934 (Type 640), iar, până în 1949, a evoluat de-a lungul a șase generații, pornind, de exemplu, de la un motor cu șase cilindri în linie de 2.492 de centimetri cubi și ajungând la o unitate V8 de 3.990 de centimetri cubi (Superb 4000 – Type 919) și o lungime de 5,7 metri. 

Modelul a fost propus în mai multe versiuni, cu patru, șase sau șapte locuri, cabriolet cu două uși sau utilitară. Iar Superb-ul Type 956 de la începutul anilor 1940 a fost echipat  inclusiv cu tracțiune integrală, versiunea militară de lux Kfz 21 fiind utilizată inclusiv de generalul Heinz Guderian și mareșalul Erwin Rommel.

După căderea „cortinei de fier“, la începutul anilor ’90, Vokswagen a făcut, probabil, cea mai bună mișcare pe tabla de șah a industriei auto europene, prin preluarea constructorului ceh Skoda.

Imediat, modelele Skoda Favorit, Felicia și Skoda Forman au primit o infuzie de tehnologie germană, iar în 1996 a ieșit pe piață „primul Volkswagen low-cost“, Skoda Octavia I.

Modelul în două versiuni de caroserie, hatchback și break, s-a impus imediat, grație calității germane la un preț accesibil, și a pus bazele dezvoltării spectaculoase a producătorului din Mlada Boleslav.

Prima generație contemporană Skoda Superb a fost lansată în 2001, pe platforma folosită de Audi A4, din 1994, și Volkswagen Passat B5, din 1996, și a impresionat prin confort și spațiul interior.

În 2008, a doua generație a trecut pe platforma utilizată de Passat B6/B7 și a pus mai mult accentul pe design și funcționalitate. Iar cel de-al treilea Superb a preluat, în 2015, platforma modulară MQB a grupului Volkswagen, ridicând și mai mult ștacheta în materie de confort și arhitectură.

Pasul hibrid plug-in

În 2019, Skoda a deschis un nou capitol în istoria sa de 124 de ani, intrând în era mobilității electrice prin lansarea sub-mărcii Skoda iV. Modelul Skoda Superb iV este primul hibrid plug-in de serie realizat vreodată de constructorul ceh.

Combinând un motor pe  benzină, 1.4 TSI (156 CP), cu unul electric (115 CP), sistemul generează o putere totală de 218 cai putere și oferă mobilitate prietenoasă cu mediul, fără compromisuri în privinţa performanţelor.

Bateria are o capacitate de 37 Ah şi 13 kWh de energie, iar emisiile de CO2 ale maşinii se situează sub 40 g/km. Autonomia pur electrică este de până la 55 de kilometri, conform standardelor WLTP.

Bateria litiu-ion de înaltă tensiune instalată în podea poate fi încărcată foarte simplu acasă, peste noapte, de exemplu, folosind o priză standard sau un wallbox, caz în care aceasta durează 3 ore şi 30 de minute, la o putere de 3,6 kW.

Intrarea pentru cablul de încărcare se află sub o clapetă integrată în grila radiatorului. Evident, ca orice hibrid,  Superb iV îşi reîncarcă bateria şi în mers, folosind motorul pe benzină pe post de generator şi funcţia de recuperare a energiei de frânare.

Motorul electric permite condusul pur electric, dar, când e cazul, oferă şi asistenţa benzinarului 1.4 TSI. Funcţia de selectare a modului de condus oferă trei setări speciale: modul „Sport“, modul „E“ şi modul „Hybrid“.

În „Sport“, mașina are acces la puterea maximă de 218 CP şi la un cuplu de 400 Nm. În combinaţie cu transmisia automată DSG, care este o dotare standard, şoferul beneficiază astfel de potenţialul dinamic maxim, putând adopta un stil sportiv.

În „E“, Superb-ul iV este pus în mişcare exclusiv de baterie, iar datorită generatorului de sunet E-noise, ceilalţi participanţi la trafic, precum bicicliştii şi pietonii, pot să audă din timp când se apropie mașina. În modul „Hybrid“, sistemul electronic reglează automat interacţiunea dintre motorul pe benzină şi cel electric, pentru maximum de eficiență.

Detaliile care fac diferența

Din exterior, hibridul poate fi identificat în baza emblemei „iV“ din spate. Iar  privind mașina din faţă, se observă bara redesenată, cu model de figure, şi aşa-numitele „Air Curtains“.

La interior, însă, Skoda Superb iV se diferenţiază de modelele cu motoare clasice prin mai multe detalii specifice. Hibrid-ul plug-in include în dotarea standard display-ul color Maxi DOT multifuncţional şi poate fi echipat opţional cu afişajul Virtual Cockpit de 10,25 inch.

Sistemul de infotainment oferă submeniuri specifice modelului „iV“, precum nivelul curent de încărcare al bateriei sau autonomia pur electrică.

Cu aplicaţia e-Manager din meniul sistemului de infotainment poate fi setat un profil în funcţie de oră. Astfel, sistemul de aer condiţionat va porni încă înainte de începutul călătoriei şi şoferul se poate asigura că bateria este încărcată când are nevoie de ea.

Șoferul poate, de asemenea, să aleagă dacă sistemul de aer condiţionat va fi alimentat de la priză sau de la bateria maşinii.

Totodată, pentru Superb iV constructorul ceh a rezervat două sisteme de asistenţă exclusive. Trailer Assist simplifică manevrarea maşinii cu spatele când aceasta are ataşată o remorcă. Display-ul prezintă o schiţă a maşinii cu remorcă, văzute de sus.

Iar șoferul poate selecta direcţia şi unghiul în care să se deplaseze remorca cu spatele. În acest sens, el poate utiliza butonul de ajustare a oglinzilor exterioare, la fel ca pe un joystick şi apoi trebuie doar să ţină sub supraveghere traficul şi să acţioneze frâna şi acceleraţia. Sistemul preia controlul volanului.

Al doilea sistem exclusiv este Area View. Acesta utilizează patru camere video pentru a oferi şoferului o vedere panoramică de 360 de grade a maşinii.

Aceasta este afișată pe ecranul central. Făcând o clipă abstracție de versiunea hibridă plug-in, una dintre dotările deosebit de atractive ale modelului Superb facelift sunt farurile full-LED Matrix, lansate în premieră pe o Skoda de serie.

Acest sistem generează un fascicul de lumină compus din mai multe segmente controlate individual. Astfel poate fi împiedicată deranjarea celorlalţi participanţi la trafic, chiar dacă luminile de drum sunt în permanenţă aprinse.

Tehnologia inteligentă foloseşte o cameră video pentru a detecta traficul din sens opus, dar şi persoanele şi obiectele care reflectă lumina. Este folosită şi o unitate de comandă ce aprinde şi stinge instantaneu segmentele fascicolului.

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te