Antigelul, lichidul de răcire al motorului, trebuie verificat periodic, fiind esențial pentru buna funcționare a vehiculului atât vara, cât mai ales iarna.
Șoferi, verificați antigelul! Când trebuie schimbat și când completat, potrivit specialiștilor
Lichidul de răcire al motorului își pierde în timp din proprietăți și, potrivit specialiștilor, trebuie înlocuit maximum 4-5 ani.
În restul timpului, dacă la verificările periodice (să zicem la 3-4 luni sau înainte de a pleca la orice drum lung), șoferul observă că nivelul antigelului din vasul de expansiune este sub jumătatea distanței dintre marcajele „Min.” și „Max.”, lichidul de răcire trebuie completat.
Citește și: OFICIAL Șoferii pot înlocui becurile farurilor cu LED-uri fără amendă de 1.320 lei. Explicațiile RAR
Atenție, completarea se face cu antigel de același tip (există 6 culori de antigel și se alege în funcție specificațiile tehnice ale fiecărei mașini) sau cu apă distilată.
Și e recomandat ca de fiecare dată când completați să testați lichidul de răcire din motor cu un densimetru special, care indică până la ce temperatură negativă rezistă amestecul.
Lichidul de răcire al motorului este un amestec de apă distilată (atenție, nu puneți apă de la robinet pentru că riscați să stricați propulsorul din cauza depunerilor) și antigel auto.
Principalul rol pe care îl are antigelul este de a împiedica supraîncălzirea motorului vara și înghețarea acestuia pe timp de iarnă. Apoi, antigelul are și rol de ungere pentru pompa de apă și rol anticoroziv, așa că uitați poveștile că mașina poate merge vara și cu apă chioară. Merge, dar se trică mai repede.
Citește și: Ce trebuie să facă șoferul dacă se aprinde martorul „țestoasă” în bord? Măsura trebuie luată urgent
Șase culori și două tipuri principale de antigel
Antigelul se alege în funcție de specificațiile menționate de producător în cartea tehnică a fiecărei mașini.
În magazine, veți găsi nu mai puțin de 6 culori de antigel: antigel albastru, antigel galben, antigel verde, antigel rosu, antigel roz și antigel mov).
Dar, există doar două tipuri de antigel care stau la baza tuturor culorilor:
- Antigel monoetilen-glicol (albastru, galben, verde)
- Antigel propilen-glicol (roșu, roz, mov)
Citește și: Cum spun specialiștii că șoferii trebuie să depoziteze anvelopele de vară pentru a nu le strica
Cele două tipuri principale de antigel sunt transformate de producătorii auto într-o serie de norme. Astfel, antigelul monoetilen-glicol poate fi găsit sub norma G11, în timp ce antigelul propilen-glicol poate fi gasit sub norma G12 sau G12+.
Antigelul G12 poate fi roșu sau roz, dar se poate găsi și în culoarea mov, care respectă norma G12+ si contine o serie de aditivi suplimentari față de G12. Antigelul G12 nu conține silicati și are un nivel scăzut de fosfați. Este recomandat pentru majoritatea mașinilor noi, care au sistem complex de răcire și de climatizare.
În cazul în care antigelul nu este în conformitate cu specificațiile impuse de producător, riscați să distrugeți motorul, prin simplul fapt că un antigel nepotrivit va reacționa chimic cu materialele din care este construit motorul.
În general, antigelul se amestecă cu apă distilată într-o poporție de 1:1. Dar, verificați eticheta produsului și informațiile producătorului. În România, lichidul de răcire trebuie să reziste până la -35, -40 de grade Celsius.
Culorile de antigel pot fi, în principiu, amestecate, dacă au la bază același tip de antigel, Dar, cel mai bine, este să păstrați și culoarea.
Nu se amestecă antigel monoetilen-glicol cu antigel propilen-glicol!
Cum se verifică nivelul antigelului
Atenție, nivelul lichidului de răcire se verifică cu motorul rece! Trebuie să fie între indicatoarele de „Min” și ”Max” de pe vasul de expansiune din compartimentul motorului.
Rezistența antigelului la îngheț poate fi determinată foarte ușor, cu ajutorul unui densimetru special care se găsește în orice benzinărie.