Piața mașinilor electrice a crescut și crește susținut, având în vedere deciziile autorităților de electrificare forțată a automobilelor noi la nivel mondial la orizontul anilor 2030-2035. Dar, deși „explozia” de mașini electrice nu e decât la început, deja se conturează o criză acută în ceea ce privește mentenanța și reperațiile.
Potrivit unei analize realizate de Reuters, în toată lumea, de la Milano, la Melbourne și Malibu, e penurie de mecanici special calificați să repare automobile electrice și service-uri independente care să poată repara vehicule cu sisteme de propulsie electrice de 400 V și 800 V.
Citește și: Electrificarea pune la masă 7 dintre marii producători auto. Dezvoltă o rețea-gigant de încărcare
Ți s-a stricat mașina electrică? Ghinion. Nu prea există „mecanici” și service-uri
Un deficit global de tehnicieni și de ateliere de reparații independente calificate să repare vehiculele electrice (EV) amenință să crească costurile de reparații și de garanție pentru șoferi. Acest lucru ar putea submina termenele limită de migrare 100% la mașini electrice noi pentru reducerea emisiilor de carbon provenite de la vehicule, notează Reuters.
De la Milano la Melbourne și până la Malibu, organizațiile de formare a tehnicienilor, service-urile care se ocupă de garanții și reparatorii spun că atelierele de reparații independente vor fi vitale pentru a face ca vehiculele electrice să fie accesibile, deoarece sunt mult mai ieftine decât dealerii oficiali.
Citește și: Chinezii bagă spaima în constructorii de mașini electrice: Baterie care încarcă 400 km în 10 minute
Dotarea service-urilor și calificarea mecanicilor pentru mașini electrice costă mulți bani
Mulți proprietari de garaje chestionați de Reuters se opun costurilor de formare și pentru echipamente pentru repararea vehiculelor electrice de înaltă tensiune - cu sisteme de 400 și 800 de volți care ar putea electrocuta și ucide în câteva secunde tehnicieni neavizați sau neinstruiți - mai ales în condițiile în care, deocamdată, există relativ puține vehicule electrice pe șosea.
Pe lângă riscurile de electrocutare, trebuie luat în serios și riscul de incendiu al vehiculelor electrice, care este cunoscut ca fiind greu de stins.
Roberto Petrilli, în vârstă de 60 de ani, care deține un atelier de reparații independent în Milano, a declarat, de exemplu, că este reticent să cheltuiască 30.000 de euro pentru echipamentul necesar, în condițiile în care vânzările de mașini electrice în Italia sunt încă reduse, iar rețeaua de încărcare este minusculă.
"Mai am șapte ani până la pensie și cred că nu merită", a declarat Petrilli, pentru Reuters.
Industria de reparații auto duce deja lipsă de lucrători de la pandemie. Iar Institute of the Motor Industry (IMI), cu sediul în Hertford, Anglia, care dezvoltă cursuri de formare în domeniul auto și în prezent derulează cursuri EV în China și își propune să facă același lucru în India și în Europa, afirmă că, de pildă, că Marea Britanie, cu o interdicție de vânzare a mașinilor pe bază de combustibili fosili din 2030, ar putea avea un deficit de 25.000 de tehnicieni în domeniul vehiculelor electrice până în 2032.
De asemeniea, în Statele Unite, a doua piață auto din lume după China, creșterea vânzărilor de vehicule electrice a rămas în urma celei din Europa, dar Biroul de Statistică a Muncii prevede că, până în 2031, va fi nevoie de aproximativ 80.000 de noi locuri de muncă de electrician anual, cifră ce include tehnicienii calificați să repare vehicule electrice sau să instaleze stații de încărcare pentru vehicule electrice.
Iar Australia ar putea avea un deficit de 9.000 de tehnicieni EV până în 2030, potrivit previziunilor Camerei de Comerț Auto din Victorian, notează Reuters.
Costuri mari și durate lungi de reparații în service. Un an de garanție pentru Tesla Model 3, de 3 ori mai scump decât la o mașină termică echivalentă
Experții auto consultați de Reuters se tem că mecanicii precum Petrilli din Milano vor evita pur și simplu vehiculele electrice, lăsând consumatorii cu facturi mai mari și timpi de reparații mai lungi.
Datele comunicate Reuters de către furnizorul britanic de garanții pentru mașini second-hand Warrantywise arată că costurile sunt deja în creștere - o garanție de un an pentru o Tesla Model 3 costă de peste trei ori mai mult decât media pentru modelele pe bază de combustibili fosili cu prețuri comparabile.
Directorul general Lawrence Whittaker a declarat că Warrantywise trebuie să apeleze la dealeri francizați scumpi pentru a repara vehiculele electrice, deoarece aceștia au mai mulți tehnicieni calificați decât service-urile independente.
Preocuparea lui Whittaker este că, din cauza costurilor mai mari ale asigurării și garanției, vehiculele electrice vor rămâne prea scumpe pentru mulți consumatori.
"Cum își vor permite oamenii să suporte costurile mai mari de reparații?", s-a întrebat, retoric, Lawrence Whittaker.
Mark Darvill, directorul general al Hillclimb Garage din High Wycombe, situat la aproximativ 48,3 km nord-vest de Londra, pe de altă parte, spune că a adoptat vehiculele electrice și hibride, care, acum, reprezintă aproximativ 15% din reparații.
Darvill a afirmat că investiția planificată de Hillclimb de 25.000 de lire sterline (31.400 de dolari), în formare și echipamente, se va amortiza la sfârșitul anului 2024, când vehiculele electrice și hibride ar trebui să reprezinte 35% din reparații.
Clienții care nu au opțiuni de reparații pentru EV-uri vin deja de departe.
"Ceea ce îi reține pe mulți independenți este frica de necunoscut", a explicat Darvill.
Dar Daniel Brown, șeful departamentului de dezvoltare a produselor auto la Lucas-Nuelle din Germania, care produce echipamente pentru cursurile de formare pentru EV, afirmă că se teme că tehnicienii necalificați ar putea fi presați să repare EV-uri de înaltă tensiune, adăugând că "este doar o chestiune de timp până când cineva va fi rănit".
Constructorii de automobile se străduiesc să formeze tehnicieni. Liderul pieței, Tesla a lansat, de pildă, cursuri în colegiile comunitare din SUA pentru a pregăti viitorii tehnicieni. De asemenea, Tesla oferă instruire în domeniul vehiculelor electrice pentru atelierele de reparații independente din SUA.
De asemenea, Fundația Siemens a lansat un program de 30 de milioane de dolari pentru a pregăti tehnicieni americani care să instaleze și să întrețină încărcătoare pentru vehicule electrice.
Lipsa de lucrători calificați va "încetini progresia" trecerii la electricitate, a declarat directorul general al fundației, David Etzwiler. Fundația, care se concentrează pe formarea și educarea forței de muncă, a anunțat finanțarea pentru a răspunde nevoii "imense și imediate" de formare a tehnicienilor, a declarat Etzwiler.
Asociația comercianților de autovehicule din New South Wales (MTA NSW) - unde vehiculele electrice ar trebui să reprezinte 50% din vânzările de mașini noi până în 2030 - estimează că formarea de bază în domeniul vehiculelor electrice va costa 100 de milioane de dolari australieni (64,7 milioane de dolari) pentru cei aproape 50.000 de tehnicieni auto licențiați din acest stat.