Codul Rutier a fost modificat în 2021 și în ceea ce privește regulile pentru depășirea trotinetiștilor, la fel cum s-a schimbat în cazul bicicliștilor.
Potrivit legii, depășirea este manevra prin care un vehicul trece înaintea altui vehicul sau pe lângă un obstacol aflat pe același sens de circulație, prin schimbarea direcției de mers și ieșirea de pe banda de circulație sau din șirul de vehicule în care s-a aflat inițial.
Iar bicicletele și trotinetele sunt considerate vehicule, trebuind să circule pe carosabil, alături de autovehicule, și nu pre trotuare.
Citește și: Ce poate păți un șofer dacă zgârie mașina altuia în parcare și fuge? Se ajunge și la închisoare
Unii șoferi români nu știu cum să depășească corect trotinetiștii, deși legea s-a schimbat de 2 ani
Până în 2021, Codul Rutier din România doar le recomanda șoferilor păstrarea unei distanțe laterale minime de 1,5 metri la depășirea bicicliștilor și trotinetiștilor. Și, prin urmare, poliția nu avea nicio bază legală pentru a-i sancționa pe șoferi. Din octombrie 2021, însă, lucrurile s-au schimbat.
La ora actuală, la depășirea bicicletelor și a trotinetelor, roțile autovehiculului trebuie să calce sau să treacă axul drumului, în funcție de viteză.
Noul alineat (2) al articolului 118 din Codul Rutier are umătoarea formulare: „Pentru asigurarea distanței laterale de siguranță, la depășirea unei biciclete sau a unei trotinete electrice conducătorii de autovehicule, altele decât cele care se deplasează pe două roți, realizează această manevră prin trecerea peste marcajul longitudinal de separare a sensurilor de circulație ori de separare a benzilor pe același sens, cu cel puțin jumătate din lățimea autovehiculului atunci când viteza acestuia de deplasare este mai mare de 50 km/h, sau cel puțin prin încălcarea acestor marcaje atunci când viteza de deplasare este de cel mult 50 km/h.”
Citește și: Veste bună, pentru motocicliști și scuteriști! Scapă de o amendă aberantă, de până la 835 lei
Concret, potrivit reglementării introduse în Codul Rutier în octombrie 2021, șoferii care circulă cu mai puțin de 50 km/h la depășirea unei biciclete sau trotinete pot face acest lucru trecând peste axul drumului cu roțile din stânga, iar cei care se deplasează cu o viteză de peste 50 km/h trebuie să depășească axul drumului/linia întreruptă cu cel puțin jumătate din lățimea autovehicului.
Deci, atenție, dacă șoferul circulă pe un sector de drum pe care viteza legală de deplasare este de peste 50 km/h, la întâlnirea marcajului longitudinal continuu, depășirea bicicletelor este interzisă.
Șoferul trebuie să aștepte până când marcajul longitudinal central devine întrerupt, pentru a putea depăși regulamentar biciclistul sau trotinetistul.
Ce sancțiuni riscă șoferii care nu respectă regulile de depășire a bicicliștilor și trotinetiștilor
Șoferii care nu respectă regulile de depășire a bicicliștilor și trotinetiștilor riscă suspendarea permisului de conducere pentru 30 de zile și amendă de 4-5 puncte, adică între 660 lei și 825 lei.
În cazul producerii unui accident, amenda pleacă de la 990 lei și poate ajunge la 1.320 lei și suspendarea permisului pentru 60 de zile.