Veste năucitoare pentru șoferii tineri! UE vrea să le interzică să conducă noaptea. Care e motivul

DE Mircea Neacșu | Actualizat: 09.09.2024 - 15:33
Veste năucitoare pentru șoferii tineri! UE vrea să le interzică să conducă noaptea. Care e motivul - Foto: Profimedia Images - Imagine cu rol ilustrativ
Veste năucitoare pentru șoferii tineri! UE vrea să le interzică să conducă noaptea. Care e motivul - Foto: Profimedia Images - Imagine cu rol ilustrativ

Veste năucitoare pentru șoferii tineri! UE vrea să le interzică să conducă noaptea. Motivul este cât se poate de pragmatic și are legătură cu siguranța rutieră.

SHARE

Nimeni nu inventează, în principiu, reguli doar de dragul sancționării cetățenilor. Dar, întrucât contribuția etică a multor oameni lipsește, autoritățile sunt forțate să implementeze politici restrictive. 

Veste năucitoare pentru șoferii tineri! UE vrea să le interzică să conducă noaptea. Care e motivul

Specialiștii de la Bruxelles care se ocupă de siguranța rutieră propun, astfel, modificarea legislației astfel încât șoferii începători să nu mai aibă voie să conducă noaptea, între orele 12.00 și 06.00, informează motorzoom.it.

Măsura, chiar dacă pare năucitoare și extremă, ar servi la reducerea accidentelor rutiere.

Potrivit datelor statistice la nivelul UE, șoferii începători, mai precis șoferii care au permis de conducere de mai puțin de 3 ani, se numără printre principalii autori dar și victime ale accidentelor rutiere ce au loc pe timp de noapte. 

Citește și: Greșeala pe care mulți șoferi de mașini turbo o fac când opresc motorul. „Regula minutului”

Circa 20.400 de oameni au murit în accidente rutiere în UE în 2023

În 2023, aproximativ 20.400 de persoane au fost ucise în accidente rutiere pe drumurile din Uniunea Europeană, ceea ce reprezintă o ușoară scădere, cu 1%, față de 2022, potrivit datelor Comisiei Europene

În pofida unor progrese înregistrate de la anul de referință 2019, puține state membre sunt însă pe cale să îndeplinească obiectivul UE și ONU de a reduce la jumătate numărul deceselor cauzate de accidente rutiere până în 2030.

La nivelul UE, numărul deceselor cauzate de accidente rutiere în 2023 a scăzut cu 1 % față de anul precedent. Deși aceasta reprezintă cu aproximativ 2,360 mai puține decese (-10 %) față de 2019, tendința descendentă s-a temperat în mai multe state membre.

Citește și: 6 sfaturi pentru șoferi de la RAR privind frânele și direcția mașinilor. Ce piese sunt periculoase?

Din 2019, numărul deceselor cauzate de accidente rutiere a scăzut foarte puțin în Spania, Franța și Italia, în timp ce în Irlanda, Letonia, Țările de Jos, Slovacia și Suedia a crescut.

În schimb, în ultimii patru ani, Belgia, Cehia, Danemarca, Ungaria și Polonia sunt pe cale să atingă obiectivul de reducere cu 50 % a deceselor rutiere și a vătămărilor grave până în 2030.

Clasamentul global al ratelor mortalității din țări nu s-a schimbat în mod semnificativ, cele mai sigure drumuri aflându-se încă în Suedia (22 de decese la un milion de locuitori) și Danemarca (27/million).

Bulgaria (82/million) și România (81/million) au raportat cele mai ridicate rate ale mortalității în 2023.

Media UE a fost de 46 de decese din accidente rutiere la un milion de locuitori.

Citește și: POLIȚIE 95% dintre șoferi nu deosebesc cele 2 semne de circulație. Se pot trezi cu 500 lei amendă

Cele mai afectate grupuri

Datele disponibile la nivelul UE pentru 2022 (nu sunt încă disponibile date detaliate pentru 2023) arată că 52 % din accidentele rutiere mortale au avut loc pe drumurile rurale, față de 38 % în zonele urbane și 9 % pe autostrăzi.

Tendința numărului de bicicliști uciși pe drumurile din UE reprezintă un motiv serios de îngrijorare: peste 2,000 de bicicliști au fost uciși în 2022. Acesta este singurul grup principal de utilizatori ai drumurilor care nu observă o scădere semnificativă a numărului de decese în ultimul deceniu, în special din cauza lipsei persistente de infrastructură adecvată și a comportamentului nesigur al tuturor participanților la trafic, cum ar fi excesul de viteză, distragerea atenției și conducerea sub influența alcoolului și a drogurilor.

Bărbații au cauzat trei din patru decese rutiere (77 %). Persoanele cu vârsta de peste 65 de ani sunt expuse unui risc mai mare, deoarece au reprezentat 29 % din totalul deceselor cauzate de accidente rutiere, în timp ce reprezintă 21 % din populație.

În mod similar, tinerii cu vârste cuprinse între 18 și 24 de ani au reprezentat 12 % din decesele cauzate de accidente rutiere, dar 7 % din populație.

Ocupanții autovehiculelor (șoferi și pasageri) au reprezentat 45 % din totalul deceselor, în timp ce pietonii au reprezentat 18 %, utilizatorii de vehicule motorizate cu două roți (motociclete și mopede) 19 %, iar bicicliștii 10 %.

Tiparele se modifică în mod semnificativ în funcție de vârstă. Dintre cei cu vârsta de peste 65 de ani, pietonii reprezintă 29 % din decese, iar bicicliștii 17 %.

În zonele urbane, utilizatorii vulnerabili ai drumurilor (pietoni, bicicliști și utilizatori de vehicule motorizate cu două roți) reprezintă aproape 70 % din totalul deceselor.

Decesele în rândul utilizatorilor drumurilor urbane se produc în mod covârșitor atunci când un accident implică autoturisme și camioane, subliniind necesitatea de a îmbunătăți protecția acestor utilizatori vulnerabili ai drumurilor. 

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te