Comisia Europeană propune crearea unei baze de date comune la nivelul Uniunii cu numărul de kilometri parcurși de fiecare autovehicul constatat în timpul inspecțiilor tehnice periodice auto. Potrivit Bruxelles-ului, această măsură ar permite combaterea mai eficientă a traficului cu mașini cu odometrele date înapoi.
Citește și: 40% dintre șoferii români sunt inconștienți. Circulă cu mașini cu defecțiuni tehnice majore
Veste proastă, pentru samsarii de mașini! UE vrea bază de date „ITP” comună cu kilometrajul
Comisia Europeană a creionat un nou „pachet” de măsuri menite să îmbunătățească siguranța rutieră, să reducă poluarea din trafic și să combată diferite tipuri de fraude auto.
Printre noile norme propuse se numără partajarea citirilor odometrului între statele membre pentru a combate „întinerirea” falsă a anumitor autovehicule, atunci când sunt scoase la vânzare de așa numiții samsari, pentru a induce în eroare cumpărătorii, relatează largus.fr.
Citește și: Atenție, „sămsărie” cu zeci de mii mașini daună totală din SUA! Airbag-uri „reparate” cu cârpe
Unele țări din UE înregistrează deja kilometrajele autovehiculelor în bazele de date naționale. Acesta este cazul Belgiei, unde Car-Pass este o referință în domeniu, dar și al României, cu RAR Auto-Pass (din decembrie 2024), deoarece este obligatoriu ca vânzătorul unei mașini uzate să furnizeze cumpărătorului acest document, care este actualizat la fiecare inspecție tehnică.
Citește și: Vrei să nu iei țeapă când cumperi o mașină? Cere certificatul Auto-Pass de la RAR. Costă puțin
În Franța, kilometrajul unui vehicul este, de asemenea, înregistrat la fiecare control periodic obligatoriu. Vânzătorul poate transmite aceste informații cumpărătorului prin intermediul unui link către dosarul oficial online Histovec al vehiculului, dar acest lucru nu este obligatoriu.
Altfel, istoricul vehiculelor poate fi deosebit de dificil de urmărit pentru modelele importate dintr-o țară în alta.
Citește și: Piața de mașini SH duduie. Dar, atenție ce cumpărați! TOP 20 mașini „umblate” de samsari în România
Adio, kilometraje măsluite
Ideea Comisiei este de a conferi acestor baze de date o dimensiune europeană. La începutul anului 2024, când Belgia tocmai preluase președinția instituției pentru șase luni, unii dintre reprezentanții săi oficiali au avansat ideea extinderii Car-Pass la întreaga Uniune.
În practică, de fiecare dată când un vehicul este verificat, fiecare stat membru al UE ar fi obligat să înregistreze kilometrajul de pe odometrul vehiculului într-o bază de date națională. Aceste informații ar fi apoi transferate într-un fișier european de fiecare dată când vehiculul este reînmatriculat.
Citește și: Mașină SH? Cere-i proprietarului „CoC”-ul! Fără el RAR nu face actele și poate costa sute de euro
Aceste informații ar fi apoi accesibile autorităților (și chiar oricărui potențial cumpărător) din oricare dintre cele 27 de țări în cauză.
„Lupta împotriva fraudei cu odometrul este importantă din punctul de vedere al protecției consumatorilor, dar și al concurenței loiale în comerțul cu vehicule. Aceasta va contribui la reducerea manipulării odometrelor în vânzările naționale și transfrontaliere de vehicule second-hand”, explică Comisia.
La fel ca restul măsurilor propuse, această propunere trebuie acum să fie analizată de Parlamentul European și de Consiliu în cadrul unor proceduri parlamentare lungi.