Ford renunță să mai dezvolte un creier electronic și mașini 100% conectate pe model Tesla. Plan nou

DE Mircea Neacșu | Actualizat: 01.05.2025 - 12:47
Ford renunță să mai dezvolte un creier electronic și mașini 100% conectate pe model Tesla. Plan nou - Foto: Profimedia Images (Imagine cu rol ilustrativ)
Ford renunță să mai dezvolte un creier electronic și mașini 100% conectate pe model Tesla. Plan nou - Foto: Profimedia Images (Imagine cu rol ilustrativ)

Ford renunță să mai dezvolte un creier electronic și mașini 100% conectate pe model Tesla, deși proiectul a fost o prioritate pentru CEO-ul Jim Farley și Doug Field, principalul său adjunct care a fost înainte director la Apple și Tesla.

SHARE

Ford Motor a renunțat la un program de dezvoltare a arhitecturii electrice de nouă generație - creierul electronic al mașinilor moderne - pe care directorii săi l-au numit esențial pentru a concura cu pionierii vehiculelor electrice precum Tesla, au declarat pentru Reuters trei surse familiare cu această problemă.

Citește și: FOTO Cum se vede din satelit fabrica de mașini electrice a chinezilor de la BYD din Ungaria. Uriașă!

Ford renunță să mai dezvolte un creier electronic și mașini 100% conectate pe model Tesla. Plan nou

Gigantul constructoru auto Ford a investit masiv în acest sistem, cunoscut pe plan intern sub numele de FNV4 (de la „Fully-Networked Vehicle”), pentru a eficientiza funcțiile software ale vehiculelor. Scopul era de a reduce costurile, de a îmbunătăți calitatea și de a adăuga caracteristici profitabile atât vehiculelor electrice, cât și celor pe benzină.

Proiectul a fost abandonat din cauza costurilor și a întârzierilor mari, au precizat sursele Reuters. 

Un purtător de cuvânt al Ford a declarat că producătorul va absorbi ceea ce a învățat din dezvoltarea FNV4 în sistemul său software actual și că rămâne concentrat pe furnizarea unei arhitecturi electrice avansate, cu așa-numita sa echipă „skunkworks”.

Citește și: Constructorul chinez de mașini electrice BYD a preluat total Denza de la Mercedes și atacă Europa

Această echipă, cu sediul în California, are sarcina de a dezvolta software avansat și mașini electrice accesibile.

„Ne-am angajat să oferim experiențe de vehicule complet conectate în întreaga noastră gamă, indiferent de motorizare, în timp ce mulți alții din industrie aduc cele mai avansate tehnologii doar pentru mașinile electrice”, a declarat purtătorul de cuvânt Ford.

Directorul general al Ford, Jim Farley, l-a însărcinat pe Doug Field, un fost director Apple și Tesla care s-a alăturat Ford în 2021, să finalizeze FNV4. Field este unul dintre cei mai bine plătiți angajați ai companiei, iar anul trecut a câștigat 15,5 milioane de dolari.

Citește și: Șeful Toyota nu crede în mașinile electrice sport. „Prefer mirosul de benzină și zgomotul motorului”

Ford a început să informeze un grup restrâns de angajați cu privire la decizia de a abandona proiectul FNV4 săptămâna trecută prin intermediul unui videoclip al companiei, potrivit a două persoane familiarizate cu această chestiune. O a treia sursă a declarat că directorii companiei au luat decizia cu săptămâni în urmă.

Ford își reorientează eforturile asupra arhitecturii electrice actuale și continuă să parieze pe echipa „skunkworks”, se arată în materialul video.

În timp ce startup-urile din domeniul vehiculelor electrice, precum Tesla și Rivian, și-au creat propriul software de la zero, producătorii de automobile tradiționali s-au străduit să își transforme sistemele software mai complicate și mai costisitoare, care integrează coduri informatice de la zeci de furnizori.

De exemplu, un furnizor care produce un scaun acționat electric pentru Ford furnizează și controlează de obicei codul asociat funcției sale. Înmulțiți acest lucru cu toate sistemele și componentele electronice ale unei mașini și veți obține o încurcătură de coduri care îngreunează furnizarea rapidă de actualizări software de către producătorul auto.

Farley a vorbit despre această enigmă în podcastul „Fully Charged” în iunie 2023.

„Avem aproximativ 150 de astfel de module cu semiconductori în toată mașina”, a spus CEO-ul.

„Problema este că software-ul este scris de 150 de companii diferite, iar acestea nu vorbesc între ele. Astfel, chiar dacă pe partea din față scrie Ford, de fapt trebuie să merg la (furnizorul) Bosch pentru a obține permisiunea de a schimba software-ul lor de control al scaunelor”, a explicat Farley.

Această complexitate suplimentară poate crea, de asemenea, probleme de calitate, pe care Farley a fost vocal cu privire la reducerea la Ford, deoarece a înregistrat numere de rechemare din industrie din 2021, anul după ce Farley a fost numit CEO.

Tesla a fost pionier în utilizarea așa-numitelor actualizări de software over-the-air pentru a adăuga funcții sau a remedia erori, o practică din ce în ce mai frecventă în rândul concurenților, inclusiv o serie de producători chinezi de vehicule electrice în plină ascensiune, conduși de BYD.

FNV4, un eșec semnificativ pentru Ford

Proiectul eșuat marchează un eșec semnificativ pentru Ford, care se întrece cu rivalii din Detroit, General Motors și producătorul Jeep Stellantis, pentru a dezvolta sisteme electronice și software mai sofisticate.

Experții din industrie spun că perfecționarea acestor sisteme este unul dintre obiectivele principale ale oricărui producător auto, deoarece acestea oferă un cadru pentru ca producătorii de automobile să livreze vehicule mai bune mai rapid.

„Singurul avantaj strategic pe care îl poate avea orice companie este viteza”, a declarat Terry Woychowski, președinte al companiei de inginerie Caresoft Global, în timp ce prezenta componentele complicate ale acestor sisteme electrice la depozitul companiei.

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te