Toate mașinile, indiferent de tipul de motor, pe benzină, diesel sau electric, au nevoie de o baterie de 12 volți pentru a funcționa.
Iar iarna este, de obicei, momentul în care o baterie auto slăbită cedează, în special dacă vara a fost lungă și caniculară, ca cea din acest an.
Temperaturile mari provoacă autodescărcarea bateriei și conduc la îmbătrânirea mai rapidă a componentelor electrochimice. Iar problemele încep să se vadă iarna, când este necesară mai multă energie pentru pornire.
În general, o baterie de mașină poate funcționa în condiții ideale până la 5 ani. Dar asta depinde de mulți factori, deoarece există cazuri în care înlocuirea poate fi necesară chiar și după 2 ani.
Citește și: Ce se întâmplă dacă acționezi frâna de mână în mers? Cum pot evita șoferii pierderea controlului?
Cum află șoferul dacă trebuie sau nu să schimbe bateria mașinii, inclusiv la electrice
Când bateria de 12 V este nouă, motorul termic este învârtit repede și pornește „la sfert”, cum se spune. Dar, cu cât trece timpul și bateria auxiliară adună cicluri de pornire, cu atât va începe să dea semne de „oboseală”:
Învârte greu și pâlpâie luminile: Primul semn că bateria nu mai este în stare bună este modul în care învârte motorul la pornire.
Când puneți contactul și încercați să porniți motorul, electromotorul învârte sesizabil mai greu și pornirea motorului durează mai mult decât de obicei. De asemena, puteți observa că luminile mașinii și martorii din bord încep să pâlpâie, să clipească.
Vine iarna! Cum află șoferul dacă trebuie sau nu să schimbe bateria mașinii, inclusiv la electrice? - Foto: freepik.com - Imagine cu rol ilustrativ
Această problemă nu este întotdeauna legată de starea de sănătate a bateriei (alternator defect, demaror obosit, etc.), dar, de foarte multe ori, aceasta este de vină.
Pentru a fi siguri, verificați cu un aparat de măsură sau la un service specializat gradul de încărcare al bateriei și starea electrolitului. Aparatul de măsură trebuie să indice cel puțin 12V.
Citește și: Ești șofer și mașina scoate fum? Alb, negru sau albastru? Culoarea îți spune ce problemă are
- Tensiune sub 13V, cu motorul mergând: Cu motorul pornit, tensiunea măsurată la bornele bateriei trebuie să fie de cel puțin 13V. Recomandat, în jur de 14V. Dacă tensiunea este sub această valoare, iar alternatorul încarcă corect, bateria trebuie înlocuită. În cazul multor mașini, această „slăbiciune” a bateriei este indicată și în bord, prin „clipirea” martorului „Baterie”.
Foto: Cu motorul pornit, tensiunea măsurată la bornele bateriei trebuie să fie de cel puțin 13V
- Vechime - Durata medie de viață a unui acumulator auto este de 4-5 ani, chiar dacă în unele cazuri există baterii care țin și 8-10 ani. Dacă nu sunteți sigur de vechimea bateriei, în general, data de frabricație este ștanțată sau scrisă pe aceasta.
Pentru a fi siguri că trebuie sau nu să schimbați acumulatorul pentru a nu avea „surprize” iarna, verificați cu un aparat de măsură sau la un service specializat gradul de încărcare al acesteia și starea electrolitului. Aparatul de măsură trebuie să indice cel puțin 12V.
- Reacții lente: Un alt semn al unei baterii „obosite” sunt reacțiile lente ale anumitor funcții, cum ar fi ștergătoarele sau geamurile electrice , chiar și cu motorul pornit.