Cum ”iarna nu e ca vara”, zăpada, gheața, zloata și, chiar, mocirla de pe drumuri schimbând total comportamentul mașinii, și legea e lege, a sosit momentul încălțării autovehicului cu anvelope special concepute pentru a oferi maximum de aderență în sezonul rece.
Citește și: Ce amendă poți să iei dacă nu ai cauciucuri de iarnă? Ninsorile aglomerează vulcanizările
Zăpadă, zloată, polei! Ce anvelope recomandă specialiștii șoferilor, de iarnă sau „all seasons”
Obligativitatea dotării autovehiculelor cu anvelope de iarnă, intrată în vigoare deja de mulți ani și în România, continuă să genereze o serie de controverse în jurul alegerii pneurilor. Gume speciale de iarnă sau anvelope all-seasons?
Anvelope de iarnă specializate sunt realizate din compuși chimici speciali, care își păstrează propritățile și la -25 de grade Celsius, de pildă, și sunt proiectate să ofere maximum de tracțiune pe zăpadă și gheață, aderență optimă pe zăpadă și gheață și rezistență la acvaplanare.
Citește și: Cum pot merge șoferii iarna cu roți de vară fără a lua o amendă de 3.300 lei? „Șmecheria” din lege
Ele facilitează controlul autoturismului sub temperatura recomandată de 7 grade Celsius, pe drumuri acoperite cu gheaţă sau zăpadă, datorită blocurilor late şi tăieturilor suplimentare în banda de rulare, denumite „lamele”, care conferă aderenţă suplimentară și capacitatea de ”evacua” zăpada acumulată.
Construcția anvelopei de iarnă este dedicată pentru performanță pe zăpadă și gheață, prin urmare este gândită să funcționeze în parametri cât mai specifici, față de o anvelopă „All Seasons” care este gândită să funcționeze bine în parametri mai largi, inclusiv la +40 de grade Celsius.
Citește și: Zeci de anvelope de iarnă de SUV-uri și mașini sport, testate de specialiști. Care sunt recomandate
În același timp, anvelopele „all seasons”, care, așa cum le spune și numele, pot fi utilizate pe tot parcursul anului, nu se pot bate de la egal la egal cu anvelopele special concepute pentru vară sau pentru iarnă, spun specialiștii Michelin, dar oferă un compromis bun pentru șoferii care nu doresc să se complice din motive practice sau financiare.
Astfel, dacă mergeți preponderent în oraș și nu prea vă aventurați iarna pe drumuri de munte, cauciucurile „All Seasons” chiar pot fi alegerea optimă, având în vedere că, în țara noastră, în ultimii ani iernile au fost destul de blânde.
În definitiv, dacă ninge 30 de centimetri într-o noapte, se poate merge o zi, două, până la urmă, și cu transportul în comun.
Citește și: VIDEO 28 de anvelope de iarnă, testate de ADAC. Care sunt cele mai bune și cele mai proaste
Cert, însă, iarna, pneurile „All Seasons” au performanțe superioare față de unele de vară, apropiate de unele special dezvoltate pentru sezonul rece, iar vara sunt net mai bune decât anvelopele de iarnă, care devin chiar pericolase din cauza supraîncălzirii.
Dar, așa cum toți specialiștii recomandă, trebuie să țineți cont și de performanțele mașinii, și de stilul dumneavoastră de condus.
Dacă aveți un stil de condus mai sportiv și/sau o mașină puternică, sfatul specialiștilor în anvelope, dar și al piloților profesioniști, este să lăsați comoditatea la o parte și să optați pentru seturi de pneuri dedicate pentru vară și iarnă.
Prin alegerea anvelopelor potrivite, vă puteți bucura de numeroase beneficii, precum siguranță îmbunătațită, performanță de condus crescută și inclusiv de economie de carburant.