CFR ia locomotive din Franța cu 9.000.000 €/bucata. Suedia cumpără de 3 ori mai ieftin de la Craiova

DE Mircea Neacșu | Actualizat: 29.01.2024 - 18:40
CFR ia 16 locomotive franțuzești cu 9 millioane € bucata, Germania și Suedia, de exemplu, cumpără zeci de locomotive românești, făcute la Craiova - Foto: colaj NW
CFR ia 16 locomotive franțuzești cu 9 millioane € bucata, Germania și Suedia, de exemplu, cumpără zeci de locomotive românești, făcute la Craiova - Foto: colaj NW
CFR ia 16 locomotive franțuzești cu 9 millioane € bucata, Germania și Suedia, de exemplu, cumpără zeci de locomotive românești, făcute la Craiova - Foto: Softronic
CFR ia 16 locomotive franțuzești cu 9 millioane € bucata, Germania și Suedia, de exemplu, cumpără zeci de locomotive românești, făcute la Craiova - Foto: Softronic
CFR ia 16 locomotive franțuzești cu 9 millioane € bucata, Germania și Suedia, de exemplu, cumpără zeci de locomotive românești, făcute la Craiova - Foto: Softronic
CFR ia 16 locomotive franțuzești cu 9 millioane € bucata, Germania și Suedia, de exemplu, cumpără zeci de locomotive românești, făcute la Craiova - Foto: Softronic
CFR ia 16 locomotive franțuzești cu 9 millioane € bucata, Germania și Suedia, de exemplu, cumpără zeci de locomotive românești, făcute la Craiova - Foto: Softronic
CFR ia 16 locomotive franțuzești cu 9 millioane € bucata, Germania și Suedia, de exemplu, cumpără zeci de locomotive românești, făcute la Craiova - Foto: Softronic
CFR ia 16 locomotive franțuzești cu 9 millioane € bucata, Germania și Suedia, de exemplu, cumpără zeci de locomotive românești, făcute la Craiova - Foto: heidelblick.de
CFR ia 16 locomotive franțuzești cu 9 millioane € bucata, Germania și Suedia, de exemplu, cumpără zeci de locomotive românești, făcute la Craiova - Foto: heidelblick.de
CFR ia 16 locomotive franțuzești cu 9 millioane € bucata, Germania și Suedia, de exemplu, cumpără zeci de locomotive românești, făcute la Craiova - Foto: colaj NW
CFR ia 16 locomotive franțuzești cu 9 millioane € bucata, Germania și Suedia, de exemplu, cumpără zeci de locomotive românești, făcute la Craiova - Foto: colaj NW

CFR ia 16 locomotive franțuzești cu 9 millioane € bucata. Germania și Suedia, de exemplu, cumpără zeci de locomotive românești, făcute la Craiova, cu circa 3 milioane € bucata. Ambele modele de locomotivă pot circula cu o viteză de până la 200 km/h.

SHARE

Electroputere Craiova nu mai există. În locul uzinei, a crescut de mai mulți ani un mall. Dar, la Craiova se mai produc locomotive. Și, chiar, unele foarte performante, având în vedere că, de pildă, în ultimii zece ani, flota Deutsche Bahn Cargo (echivalentul CFR Marfă din Germania) în România a ajuns la 27 de locomotive făcute de Softronic la Craiova (nu mai departe de decembrie 2023 DB Cargo a semnat achiziția a două locomotive TransMontana), iar operatorul suedez Green Cargo a contractat 100 de locomotive Softronic TransMontana până în 2030, fiind cel mai mare client al firmei românești. 

Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) cumpără, însă, locomotive franțuzești mult mai scumpe - Alstom Traxx MS3. 

CFR ia 16 locomotive franțuzești cu 9 millioane € bucata

Reprezentanţii Autorităţii pentru Reformă Feroviară (ARF) şi ai Asocierii Alstom (Alstom Transport SA - lider, Alstom Transportation Germany GmbH - asociat) semnează pe 29 ianaurie 2024 contractul de achiziţie a 16 locomotive electrice noi pe 4 osii cu sisteme ERTMS.

Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) a reluat pe 22 martie 2023 licitaţia pentru cele 16 locomotive electrice noi, după ce aceasta a fost suspendată, în urma contestaţiei depuse la Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor (CNSC) de Alstom Transport SA. CNSC s-a pronunţat şi a respins contestaţia producătorului francez care viza modul de plată a avansului.

Citește și: CFR s-a lăudat că va reabilita zeci de km de cale ferată la 160 km/h în 2023. A recepționat ZERO km

Alstom Transport a considerat că plata unui avans de 15% la semnarea contractului, urmată de plata locomotivelor la livrare, reprezintă o măsură disproporţionată, a precizat preşedintele ARF, Ştefan Roşeanu.

Potrivit anunţului din SEAP, achiziţia vizează 16 locomotive electrice noi pe 4 osii cu sisteme ERTMS, capabile să circule cu o viteză maximă situată în intervalul 160 km/h - 200 km/h şi să tracteze până la 16 vagoane de călători, destinate transportului feroviar de călători, precum şi achiziţionarea serviciilor de mentenanţă şi reparaţii pentru o perioadă de 20 de ani, necesare funcţionării în condiţii optime de siguranţă şi confort a respectivelor locomotive.

"Având în vedere prevederile art. 221, alin. (1), lit. a) din Legea nr. 98/2016, actualizată, privind achiziţiile publice, cu modificările şi completările ulterioare, a art. 72, alin (1), lit. (a) din Directiva 2014/24/UE şi concluziile studiului de fezabilitate în contractul de achiziţie va fi prevăzută o Clauză de Revizuire, posibilitatea suplimentării perioadei de mentenanţă cu încă 20 ani (20 ani +20 ani), conform cerinţelor din CS; Suplimentarea cantităţilor achiziţionate va putea fi făcută fără organizarea unei proceduri competitive, prin încheierea unor acte adiţionale la contractul de achiziţie", se spune în anunţ.

Pe 16 ianuarie 2024, ARF a anunţat că a desemnat Asocierea Alstom (Alstom Transport SA - lider, Alstom Transportation Germany GmbH - asociat) drept câştigătoare a licitaţiei pentru achiziţia a 16 locomotive electrice noi pe 4 osii cu sisteme ERTMS.

Citește și: 63 de ani de la montarea primului stâlp de electrificare CFR. În 34 de ani nu s-a mai investit nimic

Astfel, după finalizarea propunerilor tehnice şi financiare, al unicului producător de material rulant care a depus documentaţia de licitaţie, primirea avizelor conform necondiţionate de la Autoritatea Naţională pentru Achiziţii Publice (ANAP) şi încărcarea Raportului final al procedurii în SICAP, Comisia de evaluare a oficializat câştigarea licitaţiei, prin desemnarea producătorului de material rulant francez Alstom Transport SA.

Oferta financiară se ridică la suma de 767,51 milioane de lei fără TVA, compusă din valoarea de livrare a 16 locomotive electrice şi contravaloarea mentenanţei pentru o perioadă de 20 de ani. Rezultă un preț de 9,59 milioane € pentru o locomotivă Alstom.

"De asemenea, precizăm că în contractul de achiziţie este prevăzută o clauză de revizuire privind posibilitatea suplimentării perioadei de mentenanţă cu încă 20 ani, fără organizarea unei proceduri competitive, prin încheierea unui act adiţional", spune ARF, într-un comunicat.

Pe data de 29 noiembrie 2023, Guvernul a reaprobat nota de fundamentare în vederea achiziţionării celor 16 locomotive electrice noi.

"În conformitate cu propunerea financiară a operatorului economic, pentru achiziţionarea a 16 locomotive electrice noi pe 4 osii cu sisteme ERTMS este necesară suma totală de 528,882 milioane lei cu TVA, durata de execuţie a proiectului de investiţii fiind de 31 luni", reiese dintr-un comunicat transmis de Guvern.

Finanţarea se va realiza din fonduri externe nerambursabile, prin Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă, şi de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii.

Citește și: 3 miliarde de lei pentru sistemul feroviar din România. Se vor achiziționa locomotive electrice

Locomotivele vor putea să circule cu o viteză maximă de 160 - 200 km/h şi să tracteze până la 16 vagoane de călători. Introducerea locomotivelor electrice vizează creşterea eficienţei serviciilor de transport feroviar, reducerea poluării şi creşterea vitezei de circulaţie a trenurilor pe rutele: Dej - Braşov - Bucureşti - Constanţa; Timişoara - Arad - Braşov - Bucureşti - Constanţa; Timişoara - Cluj - Iaşi; Iaşi/Suceava - Bucureşti - Constanţa.

Din cei 528 de milioane de lei, 368 de milioane reprezintă fonduri externe nerambursabile prin PNRR, iar 76 de milioane sunt de la bugetul de stat.

Conform notei de fundamentare, Hotărârea de Guvern aprobată în septembrie 2022 prevedea o valoare totală a cheltuielilor de 438.323.000 de lei.

În cadrul şedinţei de evaluare a ofertei financiare, din 25 octombrie, comisia de evaluare a constatat faptul ca oferta financiară depăşeşte valoarea estimată de Autoritatea pentru Reformă Feroviară la demararea achiziţiei prin raportul de consultare a pieţei.

Astfel, oferta financiară a fost 767.510.640 lei fără TVA, compusă din valoarea de livrare a 16 locomotive electrice şi contravaloarea mentenanţei pentru o perioada de 20 ani.

Citește și: FOTO Cum arată primul tren electric cumpărat de România în ultimii 30 de ani. Costă 13 milioane euro

Comisia de evaluare a solicitat Direcţiei Generale Programe Europene din cadrul Ministerului Transporturilor un punct de vedere privind posibilitatea suplimentării fondurilor necesare încheierii contractului de achiziţie. Aceasta a transmis că "valoarea contractului de finanţare poate fi suplimentată cu menţiunea că această suplimentare" va reprezenta contribuţie naţională, informează Agerpres.

Germania și Suedia cumpără locomotive de la Craiova cu 3 mil. €/buc

Compania Green Cargo din Suedia a semnat în 2020, de exemplu, un contract cu Softronic Craiova pentru livrarea a 100 de locomotive electrice TransMontana în următorii zece ani. Valoarea contractului se ridică la aproximativ 300 milioane €, iar producătorul român a livrat deja în Suedia 22 de locomotive din cele 100. Ultimele patru au plecat în noiembrie 2023.

Pe de altă parte, în ultimii zece ani, flota Deutsche Bahn Cargo (echivalentul CFR Marfă din Germania în România) a ajuns la 27 de locomotive făcute de Softronic la Craiova. 

Deutsche Bahn Cargo e prezentă pe piaţa din România din anul 2000 şi operează 70 de locomotive în total și 3.800 de vagoane. Cu ultimul contract, din decembrie 2023, pentru două locomotive, aproape 40% din flota Deutsche Bahn Cargo România va fi formată din locomotive electrice TransMontana produse la Craiova.

Locomotivele Softronic, certificate pentru interoperabilitate în sistemul feroviar UE. TransMontana poate merge și cu 200 km/h

Înființată la Craiova România în 1999, cu scopul principal de modernizare a locomotivelor (mai ales a celor făcute la Electroputere Craiova, n. red.), Softronic a continuat și continuă tradiția orașului de peste 50 de ani în construcția de locomotive electrice.

Primul nou model românesc de locomotivă electrică dezvoltat după Revoluție a fost făcut de Softronic Craiova în 2008. Se numea Phoenix. Au fost făcute șase bucăți. Două au fost livrate CFR Călători, trei către la Deutsche Bahn în Ungaria şi una la MMV, în Ungaria. 

Apoi, în 2010, Softronic a dezvoltat prima locomotivă electrică construită în România cu motoare de tracțiune asincrone, TransMontana. 

Locomotiva Softronic TransMontana a păstrat formula de 6 osii, care a fost atât de apreciată la locomotivele Electroputere Craiova, LE5100, construite zeci de ani sub licență suedeză. Prezenţa a 6 osii în loc de 4 permite asigurarea unei forţe de tracţiune mai mari şi a unei aderenţe mai bune în pante pronunţate, conform specialiștilor. 

Cele șase osii ale locomotivei electrice TransMontana sunt echipate cu un transformator bisistem de 25 kV 50 Hz și 15 kV 16⅔ Hz care alimentează 6 motoare asincrone, frânare regenerativă și convertizoare electronice de tracțiune IGBT.

Fiecare din cele 6 electromotoare are o petere de 1.000 kW (1.360 cai putere), astfel încât puterea nominală totală a locomotivei e de 6.000 kW, echivalentul a 8.160 cai putere. Puterea maximă, pe care locomotiva o poate asigura pe termen scurt de o oră este de 6.600 kW, adică 8.967 cai putere. 

Locomotiva TransMontana poate atinge viteze de peste 200 km/h și este autorizată STI pentru trenuri de marfă cu viteza maximă de 120 km/h, conform constructorului, care afirmă că, la ora actuală, este cea mai avansată locomotivă electrică construită în estul Europei.

Ce locomotive Alstom cumpără CFR

Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) cumpără 16 locomotive Alstom - TRAXX (Transnational Railway Applications with eXtreme fleXibility) MS (Multi System), singurul model al producătorului care respectă caietul de sarcini.  Locomotiva a ajuns astăzi la a 3-a generație și este fabricată la uzinele Bombardier din Kassel, Germania.

Modelul Alstom - TRAXX a apărut prima oară în 1996 și a ajuns acum la cea de-a treia generație. Este fabricat la uzinele Bombardier din Kassel, Germania, de-a lungul celor aproape 30 de ani de carieră fiind produse peste 1.800 unități.

Locomotiva Alstom - TRAXX are o putere de 5.6 MW (7.600 cai putere) 15 kV/16.7 Hz, 25 kV/50 Hz AC și 1.5 kV, 3 kV DC , 85 tone (21t/osie) și un cuplu la plecarea de pe loc de 270 kN. Adică, puțin mai mare decât defuncta locomotivă Electroputere Craiova LE5100 (250 kN), dar aproape de două ori mai mic decât cel al locomotivei Softronic TransMontana (435 kN). 

Conform specialiștilor, cuplul de 270 kN arată că locomotiva Alstom - TRAXX se nu se pretează pentru cale ferată preponderent de deal și/sau munte, putând fi utilizată eficient doar pe trasee în aliniament (sau cât mai aproape de aliniament, cu declivități foarte mici), potrivit romaniaferoviara.ro.

Alstom este un producător multinațional francez de material rulant care operează la nivel mondial pe piețele de transport feroviar. Este activă în domeniile transportului de pasageri, a semnalizării și a producției de locomotive, rame diesel, electrice și diesel-electrice (hibride).

Compania și numele ei (scris inițial Alsthom) au fost formate printr-o fuziune între divizia de inginerie electrică a Société Alsacienne de Constructions Mécaniques (Als) și Compagnie Française Thomson-Houston (Thom) în 1928. Ulterior mai multe companii din Franța și Germania s-au alăturat consorțiului Alstom care a achiziționat Bombardier în anul 2021.

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 1
Dan-Octavian Balica 29 ianuarie 2024 18:32
#1

Sunteti praf...: denaturati adevarul de dorul flame-ului:
denaturează adevărul.
1. ALSTOM a fost desemnat câștigător pentru că este singurul producător de material rulant care a depus documentația pentru licitație(scrie chiar în articol). Cine a oprit Softronic să participe la licitație??
2. DB Cargo AG(adevăratul echivalent la CFR Marfă în Germania)nu a cumparat nici o locomotivă Transmontana. Locomotivele Transmontana fiind, așa cum scrie și Tudor Ungureanu, achiziționate de o subsidiară a DB Cargo AG, anume DB Cargo România, aceasta operând independent de firma mamă în România.
3. Pentru remorcarea trenurilor de călători nu este nevoie de locomotive Co-Co, acestea suprasolicitând infrastructura, mai ales în curbe și fiind destinate în principiu remorcării trenurilor de marfă. Cele mai bune locomotive pentru trenurile de călători sunt vele în condlfigurație Bo-Bo.Softronic produce doar locomotive Co-Co.Asta uită Newsweek să menționeze.
4. Cum scrie și Tudor Ungureanu, un Traxx3 ajunge la 9 mil. € cu tot cu mentenanța pe 20 de ani. Newsweek "omite" să spună cât costă o Transmontana cu tot cu mentenanță pe 20 de ani.

Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te