Trenul IR 1991 Timișoara - Mangalia a stat aproape zece ore în câmp în noaptea de 28-29 iulie, din cauza unei vijelii care a rupt linia de contact pe magistrala 800. A plecat mai departe după 9 ore, dar locomotiva s-a defectat la Drobeta Turnu Severin. A fost trimisă o locomotivă de ajutor, dar și aceasta s-a defectat.
În total, garnitura a făcut peste 24 de ore pe drum, dintr-un capăt în altul al țării.
Cele mai bune locomotive ale CFR sunt din anii 70
Vara lui 2021 se dovedește una dintre cele mai complicate de pe calea ferată. În fiecare zi, trenurile înregistrează întârzieri de sute de minute, au avut loc două accidente grave, care au îngreunat situația, iar mai multe garnituri au rămas în drum cu călători ore la rând.
În acest ultim caz, de cele mai multe ori, locomotivele s-au defectat, iar în unele cazuri chiar au luat foc. Acest lucru se întâmplă pentru că, potrivit sindicaliștilor din cadrul CFR, citați de jurnalistul Paul Angelescu, companiile de stat de călători și marfă închiriază cele mai bune locomotive firmelor private și le folosesc pentru sine doar pe cele cu probleme.
Mai mult, închirierea se face la sume infime.
„Locomotiva care tracta trenul privat era închiriată de la ... CFR Călători. Care a rămas astfel cu o locomotivă mai puțin. Mecanicul băut era angajat al firmei private”, a scris Paul Angelescu, referindu-se la locomotiva care a fost distrusă în accidentul de la Fetești, în care un tren de marfă al firmei Tim-Rail s-a ciocnit cu un alt tren de marfă. Primele cercetări arată că mecanicul ar fi fost băut.
Locomotiva distrusă este produsă în anii '70, dar este „dintre locomotivele bune ale CFR Călători, deoarece beneficiase de reparații și modernizări serioase în 2019 (plătite din fondurile companiei de stat).”
Rodrigo Maxim, președintele Federației Sindicatelor Transportatorilor Feroviari din România (FSTFR) a confirmat, într-un interviu pentru Antena 3, că motivul pentru care CFR Călători se confruntă cu multiple probleme pentru că închiriază locomotivele bune unor firme private.
„Nu am înțeles, pentru că ne-a mințit și pe noi de atâtea ori. Ne spune că are surplus de mecanici de locomotive și nu are surplus de locomotive, pentru că închiriază la alții locomotive și noi nu avem să dăm la tren, decât locomotive vechi, defecte, insuficiente, asta poate să fie una din cauze.", a fost declarația președintelui FSTFR.
Rodrigo Maxim s-a referit la actualul director al CFR Călători, Ovidiu Vizante, deși practica închierii de locomotive este anterioară mandatului acestuia.
Tim Rail Gargo-Firma Elenei Udrea
Nu era prima dată când locomotiva implicată în accidentul de la Fetești tractase trenuri ale firmei Tim Rail Cargo, companie transport înființată de Elena Udrea. În prezent, fosta politiciană nu mai este acționară la această firmă pentru că și-ar fi vândut acțiunile cu doar 5 zile înainte de judecata finală în cazul Gala Bute, scriau cei de la G4Media în 2018.
Firma de transport feroviar aparține azi fostului director al Regionalei CFR Timişoara, Valeriu Trică. Acesta deține 50% din acțiuni, după ce ar fi cumpărat partea Elenei Udrea, scriu cei de la ziuadevest.ro
CFR obligate să atragă venituri suplimentare
Pentru doar 2700 de lei pe zi, locomotivele electrice ale CFR pot fi închiriate, susțin cei de la economica.net. CFR Călători are obligaţia de a atrage venituri suplimentare prin închirierea de spaţii, închirieri de material rulant, închirieri de terenuri ca orice societate comercială cu un comportament normal în piaţă, au spus reprezentanţii CFR Călători. Reprezenanții susțin că astfel veniturile suplimentare se vor tripla.
Numai că există o problemă.
„Procedura de închiriere este total lipsită de transparență. Compania nu are pe site informații despre câte locomotive închiriază, în ce condiții și la ce preț. Nu sunt publici nici beneficiarii acestor contracte de închiriere. Și nu știm nici pe semnătura cărui director se dau”, a scris jurnalistul Pro TV.