Dezvoltarea de vehicule tip „Lego”, cu piese și elemente de la diverși producători, este la modă de mulți ani, mai ales când este vorba despre camioane, autobuze, tramvaie, trenuri, etc.. O practică cu succes turcii de la Otokar și Anadolu, de exemplu, iar în ultimii ani ideea a început să prindă și în România.
Citește și: Secretele invaziei autobuzelor turcești de tip „Lego” în Europa
Cum au ajuns chinezii să facă trenuri de 4.700.000 € bucata la Arad. „Zboară” cu 160 km/h
Tramvaiele ultramoderne Imperio care circulă prin București, de pildă, sunt chinezești la bază, chiar dacă au motoare Siemens. Astra Vagoane Călători s-a asociat cu chinezii de la CRRC Sifang pentru a le face și a se putea înscrie la licitație.
Începând din 2019, ATP Trucks fabrică la Baia Mare camioane și basculante cu piese și elemente din China. De exemplu, capul tractor românesc Truston 4x2 are multe în comun cu camionului chinezesc Shacman X3000. Iar autobuzul electric ATP e-UpCity, prezentat de firma băimăreană în 2021, tot cu piese și elemente din China e făcut.
Iar spre sfârșitul lui 2023, Automecanica Mediaș a prezentat primul autobuz electric la Busworld și a anunțat că se apucă și de dezvoltarea unui tramvai. Multe piese și elemente vin tot din China.
Citește și: VIDEO Automecanica Mediaș a prezentat primul autobuz electric la Busworld. Se apucă și de un tramvai
Pe aceeași „tehnică Lego”, chinezii au ajuns să facă și trenuri în România, la Arad. Astra Vagoane Călători produce cu aceeași chinezi de la CRRC Sifang, cu care face și tramvaiele, trenuri electrice regionale RE-R pentru CFR.
Un prim astfel de tren a fost surprins recent în teste la Predeal, procesul de certificare și autorizare fiind aproape finalizat.
Rama ar urma să atingă viteza de 160 de kilometri pe oră și este pregătită să circule pe ruta Brașov - București - Constanța, informează Profit.ro.
„Oficiali români și chinezi testau rama și culegeau date din computerele aflate la bord.
Ferestrele trenului au fost acoperite de ingineri pentru a nu se vedea interiorul vagoanelor pe motiv de secret industrial”, relatează Profit.ro.
Citește și: Locomotive cu tehnologie „de ultimă oră”, la CFR Călători. Motoarele diesel, echilibrate cu CĂRĂMIZI
Autoritatea Română Feroviară a lansat în luna aprilie 2019 licitația pentru “Achiziție material rulant nou destinat transportului regional si suburban feroviar de călători (trenuri electrice regionale RE-R)”.
Contractul are o valoare de până la 4,5 miliarde lei. Obiectul contractului îl reprezintă achiziția publică a 40 unități rame electrice regionale și mentenanța acestora pe o perioadă de 15 ani de la livrarea fiecărei rame electrice, urmând ca acestea să fie livrate în termen de 32 de luni de la semnarea contractului.
Prețul ofertat per garnitură (inclusiv instruirea personalului) a fost de 23.487.400 lei. Adică, circa 4,7 milioane euro.
CRRC Qingdao Sifang Co.Ltd este unul dintre cei mai mari producători de material rulant din China, realizând circa 40% din trenurile de mare viteză din această țară.
În 2017, de exemplu, primul lot de trenuri de mare viteză Fuxing, realizate de CRRC și care ating viteze de până la 350 km/h, a început operațiunile între Beijing și Shanghai.