Din 1972, anul în care a început șantierul la prima autostradă din țară, și până în prezent, în 52 de ani, în România au fost dați în trafic 1.122 km de autostradă și drum expres. Ultima inaugurare, primii 11 km din Autostrada Moldovei, pe 6 noiembrie 2024.
Citește și: 11 km de autostradă, deschiși înainte de termen. Leagă 2 orașe foarte importante
Iar până la finalul anului 2024, potrivit estimărilor autorităților, vor mai fi date în trafic câteva cioturi de drum de viteză, care, însumate, depășesc 80 km.
România sare pragul psihologic de 1.200 km autostradă în 2024
Prin urmare, România sare pragul psihologic de 1.200 km autostradă în 2024. Iar anul 2025 se anunță prolific în materie de drumuri de viteză, promisiunile contractuale depășind 300 km noi de drumuri de viteză.
Matematic, însă, pentru a ajunge la densitatea medie de drumuri din UE, România ar trebui să aibă 4.220 km de autostradă, conform studiului UNTRR – Piața Transporturilor Rutiere 2018-2030.
Ca idee, la ora actuală, densitatea de autostrăzi în Bulgaria e aproape dublă față de cea din România, de 7,3 km de autostradă la 1.000 km2.
Citește și: Unul din motivele pentru care se moare pe drumurile din România: Avem cea mai mică densitate din UE
Care sunt promisiunile contractuale pentru 2025 în materie de autostrăzi
România a depășit pragul psihologic de 1.000 km de autostradă în august 2023, la sfârșitul lui 2024 îl va depăși pe cel de 1.200 km de autostradă, iar, potrivit calculelor Newsweek, realizate pe baza promisiunilor contractuale, la finele lui 2025 rețeaua de autostrăzi și drumuri expres din țară ar putea sări de 1.500 km.
Citește și: După 20 de ani de promisiuni, Autostrada Ploiești–Brașov nu e gata nici pe hârtie. Nou termen, 2033?
În momentul de față, numărul kilometrilor de autostradă (autostradă și drum expres, n.red.) aflați în licitație, proiectare sau execuție însumează 1.280 de kilometri.
Doar în execuție sunt 530 km. Iar din aceștia, conform promisiunilor contractuale, peste 300 km trebuie să fie gata până la sfârșitul lui 2025.
Citește și: „Miracol”, pe Centura București! După 2 ani de „relaxare”, se reiau lucrările pe ciotul DN2 – A2
313,77 km noi de autostradă ar trebui să fie gata în 2025:
Autostrada A0 sau Autostrada București
- Centura București Sud Lot 3 (DN6 - A1): 17,97 km
- Centura București Nord Lot 3 (Afumați - Cernica): 8,6 km
Autostrada A1 Sibiu - Pitești
- A1 Sibiu - Pitești, Sectiunea 5 (Curtea de Argeș - Pitești): 30,35 km
Autostrada Transilvania - A3 (București - Borș)
- Suplacu de Barcău - Borș, Sectiunea 3B2 (Zimbor - Poarta Sălajului): 13,26 km
- Suplacu de Barcău - Borș, Secțiunea 3A2 (Nadaselu - Mihaiesti): 16,80 km
- Suplacu de Barcău - Borș, Secțiunea 3B1 (Mihaiesti - Zimbor): 13,26 km
- Suplacu de Barcău - Borș, Secțiunea 3C1 (Suplacu de Barcau - Chiribis): 26,35 km
Citește și: Autostrada Transilvania: 20 km costa 6,5 miliarde. Are o întârziere de 25 de ani
Autostrada Moldovei - A7
- A7 Focsani - Bacau, Lot 1 (Focsani - Domnesti Targ): 35,60 km
- A7: Focsani - Bacau Lot 2 (Domnesti Targ - Racaciuni): 38,78 km
- A7: Focsani - Bacau Lot 3 (Racaciuni - Bacau): 21,52 km
- A7: Bacau - Pascani Lot 1 (Saucesti - Trifesti Targ): 30,30 km
- A7: Bacau - Pascani Lot 2 (Trifesti - Gheraiesti): 18,99 km
- A7: Bacau - Pascani Lot 3 (Mircesti - Pascani): 28,09 km
- A7: Ploiesti - Buzau Lot 3 (Pietroasele - Buzau): 13,90 km