Piața de mașini noi din România a crescut timid anul trecut, cu 4%, până la 148.900 unități, potrivit Asociației Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA).
Citește și: Mașinile electrice nu se vând fără subvenții. Un ecobonus la nivel UE, o soluție? Cine îl va plăti
Românii nu au bani de mașini electrice noi. Doar 9.743, în 2024
Din cele 148.900 de autoturisme noi înmatriculate în 2024 în România, doar 9.743 au fost 100% electrice, având în vedere că, cu câteva excepții, majoritatea au prețuri peste 30.000 €, fără ajutorul de la stat și/sau oferte speciale.
Prin urmare, cota de piață a mașinilor electrice a scăzut la 6,5% anul trecut, de la 10,7% în 2023 (15.315 unități), când ecobonusul Rabla Plus era 10.100 €.
Citește și: Ce mașină își poate cumpăra matematic românul cu salariul mediu? Doar veche! De câți ani?
Top-ul mărcilor de mașini electrice preferate de români în 2024 este condus de Dacia (3.263 unități), Tesla (2.550 unități) și Hyundai (599 unități). Urmează Volkswagen și Renault, cu 436 unități și, respectiv, 434 unități.
În ceea ce privește clasamentul modelelor de mașini electrice preferate de români în 2024, acesta este dominat autoritar de Dacia Spring (3.263 unități).
Pe locul 2 se află Tesla Model 3 (1.679 unități), iar pe locul 3, Tesla Model Y (846 unități).
Citește și: Ce mașini și-au luat românii în 2024? Peste 150.000 de autoturisme noi și aproape 330.000 second
Benzina e la putere, 61% din piață. Dieselul a revenit sănătos pe creștere
Pe întreg anul 2024, autoturismele „electrificate“, respectiv cele electrice (100% și hibride plug-in) și cele full hybrid (care dispun și de propulsie electrică fără încărcare din sursă externă), au deținut o cotă de piață de 25,1%, cu 11,3 puncte procentuale mai mare față de motorizările diesel plus mild hybrid diesel.
Iar benzina e la putere. Anul trecut, autoturismele cu motorizări pe benzină plus mild hybrid benzină au înregistrat o creștere cu 1,9% față de anul 2023, ajungând la o pondere de 61,2% din piață.
În ceea ce privește autoturismele echipate cu motoare diesel plus mild hybrid diesel, acestea au înregistrat și ele o creștere, +18%, și au avut o cotă de 13,8% din total.
Vânzările de mașini plug-in hybrid au avansat și ele, deținând o cotă de piață de 4.3%, față 3,8% în 2023.
Cele mai căutate mărci de mașini plug-in hybrid în 2024 au fost Mercedes (1.262 unități), BMW (823 unități), Ford (623 unități), Toyota (586 unități) și Hyundai (567 unități).
Citește și: Aproape toate automobilele noi înmatriculate anul trecut în Norvegia au fost modele electricice
Pe întreg anul 2024, cele mai vândute autoturisme plug-in hybrid în România au fost Ford Kuga, cu 593 unități și o scădere de 17,6% față de anul 2023, Toyota RAV4, cu 500 unități și o creștere de 29,9% și Hyundai Tucson, cu 483 unități și o creștere de 27,4%.
Cele mai căutate mărci de mașini hybrid în 2024 au fost Toyota (11.003 unități), Dacia (1.792 unități), Renault (1.744 unități), Hyundai (1.331 unități) și Kia (1.250 unități).
Cele mai vândute mașini hybrid au fost Toyota Corolla, cu 3.281 unități și o creștere de 52.3% față de anul 2023, Toyota RAV4, cu 2.361 unități și o creștere de 56,5%, și Toyota Yaris Cross, cu 2.361 unități și o creștere de 20,7%.
În ceea ce privește tipurile de mașini preferate de români în 2024, segmentul SUV a fost pe prima poziție, cu o cotă de piață de 48,6% și o creștere de 15% față de anul 2023, urmat de segmentul C, cu o cotă de piață de 29% și o creștere de 4%, și segmentul B, cu o cotă de piață de 14% și o scădere de 9.8%.