Să ne imaginăm școala ca pe un avion. Cei care sunt la manșă par să își fi făcut ucenicia pe modele de avioane mai vechi. Ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, a împins trecerea școlii în online după pragul de 6 la mie, considerat foarte înalt în state mult mai performante educațional decât România. Premierul Florin Cîțu a anunțat că „vreau să menţinem anul acesta (școlar) cu prezenţă fizică.” Cei doi caută să evite trimiterea elevilor la studiu în online, dar statisticile nu îi ajută. Predicțiile matematice arată că principalele orașe ale țării vor trece de pragul de 6% infectări la mijlocul lunii octombrie.
Citește și: Școala începe cu 60% profesori, 12% elevi, 30% părinți vaccinați anti-COVID. Mult sub media UE
Temerile legate de școala online sunt întemeiate. Multe alarme din bord urlă, beculețe stau aprinse transmițând avertismente. Varianta Delta a devenit predominantă. Statisticile arată că numărul infectărilor la copii se află pe o pantă abrupt ascendentă și va depăși cifrele din valurile anterioare ale pandemiei.
Citește și: EXCLUSIV Avem 815 paturi ATI pentru bolnavii COVID, jumătate ocupate. Trei spitale, în pregătire
Nu există un scut eficient împotriva pandemiei pentru că vaccinarea merge prost. Duminică, au fost sub 5.000 de vaccinări, un record negativ care nu s-a mai întâlnit. În școli se intersectează trei factori care vor accelera infectările. Și, iarăși, parametrii sunt groaznici. S-au vaccinat doar 12% dintre elevi și 60% dintre profesori și personal auxiliar. În general, în România este vaccinată puțin peste 30% din populație. E de bun simț să credem că un procent similar de părinți este vaccinat împotriva coronavirus. Acest scepticism cronic ar putea să facă să bată vântul în cele 450 de cabinete școlare unde s-au amenjat centre de vaccinare.
Citește: 12% dintre elevii din România, vaccinați anti-COVID. 56% în Franța, 50% în Italia, 30% în Polonia
Nu există niciun semn că școala online se va desfășura mai bine decât anul trecut. Există un sfert de million de elevi care nu se pot conecta la școala online (8% din total). Există profesori care nu au dispozitive pentru susținerea lecțiilor de la distanță.
Toate elementele de mai sus ne fac să credem că piloții îndreaptă avionul numit „școala românească” spre furtuna perfectă.
La această situație s-a ajuns și cu largul concurs al celor care au condus ministerul Educației în ultimii zece ani. În mare parte miniștrii PSD, aceștia nu au asigurat un buget decent pentru educație (legea Educației prevede o alocare de minim 6% din PIB). Ei au ratat proiecte esențiale pentru școala online, precum catalogul virtual sau biblioteca virtuală.