6 reguli pentru conducerea mașinii în siguranță, iarna. Distanța de frânare e și de 10 ori mai mare

DE Răzvan Scăeșteanu | Actualizat: 09.12.2023 - 15:48
6 reguli pentru conducerea mașinii în siguranță iarna. Distanța de frânare e și de 10 ori mai mare - Foto: Profimedia Images
6 reguli pentru conducerea mașinii în siguranță iarna. Distanța de frânare e și de 10 ori mai mare - Foto: Profimedia Images

Iarna nu e ca vara. Zăpada, gheața, zloata sau, chiar, mâzga de pe drumuri schimbă total comportamentul mașinii și, implicit, stilul de condus. Iar cel puțin 6 reguli sunt esențiale pentru conducerea mașinii în siguranță în sezonul rece.

SHARE

Conduc de peste 25 de ani, timp în care am parcurs aproape un milion de kilometri la volanul a sute de mașini de toate felurile și pe orice vreme. Am participat la mai multe cursuri de pilotaj și condus defensiv și am testat fel de fel de cauciucuri, în toate condițiile posibile de carosabil. Inclusiv, am mers iarna cu anvelope de vară. Nevoit, nu neapărat voit. 

Prin urmare, îmi pot permite să enumăr câteva reguli esențiale pentru conducerea mașinii în siguranță iarna. Cele mai importante sunt echiparea mașinii cu anvelope de iarnă bune și evitarea bruscării comenzilor. 

Citește și: FOTOREPORTAJ La vânătoare de „vulpi de foc”, 2.166 de kilometri la volan până la Cercul Polar Arctic

6 reguli pentru conducerea mașinii în siguranță, iarna

1. Echipați mașina, indiferent de marcă, tip sau putere, cu anvelope de iarnă în stare foarte bună, respectiv cu o adâncime a profilului de peste 4 mm. În circa 80% din situații, se descurcă onorabil și cauciucurile „All Seasons” (neapărat marcate „M+S” și cu steluță ca un fulg), dar dacă aveți mașină mai puternică, mai grea sau mergeți mult prin zone cu zăpadă/gheață multă nu vă scumpiți și alegeți penuri dedicate fiecărui anotimp. Cauciucurile de iarnă sunt realizate dintr-un cauciuc mai moale decât cele de vară ori „All Seasons”, au profilul sculptat special şi oferă o aderenţă mai bună atunci când termometrul scade sub 7 grade Celsius, iar drumurile sunt acoperite cu gheaţă sau zăpadă. 

Citește și: Cât de eficiente sunt cauciucurile de iarnă în funcție de gradul de uzură

2. Nu bruscați comenzile mașinii (accelerație, frână, volan). Dacă accelerați brusc, roţile motrice vor pierde aderenţa și controlul. La fel, şi în cazul frânării. Atenție, pe carosabil acoperit cu gheață/zăpadă distanța de frânare poate fi și de 10 ori mai mare decât pe drum uscat. 

Dacă apăsați brusc pedala de frână, roţile se pot bloca, iar asta înseamnă că vă transformați într-o sanie pe roţi. Frânați uşor și folosiți într-un mod eficient frâna de motor, nu numai pe cea de picior, retrogradând dintr-o treaptă superioară de viteză într-una inferioară. Puteți face asta cu toate maşinile manuale, dar şi cu majoritatea maşinilor cu cutii automate, în modul manual. În cazul mașinilor electrice sau hybrid, profitați de frânarea regenerativă (echivalează cu frâna de motor, într-un fel). 

Dacă roţile încep să se blocheze, eliberați ușor frâna. În cazul automobilelor dotate cu ABS şi sisteme electronice de control al tracţiunii, riscurile scad, dar nu pot fi eliminate. Mai exact, în cazul maşinilor cu ABS pedala de frână trebuie călcată cu putere și nu trebuie să ridicați piciorul atunci când pedala începe să vibreze. 

Citește și: VIDEO Cauciucuri de iarnă sau „All-Seasons”? Grosimea zăpezii și stilul de condus motivează alegerea

3. Acordați o atenție sporită virajelor și încercați să controlați mașina la cea mai mică tendință de derapaj.

În cazul maşinilor cu tracţiune (roți motrice faţă), de obicei, apare ceee se numeşte caracter subvirator. Adică, dacă intrați cu viteză prea mare într-o curbă, maşina va avea tendința să meargă tot înainte, deşi ați virat. Iarna, acest caracter subvirator se accentuează din cauza aderenţei scăzute. Soluţia? Încetiniți uşor înainte de intrarea într-un viraj şi nu accelerați brusc în timpul virajului, ci doar ușor, după ce ați trecut de jumîtatea curbei. Dacă observați că maşina tinde să o ia tot înainte, în loc să meargă după direcţia roţilor, încearcați să micşorați unghiul volanului. Astfel, roţile faţă vor prinde aderenţă, iar maşina va reveni pe trasa ideală.

În cazul maşinilor cu propulsie (tracţiune spate), apare caracterul supravirator în curbe. Adică, dacă accelerați brusc cu roţile din faţă virate, spatele maşinii va pierde aderență şi se va îndrepta către exteriorul virajului, către stânga sau dreapta. Şi la maşinile cu tracţiune pe faţă poate să „fugă” spatele într-o curbă, mai ales atunci când rulați la vale şi frânați.

Regula de bază, în acest cazul supravirării, este să virați întotdeauna în direcţia derapajului – dacă spatele mașinii o ia spre dreapta, virați spre dreapta. Sigur, sistemele electronice de control a stabilității ajută, dar în anumite limite. Nu pot învinge legile fizicii, așa că conduceți precaut și anticipativ. 

Citește și: Ai cauciucuri de iarnă, dar n-ai nisip și lopată, 2.900 lei amendă. Geamuri murdare, 1.160 lei

4. Dacă rămâneți blocat în zăpadă, nu accelerați tare pentru a învârti roțile, pentru că acest lucru vă va adânci și mai mult, deoarece se creează strat superficial de apă între anvelopă și zăpadă/gheață. Virați roțile stânga-dreapta de câteva ori, pentru a vă face loc, accelerați foarte ușor și încercați balansarea mașinii. 

Dacă ați rămas blocat în nămeţi, iar sistemele de control al tracţiunii (ESP, DSC, TCS, etc.) nu vă ajută, trebuie să le dezactivați pentru a beneficia de întreaga putere a maşinii. Modul în care se dezactivează total aceste sisteme diferă de la mașină la mașină, așa că citiți cartea tehnică. După ce ieșiți din bucluc, nu uitați să reactivați sistemele. Atenție, în cazul unor modele de mașini electrice, sistemele de control al tracțiunii nu se pot decupla complet. 

5. Mare atenție la temperaturile între -4 și +4 grade Celsius! Apare poleiul sau „black ice” - gheaţa neagră (ceaţa căzută pe asfalt, umezeala îngheţată în strat fin). Majoritatea autoturismelor avertizează sonor sau vizual când apar aceste temperaturi extrem de periculoase, deoarece peste stratul subțire de gheață apare un strat superficial de apă. Iar anvelopa nu mai alunecă pe zăpadă sau gheață, ci pe acest strat de apă, care se formează din cauza degajării de căldură din timpul rulării. 

6. Curățați complet mașina înainte de a pleca. Înainte de a pleca cu mașina este obligatoriu să o curățați complet de zăpadă și gheață, de la parbriz, lunetă și geamuri, până la plafon. Nu uitați de faruri și stopuri, sunt modul în care vă faceți vizibil în trafic. Iar cu cât sunteți mai vizibil, cu atât le dați celorlalți participanți la trafic mai mult timp de reacție. 

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te