Ai camion de peste 7,5 tone, din decembrie 2023 plătești „LKW Maut”, taxa de drum, în funcție clasa de emisii de CO2 a vehiculului în Germania.
Față de taxa actuală, prețul crește și cu 83%. În medie, fiecare „TIR” va plăti o suprataxă de aproximativ 200 de euro pe tona de CO2.
Pe scurt, conform legislației europene, sunt stabilite 5 clase de emisii de CO2 pentru camioane. Cu cât clasa de emisii e mai mare, cu atât suprataxa de CO2 e mai mică. Adică, vehiculele grele de transport marfă dintr-o clasă mai mare de CO2 plătesc un tarif mai mic decât cele dintr-o clasă mai mică de CO2.
Dar, atenție! Toate camioanele cu data primei înmatriculari înainte de iulie 2019 sunt automat încadrate în „Clasa I” și vor plăti cea mai mare taxă de CO2, chiar dacă motoarele sunt cu standard de poluare Euro 6.
Citește și: Șoferii români pot fi amendați și cu 4.500 lei dacă nu au rovinietă. Unde au fost amplasate camere
Camioanele înmatriculate după 1 iulie 2019 trebuie să fie încadrate în una dintre cele 5 clase de taxare CO2 în funcție de datele tehnice ale vehiculului.
Transportul de persoane, adică autocarele și minibus-urile, este momentan încadrat la „Clasa 1” de CO2, indiferent de momentul primei înmatriculări, potrivit dkv-mobility.com.
Ai camion de peste 7,5 tone, din decembrie 2023 plătești taxă de CO2 în Germania. Din ianuarie 2024, și în Austria
Prin modificarea directivei 1999/62/EC (Eurovignette Directive), UE încearcă să-și atingă ambițiosul obiectiv de a reduce emisiile de CO2 provenite din transportul rutier cu 15 % până în 2025 și, respectiv, cu 45 % până în 2030.
Germania e prima țară europeană care introduce suprataxa pe CO2, de la 1 decembrie 2023.
De la 1 ianuarie 2024, urmează ca și taxa de drum pentru camioane din Austria să se calculeze în funcție de emisii. Date pentru implementarea acesteia în alte țări UE încă nu au fost comunicate. Se vehiculează doar data de 1 martie 2024 în Cehia.
Citește și: Aveți grijă când tranzitați Ungaria. S-au schimbat regulile. Românii s-au trezit cu amenzi acasă
Toate vehiculele comerciale de transport marfă vor fi încadrate în aceste noi clase de taxare CO2.
Aceste clase (numerotate de la 1 la 5) sunt stabilite în funcție de data primei înmatriculări a vehiculului (câmpul B din talonul mașinii), împreună cu alte date tehnice ale vehiculului.
Atenție, clasificarea emisiilor de CO2 este diferită de norma de poluare a vehiculului.
Costurile „LKW Maut” cresc și cu 83%. Cum se calculează taxa de drum pentru camioane în Germania de la 1 decembrie 2023
Regula suprataxei de CO2 este următoarea: cu cât vehiculul este mai ecologic, cu atât tariful de taxare este mai mic.
Pentru camioanele Euro 5 și Euro 6, de exemplu, „LKW Maut”, taxa de drum în Germania, va crește de la 1 decembrie 2023 cu între 35,71% și 83,16%.
Concret, potrivit smartinfo.ro, pentru un camion Euro 6, mai mare de 18 tone, 5 axe (cap tractor+ remorca), taxa de drum din Germania se scumpește, de pildă, de la 1 decembrie 2023 după cum urmează:
Categoria 1 de CO2 – tarifele se majoreaza cu 83,16%
Categoria 2 de CO2 – tarifele se majoreaza cu 78.95 %
Categoria 3 de CO2 – tarifele se majoreaza cu 74.74%
Categoria 4 de CO2 – tarifele de majoreaza cu 41,58%
Nici camioanele eco, pe GNC sau GPL, nici dubele de peste 3,5 tone nu scapă de taxa pe CO2
Taxa pe CO2 pentru camioane intră în vigoare în Germania pe 1 decembrie 2023. Dar camioanele eco nu scapă decât o lună de plata ei. De la 1 ianuarie 2024, și vehiculele grele pe GNC (Gaz Natural Comprimat) sau GPL (Gaz Petrolier Lichefiat) vor plăti.
Iar aplicarea noului sistem de taxare va fi introdus în Germania și pentru vehicule de peste 3,5 tone din iulie 2024.
Cum se stabilește clasa de CO2 a camionului
Datele necesare pentru stabilirea clasei de CO2 a camionului se găsesc în certificatul de conformitate (COC), în CIF sau în documentul de înmatriculare al vehiculului:
- Clasa vehiculului
- Configurația axei roților
- Greutatea brută tehnic admisibilă în sarcină (F1) [kg]
- Grupul de vehicule
- Cușetă (cabină de dormit)
- Puterea nominală a motorului [kW]
- Emisii specifice de CO2 [gCO2/tkm]
- Data primei înregistrări
- Tipul de vehicul/ configurația șasiului
Cele cinci clase de CO2 se vor aplica inițial doar vehiculelor comerciale din clasele de vehicule N2/N3 cu o greutate mai mare de 7,5 tone și înmatriculate pentru prima dată începând cu 1 iulie 2019. Valorile de referință pentru determinarea clasei de CO2 au fost definite de UE pentru grupele de vehicule 4, 5, 9 și 10 cu subgrupele lor.
În prezent, nu există reglementări specifice sau valori de referință pentru autobuze și pentru unele subgrupe de vehicule din clasele de vehicule N2 și N3, potrivit dkv-mobility.com.
Prin urmare, acestea sunt atribuite provizoriu la „Clasa 1” de CO2. Vehiculele înmatriculate înainte de iulie 2019 vor fi, de asemenea, atribuite automat la „Clasa 1”.
Vehiculele cu emisii zero, înmatriculate înainte de 1 iulie 2019 pot fi atribuite la clasa 5 de CO2 prin la prezentarea dovezilor corespunzătoare.
Clasificarea emisiilor de CO2 e diferită de norma de poluare. Vehiculele se reclasifică anual
Clasificarea emisiilor de CO2 este diferită de norma de poluare a vehiculului. Camioanele sunt reclasificate anual în funcție de clasele 2 și 3 de CO2.
Astfel, valorile de referință pentru clasificarea claselor de CO2 vor fi reduse cu o valoare procentuală în fiecare an. Până în 2026, această rată de reducere este de 2,5% pe an, iar din 2027 este de 3% pe an.