Prețurile mașinilor electrice sunt, în general, mult mai mari decât ale automobilelor echivalente pe benzină ori motorină. Dar șoferii își pot recupera o parte din investiție, e adevărat într-o perioadă destul de lungă de timp, datorită costurilor de exploatare teoretic mai mici.
De ce teoretic mai mici? Pe scurt, pentru că trebuie întrunite o serie de condiții. De exemplu, costul „carburantului” per 100 de kilometri parcurși poate fi aproape zero, dacă încarci bateria acasă și ai panouri fotovoltaice și nu iei în considerare investiția făcută în montarea acestora, sau poate fi de circa 2-2,5 ori mai mic, dacă încarci acasă, la tarif casnic, în loc să faci plinul la stațiile de încărcare rapidă. Altfel, în cazul în care stai la bloc, de pildă, și încarci preponderent la superchargere, costurile per 100 de kilometri parcurși se apropie sensibil de cele ale unei mașini pe motorină de același volum.
De asemenea, producătorii de mașini electrice spun că întreținerea acestora, reviziile, sunt mai ieftine, deoarece au mai puține piese în mișcare și, de exemplu, trebuie nu schimbate uleiul, filtrul de ulei, bujiile, etc.
Dar, în același timp, asigurările tip Casco pentru mașinile electrice sunt considerabil mai scumpe, din cauza pieselor și reparațiilor mai scumpe.
Citește și: Vânzările de mașini electrice merg prost în UE: -30% în Germania, -18% în Italia, -46% în România
Revenind, însă, la costul „carburantului” per 100 de kilometri parcurși dacă încarci mașina electrică acasă, tarifele casnice practicate în țările din Europa arată că unii șoferi pot fi mult mai motivați decât alții să facă trecerea de la benzină sau motorină la curent electric.
Cât costă plinul mașinii electrice acasă? În România, mult mai scump ca în Bulgaria, Ungaria
Cum drumul electrificării totale a autovehiculelor pare că nu are întoarcere și mașinile electrice devin din ce în ce mai atractive pentru mulți, prețul kW-ului devine la fel de important ca cel al benzinei și cel al motorinei pentru șoferi.
Iar cum cel mai ieftin și comod e să încarci acasa, la tarif casnic, o analiză realizată de Switcher.ie în 40 de state de pe „bătrânul continent” arată de ce unii europeni sunt mai atrași de electrice decât alții.
Concret, analiza Switcher.ie ia în calcul încărcare unei baterii cu o capacitate de 60 kWh, mai exact de 58 kWh net, la prizele casnice din Europa, și costul parcurgerii unei distanțe de 100 de kilometri.
Citește și: Mașinile electrice, cu 30% mai scump de reparat, în medie, decât automobilele pe benzină și diesel
Țările europene mai bogate, cu rate mai mari de adoptare a vehiculelor electrice, tind să fie cele mai scumpe locuri pentru a utiliza un vehicul electric. Acestea au o cotă de piață mai mare a vânzărilor de vehicule electrice noi și mai multe vehicule electrice și hibride pe șosele, deși există unele excepții, cum ar fi Cipru.
Proprietarii de mașini electrice plătesc cel mai mult pentru reîncărcarea la domiciliu în Germania. Prețul pentru o încărcare completă este în medie de 23,57 euro, iar costul pentru 100 km este de 7,06 euro.
Pe locul al doilea se află Irlanda, cu un cost de 22,25 euro pentru o încărcare completă și de 6,66 euro pentru 100 km de condus electric.
Podiumul este completat de Belgia, unde costul unei încărcări complete este în medie de 22,15 euro și de 6,63 euro pentru 100 km parcurși.
Citește și: Mașinile hybrid, plug-in hybrid și mild-hybrid, în mare vogă după 125 de ani
În ceea ce privește România, țara noastră ocupă locul 25 din 40 state din Europa analizate în ceea ce privește tariful casnic mediu al energiei electrice - 0,191 euro/kWh (0,95 lei). Plinul bateriei acasă costă, prin urmare, 11,2 euro și 100 km, 3,35 euro.
Apoi, conform clasamentului realizat de Switcher.ie, în Norvegia, una dintre țările din Europa cu cel mai ridica standard de viață, încărcarea bateriei e puțin mai ieftină decât în România - 10,94 euro.
Citește și: VIDEO Citroën e-C3, cea mai ieftină mașină electrică fabricată în Europa la ora actuală. Cât costă
În Croația, plinul bateriei e cu circa 25% mai ieftin decât în România. Iar în Bulgaria și Ungaria încărcarea mașinii electrice acasă costă cu aproape 50% mai puțin decât la noi: România - 11,2 euro, Bulgaria - 6,99 euro, Ungaria - 6,64 euro.
Top-ul țărilor din Europa unde e cel mai ieftin să încarci mașina electrică acasă este condus de Turcia (3,3 euro plinul de 58 kW), Kosovo (4,39 euro plinul de 58 kW) și de Bosnia & Herțegovina (4,96 euro plinul de 58 kW).