Cunoscutul producător german de mașini premium sport BMW a anunțat că tarifele comerciale recent impuse de UE și SUA ar putea afecta câștigurile sale cu 1 miliard de euro în acest an, pe măsură ce escaladarea tensiunilor comerciale dintre China, Europa și SUA afectează tot mai mult finanțele companiilor globale, informează Reuters.
BMW a prognozat, prin urmare, o marjă de profit pentru segmentul său de automobile de 5-7% în 2025, luând în considerare impactul unui an întreg de taxe UE asupra mașinilor electrice pe care le fabrică în China și taxele americane de 25% asupra oțelului și aluminiului și asupra importurilor de vehicule în SUA din Mexic.
Citește și: Piața de mașini premium: BMW, lider. Românii au cumpărat mai multe limuzine ca austriecii, X5 „No 1”
BMW estimează la 1.000.000.000 € impactul războiului comercial SUA - China - UE în 2025
Iar tarifele suplimentare care se prefigurează din partea Uniunii Europene și a Statelor Unite ar avea un impact și mai mare asupra BMW, care este cel mai mare exportator de automobile ca valoare din SUA și exportă peste jumătate din vehiculele sale fabricate în Germania în afara UE.
Cu toate acestea, șefii BMW au adoptat un ton optimist în cadrul conferinței anuale de prezentare a rezultatelor grupului german, afirmând că nu se așteaptă ca tarifele să rămână în vigoare pe tot parcursul anului.
„Dacă situația se schimbă, se schimbă și perspectivele noastre”, a declarat directorul financiar BMW, Walter Mertl.
Citește și: Criză? Românii și-au cumpărat 684 de modele BMW M în 2024. 89 sunt XM-uri, de peste 170.000 € bucata
SUA, o piață esențială pentru producătorii auto europeni. BMW poate produce mai mult în America, dar costă
Producătorii auto premium din Germania, care s-au bazat mult timp pe vânzările puternice din China și pe exporturile din SUA, se luptă pe două fronturi, pe măsură ce producătorii de mașini electrice din China se dezvoltă rapid și câștigă cotă de piață, iar tarifele lui Donald Trump le bulversează lanțurile globale de aprovizionare.
„Într-un mediu în care China a devenit o piață mult mai dificilă și nu se întrevede nicio îmbunătățire, dependența de SUA a crescut. Tarifele sunt, prin urmare, un risc semnificativ”, a declarat analistul Daniel Schwarz, de la Stifel Research.
„Impactul poate fi atenuat prin creșterea producției în Statele Unite. Dar acest lucru are un cost”, a adăugat el, subliniind avantajele de scară ale configurației actuale a BMW, care se concentrează pe producția de SUV-uri în SUA și sedanuri în Europa.
Citește și: 4.000 de angajați, OUT. Porsche se pregătește de criză, după vânzări-record în 2024
Bavarezii nu au planuri de restructurare în Europa
Spre deosebire de concurenții săi Porsche, Mercedes-Benz și Audi, BMW a punctat că nu va întreprinde o restructurare majoră a operațiunilor sale europene pentru a reduce costurile.
Costurile operaționale au atins vârful în 2024 și nu există planuri de reducere a personalului în Germania, au declarat executivii în cadrul unei conferinței de presă.
Profitul net al BMW a scăzut cu peste o treime în 2024, la 7,68 miliarde de euro, în linie cu așteptările pieței, după ce vânzările slabe din China și Germania, precum și întârzierile în livrări, din cauza unor probleme cu o frână, au afectat performanța.
Profitul din trimestrul al patrulea a scăzut cu 41%, în conformitate cu avertismentele din ianuarie ale constructorului auto, potrivit cărora costurile fixe mai mari generate de lichidarea stocurilor îi vor afecta profiturile în ultimele trei luni din 2024.
Grupul a propus însă o rată de distribuire crescută de 36,7%, printre cele mai ridicate din istoria sa, constând într-un dividend de 4,32 euro pe acțiune preferențială pentru 2024, în scădere față de 6,02 euro plătiți pentru anul precedent.