În cazul puțin probabil, dar, totuși, posibil, în care frâna de serviciu sau frâna de picior, cum i se mai spune, se defectează (de exemplu, se rupe un racord de frână de la o roată și pierzi lichidul de frână din instalație sau se strică pompa centrală de frână), poți încetini și opri mașina urmând câțiva pași.
Cum poți opri mașina dacă rămâi fără frână de picior la 100 km/h
Cel mai important este să nu îți pierzi cumpătul, să nu intri în panică și să te blochezi, când apeși pedala de frână și sesizezi că aceasta se duce la podea fără ca mașina să frâneze. E valabil indiferent de viteza de rulare, 100 km/h, 50 km/h, 130 km/h, etc..
Ia piciorul de pe pedala accelerație și lasă mașina „să curgă”, să încetinească singură datorită frecării anvelopelor de asfalt și a caroseriei cu aerul. Aprinde luminile de avarie.
Analizează rapid traficul din față și identifică cea mai liberă traiectorie posibilă, eventual către marginea drumului. Dacă e cazul, schimbă banda, astfel încât să ai o distanță cât mai mare față ceilalți participanți la trafic, mai ales față de cei din față.
Citește și: Atenție, la antigel! Există 6 culori. Cum alegi lichidul de răcire potrivit mașinii tale
Folosește frâna de motor! La mașinile cu cutie de viteze manuală, frâna de motor se face retrogradând treptele de viteză, trecând succesiv cutia de viteze în treptele inferioare.
De exemplu, dacă sunteți în treapta a 4-a, retrogradanți în treapta a 3-a, apoi în treapta a 2-a și treapta întâi, având grijă de fiecare dată să lăsați mașina în treaptă suficient cât să scadă turația motorului în jurul valorii de 2.000 rpm. Dacă retrogradați brusc, de pildă, din treapta a 4-a în treapta a 2-a, riscați să „spargeți” motorul, nivelul de turație putând trece de „linia roșie” a turometrului.
Și la mașinile cu cutie de viteze automată se poate face frână de motor. Treceți cutia din „D” în modul manual și retrogradați cu ajutorul levierului sau al padelelor din spatele volanului, ca la cutia manuală.
În cazul mașinilor electrice ori hybrid, frână de motor nu prea există, dar aveți la dispoziție sistemul de frânare regenerativ. Dacă aveți mașină electrică cu funcție „One pedal”, e suficient să ridicați piciorul de pe accelerație și mașina va încetini până la oprire. Dacă nu, folosind selectorul cutiei de viteze, comutați sistemul de frânare regenerativ pe puterea maximă. Și, evident, nu apăsați accelerația.
Citește și: Și lichidul de spălat parbrizul e de iarnă și de vară, ca anvelopele. Ce riști dacă nu îl schimbi
Apoi, concomitent cu utilizarea frânei de motor sau a celei regenerative, acționați frâna de mână sau de urgență, cum mai este cunoscută. Frâna de mână funcționează separat de cea de picior. Nu folosește sistemul hidraulic, ci niște cabluri.
Dar, atenție, frâna de mână acționează, în general, pe roțile spate, așa că nu o acționați brusc, ci progresiv. În caz contrar, riscați să derapați necontrolat și să vă răsuciți cu mașina.
În cazul mașinilor cu frână de mână clasică, cu levier, trageți de levier progresiv, cu butonul de siguranță ținut apăsat. Iar în cazul mașinilor cu frână de mână electrică, cu buton, apăsați sau trageți de acesta la fel, succesiv, pentru câteva clipe, până când simțiți că autovehiculul începe să încetinească.
Atenție, unele mașini cu frână de mână electrică au sistem de protecție care, dacă viteza e prea mare (ex. 50-60 km/h), nu funcționează. Întâi trebuie să reduceți viteza sub aceste valori pentru a o putea acționa.
În ultimă instanță, dacă nu reușiți să încetiniți sau să opriți în siguranță, „frânați” cu ajutorul unei borduri sau, de exemplu, a glisierelor de autostradă, apropiindu-vă ușor și „frecând” mașina de acestea. Mai bine stricați o roată sau șifonați caroseria, decât să provocați un accident ce poate avea urmări mult mai grave.