FOTO Descoperire misterioasă în SUA: Un ARO 244 „special de State”. Are motor Chrysler sau Ford

DE Mircea Neacșu | Actualizat: 07.04.2025 - 13:44
Descoperire misterioasă în SUA: Un ARO 244 „special de State”. Are motor Chrysler sau Ford - Foto: Facebook / Aro USA
Descoperire misterioasă în SUA: Un ARO 244 „special de State”. Are motor Chrysler sau Ford - Foto: Facebook / Aro USA
Descoperire misterioasă în SUA: Un ARO 244 „special de State”. Are motor Chrysler sau Ford - Foto: jalopnik.com
Descoperire misterioasă în SUA: Un ARO 244 „special de State”. Are motor Chrysler sau Ford - Foto: jalopnik.com

Au existat mai multe tentative de a exporta celebra mașină 4x4 românească ARO 244 în SUA. După Revoluție, s-a făcut și un model „special de State”, Hunter, cu motor Chrysler sau Ford și aer condiționat. Dar, oficial, nu s-a reușit niciodată.

SHARE

În cei 34 de ani de existență (1972 - 2006), modelele ARO 24 au fost exportate în 55 de țări, dar mai ales în Spania, Portugalia și Brazilia. 

În 1989, s-a încercat intrarea pe piața americană, dar nu s-a reușit cu arhaicele și slabele motoare diesel ori pe benzină făcute la Brașov și Câmpulung. Apoi, în 2005, a mai existat o tentativă ca ARO 24 să ajungă în SUA cu un model „special de State”, botezat Hunter, cu motor pe benzină de 2.3 litri de Ford ori motor de 2.5 litri de Chrysler și instalație de aer condiționat. Au fost trimise câteva prototipuri, dar, oficial, niciun ARO 244 Hunter n-a fost vândut în SUA. 

Citește și: FOTO Apariție epocală: A fost găsit și recondiționat primul Aro 24 fabricat la Câmpulung în 1969

Descoperire misterioasă în SUA: Un ARO 244 „special de State”. Are motor Chrysler sau Ford

Recent, însă, Brad Brownell, un cunoscut jurnalist auto de la Jalopnik, a descoperit un ARO 244 Hunter în Cleveland, Ohio. 

„Am văzut o mașină ciudată, veche, 4x4, pe care nu am recunoscut-o imediat. La început am crezut că este un Land Rover dărăpănat, dar creierul meu nu a putut să îl încadreze în ceva vândut vreodată aici, pe piața americană.

Apoi, am presupus că era ceva din Japonia, cum ar fi un Land Cruiser Prado sau un Nissan Patrol, dar o scurtă trecere în revistă a imaginilor de diferite generații a pus rapid această teorie deoparte. 

Fără grilă sau orice fel de însemne, știam că va fi o misiune dificilă. Am aruncat mașina în câteva grupuri de chat și un prieten de pe Coasta de Vest a identificat corect această mașină ruginită ca fiind un ARO 244 Hunter (...)

„Mi-am dedicat viața mașinilor ciudate, dar cumva această ciudată mașinărie românească mi-a scăpat”, a declarat Brad Brownell.

Cum a ajuns în SUA ARO-ul Hunter descoperit de jurnalistul american nu se știe. Poate fi chiar unul dintre prototipurile trimise de ARO în 2005 sau o mașină importată privat de un pasionat în vederea recondiționării. 

Aro 240 a apărut oficial în anul 1972

Seria Aro 24 a apărut oficial în anul 1972, inginerii români inspirându-se după Fiat Campagnola. 

Primul model al seriei a fost 240, un model decapotabil, cu 2 usi și prelata, suspensie independenta pe puntea față, cutie de viteze cu 4 trepte, cutie transfer, tracțiune integrală, motor pe benzină de 2500 cmc și 75 cai putere.

Exporturile au început după anul 1973, însă modelele de export aveau alte motoare pentru a corespunde normelor de poluare.

Citește și: FOTO Aro 304 Cabrio, limuzina tip „Papamobil” în care lui Ceaușescu i-a fost frică să se urce

În anul 1975 este lansat modelul 241, un model decapotabil cu 4 usi, apoi modelul 243, cu caroserie spate complet închisă, asemănător cu 240. Acest model avea opțional geamuri și avea în total 8 locuri sau perete despărțitor și spațiu pentru marfă.

În anii 1976-1977 sunt lansate modelele 244, cu 5 uși, și 320, o camionetă bazată pe un șasiu alungit de Aro 24. 

În 1977, Aro 244 a apărut cu un motor pe benzină de 2.5 litri și 75 cai putere. Iar în 1978 a primit motorul diesel „de Brașov”, D127, cu o cilindree de 3.1 litri și 68 cai putere. Diesel-ul „de Câmpulung”, D27, a intrat în gamă abia în 1985, avea 2.6 litri și 69 cai putere.

Citește și: VIDEO ARO 244, „tractorul” legumicultorilor. Trage 3 remorci pline ochi, niciun SUV nou n-ar putea

În anul 1985, se introduce cutia de viteze în 5 trepte pe Aro 24, precum și, opțional, sistem de frânare cu discuri pe puntea față.

În anul 1985 este lansat și motorul diesel de Câmpulung, D27, cu o capacitate de 2,6 litri și 69 cai putere, dar acest motor nu a fost foarte apreciat deoarece avea probleme de pornire pe timp de iarnă.

Ultimul Aro 24 a ieșit pe poarta fabricii din Câmpulung în 2006. Iar pe „ultima sută de metri” a producției au fost realizate mai multe versiuni cu motoare de la producători renumiți precum Perkins, Cossworth Ford, VM Motori, Peugeot-Indenor, Toyota și Andoria (de 2.4 litri turbo, cu normă de poluare Euro 3). 

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te