Piața americană este a doua cea mai importantă pentru industria auto europeană. Iar în România industria auto este cea mai puternică ramură a economiei.
Mulți se rezumă la producția de automobile Dacia și Ford, dar în țara noastră există peste 100 de fabrici de componente pentru autovehicule, la care se adaugă centre de cercetare și dezvoltare de tehnologii pentru mașini, precum și „uzine” de software, ale celor mai mari actori globali.
Citește și: România, noul hub IT din Europa Centrală și de Est al BMW. Angajează sute de experţi software
Peste 100 de fabrici din România, în pericol din cauza taxei de 25% impusă de Trump
Taxa vamală suplimentară de 25% impusă de Trump pentru toate autovehiculele și piesele auto importate în SUA pune în pericol, prin urmare, peste 100 de fabrici de componente auto și centre de dezvoltare din România.
Pe o parte direct, din România fiind exportate direct în State componente auto, anvelope, display-uri pentru mașini și cablaje auto, de exemplu.
Iar pe de alta indirect, fabricile de componente auto și centrele de dezvoltare din țara noastră furnizând piese și software pentru o serie de mașini europene, de la Audi, BMW sau Mercedes, de exemplu, care ajung în SUA.
Citește și: Taxele lui Trump: Stellantis concediază 900 angajați în SUA, oprește producția în Mexic și Canada
Așadar, dacă cererea de mașini europene va scădea în America în urma taxei vamale de 25% impusă de Trump, producătorii europeni își vor reduce producția și, implicit, cererea de componente fabricate în România.
Și, bineînțeles, nu trebuie uitat faptul că taxele lui Trump lovesc industria auto când deja aceasta e în criză profundă din cauza costurilor enorme ale electrificării și a scumpirii materiilor prime.
România face afaceri cu Statele Unite anual în valoare de peste 3 miliarde de euro. În 2024, de exemplu, am exportat în America bunuri de 2,11 miliarde de euro, mai ales semifabricate din fier, anvelope, console, echipamente radar, piese de avioane, motoare electrice si componente auto, potrivit datelor oficiale.
Citește și: Taxele lui Trump: După Volkswagen, și Jaguar Land Rover suspendă livrările de mașini în SUA
Printre cei mai importanți producători de componente auto din România se află:
- Continental: anvelope, sisteme inteligente de siguranță, airbag-uri (VDO), sisteme de infotaintment și display-uri, curele de transmisie, etc.. Deține o fabrică de anvelope la Timișoara, fabricile de componente industriale Contitech Timișoara, PHX Romania și Phoenix Unio la Carei, în județul Satu Mare, și uzina de componente auto Continental Automotive Products la Sibiu.
- Bosch: componente auto. Grupul Bosch este prezent de 30 de ani în România și are aproximativ 10.520 de angajați. Pe lângă centrul său de cercetare și dezvoltare din Cluj, București și Sibiu și unitățile sale de producție pentru Mobilitate din Cluj și din Blaj, Bosch mai operează și o unitate de producție de Tehnologie industrială, localizată, de asemenea, în Blaj, precum și un centru de soluții de business și tehnologie, la Timișoara.
- Michelin: anvelope și componente pentru anvelope. Michelin a venit în România în 2001, odată cu achiziția uzinelor Victoria, în Florești, județul Prahova și Silvania, în Zalău, judeţul Sălaj. Cu investiții semnificative și cu obiectivul de a deveni un jucător cheie în regiune, Michelin s-a dezvoltat de-a lungul anilor, ajungând astăzi la circa 4.500 de angajați în România.
Citește și: Giganți americani cu afaceri mari și în România, în picaj pe burse. JD Vance: „Se poate mai rău”
În ultimele două decenii, Michelin a produs peste 80 milioane de anvelope pentru turisme și camionete, la Florești, și pentru camioane și utilaje de geniu civil, la Zalău, precum și 500.000 tone de cord metalic în uzina dedicată din Zalău, construită de la zero de Michelin în 2004.
- Pirelli: anvelope, componente auto. Deține o fabrică de anvelope auto la Slatina, unde se produc și cauciucurile pentru monoposturile de Formula 1, și o fabrică de cord metalic pentru anvelope, tot în Slatina, precum și o uzină de filtre pentru motoare diesel la Bumbești Jiu, județul Gorj.
- Valeo: componente auto. Unul dintre cei mai mari furnizori de componete auto de pe „Bătrânul continent”. Are fabrici la Mioveni, în apropierea platformei Dacia, și la Timișoara.
- Textar: discuri și plăcuțe de frână. Este unul dintre cei mai importanţi furnizori de produse de frânare din lume. Fabrica TMD Friction se află la Caransebeș din 2008.
Citește și: Un important producător auto dă afară 600 de oameni din 2.000 în România și taie salariile cu 25%
- Honeywell: turbine și componente auto. Are o fabrică de turbosuflante în București și o fabrică de senzori în Lugoj.
- Star Transmision: cutii de viteze. Produce la Cugir transmisii pentru Mercedes-Benz.
- INA-Schaeffler: rulmenți, componente auto, componente pentru industria eoliană. Fabrică, lângă Brașov. A fuzionat cu Vitesco (4 locații în Brașov, Timișoara, Iași și Sibiu, cu competențe de producție și R&D în industriile auto și sectoarele industriale) în 2024.
- Amberger Werkzeugbau: componente ștanțate și ambutisate pentru industria auto. Fabrică în Cluj.
- Bilstein: amortizoare. Unul dintre cei mai importați producători de amortizoare pentru mașini din lume are fabrică la Sibiu din 1996.
- Dräxlmaier - sisteme de cablaje pentru industria auto mondială. Este unul dintre cei mai importanți producători de . profil din lume. Are fabrici în Pitești, Satu Mare, Timișoara, Hunedoara și Brașov.
- Marquardt Schaltsysteme - sisteme electrice și electromecanice. Fabrica din Sibiu produce pentru Audi, BMW, Mercedes-Benz și Porsche.
- Kromberg & Schubert - cabluri, sisteme electrice și alte componente auto. Deține 4 fabrici la Arad, Sibiu, Mediaș și Timișoara.
- Anvis: izolații, componente auto. Are două fabrici în Satu Mare.
- Leoni - cablaje auto. Are 4 fabrici în România, la Mioveni, Pitești, Bistrița și Arad.
- Schneider & Oechsler International: cablaje și subansamble auto. Are fabrică la Lipova.
- Hutchinson: componente din cauciuc. Produce în fabrica de lângă Brașov pentru Dacia, Ford, BMW, Peugeot, ACI, Mahle, Filtrauto, Behr și Bosch.
- Autoliv: centuri de siguranță, airbag-uri, componente pentru sistemele de siguranță activă. Are fabrici la Brașov, Timișoara și Lugoj.
- Yazaki: componente auto pentru siguranță și confort. Are 4 fabrici, în Ploiești, Arad, Caracal și Brăila.
- Takata-Petri: centuri de siguranță, airbag-uri, volane pentru mașini din segmentul premium. Are două fabrici la Arad și o fabrică la Sibiu.
Calsonic Kansei - sisteme de aer condiționat, sisteme de răcire și sisteme evacuare. Produce la Ploiești pentru Audi și BMW.