FOTO Prima mașină a fost produsă pe teritoriul României de azi în 1910. Era sub licență din SUA

DE Răzvan Nicolae | Actualizat: 11.05.2024 - 17:01
Prima mașină a fost produsă pe teritoriul României de azi în 1910. Era sub licență din SUA - Foto: wikimedia.org
Prima mașină a fost produsă pe teritoriul României de azi în 1910. Era sub licență din SUA - Foto: wikimedia.org

Prima mașină a fost produsă pe teritoriul României de azi în 1910. Era sub licență Westinghouse, din SUA, prin intermediul filialei din Franța a companiei americane.

SHARE

Mulți consideră Dacia ca fiind prima mașină produsă în România, alții IMS / ARO. Unii mai știu că în anii 1930 la București a existat o linie de amblare Ford, iar alții au auzit și de Malaxa 1C, model apărut în 1945. 

România are, însă, rădăcini puternice în industria auto mondială încă de la începutul secolului XX.

Citește și: VIDEO Prima mașină făcută în România nu a fost Dacia, nici ARO, ci Malaxa 1C. Fabrica, luată de ruși

Prima mașină a fost produsă pe teritoriul României de azi în 1910. Era sub licență din SUA

Dacă patentul primului automobil a fost depus de Karl Benz în 1885, pe teritoriul României de astăzi, la Arad, prima fabrică de mașini a început producția în 1910. 

În 1908, autoritățile din Arad, Transilvania, regiune aflată sub controlul Imperiului Austro-Ungar până în 1918, după Primul Război Mondial, au decis că au nevoie de autobuze și au acceptat o ofertă din partea filialei din Franța a companiei americane Westinghouse să facă o fabrică.

Terenul a fost pus la dispoziție de autorități, halele au fost ridicate repede și în 1909 a început producția de autobuze, camioane și motoare pentru locomotive, sub licență Westinghouse.

Citește și: VIDEO Când românii au proiectat ARO 16, constructorii europeni habar nu aveau ce e ăla SUV de oraș

Iar în 1910, la MARTA (Magyar Automobil Reszveny Tarsasag Arad) a început și producția de automobile, tot sub licență Westinghouse. 

Au fost produse mai multe modele de automobile, cu diferite caroserii, precum Dublu-Phaeton, Landolet, Limuzină, etc. Motoarele erau cu patru cilindri, de 20, 30 sau 40 de cai putere, iar în timp ce mașinile cu motoare de 20 sau 30 de cai aveau transmisie cu cardan, cele cu motoare de 40 de cai aveau transmisie pe lanţ. 

Circa 150 autoturisme MARTA au fost fabricate până în 1912, când filiala franceză a Westinghouse a dat faliment. 

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te