Persoanele fizice se pot adresa, începând de joi, 23 noiembrie, producătorilor sau dealerilor validaţi în cadrul programului Rabla Plus pentru a achiziţiona autoturisme noi, nepoluante, a transmis Administraţia Fondului pentru Mediu (AFM).
Noua sesiune a programului se va derula în perioada 23 noiembrie 2023, ora 10:00 - 8 decembrie 2023, ora: 23:59, iar bugetul alocat ajunge pentru circa 1.500 de mașini electrice.
"Am hotărât să deschidem o nouă sesiune de finanţare, în urma solicitărilor foarte mari din partea persoanelor fizice.
De asemenea, am identificat sume neutilizate din sesiunea anterioară şi le-am pus la dispoziţie în această sesiune.
Acest program contribuie la dezvoltarea unui transport mai puţin poluant şi la îmbunătăţirea calităţii aerului în aglomerările urbane.
Sumele acordate sunt menite să încurajeze persoanele fizice să-şi achiziţioneze autoturisme noi cu tehnologii nepoluante care oferă o alternativă mai ecologică, economică şi convenabilă pentru transport, în special în contextul în care se doreşte reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră şi a dependenţei de combustibili fosili", a declarat preşedintele AFM, Laurenţiu Adrian Neculaescu.
Citește și: Cum a luat un român 15.600 € pe o Dacia Spring și de ce nu vrea să mai audă de „fiare de călcat”
Bugetul alocat acestei posibile ultime sesiuni Rabla Plus cu eco-bonus de 10.000 € pentru o mașină electrică nouă este de 72,655 milioane de lei.
Potrivit sursei citate, în cadrul programului, solicitantul beneficiază de un ecotichet la achiziţionarea unui autovehicul nou în schimbul predării spre casare cel puţin a unui autovehicul uzat, dar se pot preda spre casare maximum două autovehicule rulate.
Cuantumul finanţării este de 51.000 de lei (10.200 €) pentru un autovehicul nou 100% electric sau un autovehicul nou cu pilă de combustie cu hidrogen, respectiv 26.000 de lei (5.200 €) pentru un autovehicul nou electric hibrid plug-in, cu excepţia motocicletelor, care generează maximum 80 g CO2/km în sistem WLTP, în schimbul casării unui autovehicul uzat.
De asemenea, se oferă 54.000 de lei (10.800 €) pentru un autovehicul nou full electric sau un autovehicul nou cu pilă de combustie cu hidrogen, precum şi 29.000 de lei (5.800 €) pentru un autovehicul electric hibrid plug-in, care generează maximum 80 g CO2/km în sistem WLTP, pentru achiziţionarea unui autovehicul nou, în schimbul casării a două autovehicule uzate.
Citește și: Moartea „motorinei”! 24% din mașinile din România, electrice sau electrificate. Ce modele se vând?
AFM precizează că pentru fiecare autovehicul uzat mai vechi de 15 ani şi/sau care are norma de poluare Euro 3 sau inferioară casat, se adaugă un eco-bonus de 1.500 lei (300 €).
Ecotichetul Rabla Plus se acordă pentru achiziţionarea unui autovehicul electric a cărui valoare nu depăşeşte suma de 75.000 euro, cu TVA inclusă.
În acelaşi timp, ecotichetul oferit pentru achiziţionarea unei motociclete electrice este 26.000 de lei (5.200 €), la care se poate adăuga un ecobonus de 1.500 lei (300 €), pentru casarea unui autovehicul uzat cu o vechime de cel puţin 15 ani de la data fabricaţiei şi/sau care are norma de poluare Euro 3 sau inferioară.
Listele cu producătorii şi dealerii auto care au semnat contracte de participare cu AFM sunt publicate pe site-ul instituţiei, la secţiunile dedicate programelor.
Citește și: Marile companii auto din Vest nu fac față Chinei care „inundă” piața europeană cu mașini ieftine
Programul Rabla Plus, modificat din 2024? Ciolacu: „Îți dau voucher și îți cumperi Tesla?”
Guvernul nu prea mai are bani și premierul Marcel Ciolacu vrea să modifice iar programul Rabla Plus, astfel încât să poată fi cumpărate doar mașini mai „ieftine”. „Îți dau voucher și îți cumperi Tesla?”, a afirmat recent Ciolacu. Se ia în calcul și reducerea primei.
Dacă la Salonul Auto București din septembrie ministrul Mediului, liberalul Mircea Fechet, a declarat că "Astăzi avem mașini electrice cu un preț accesibil, în legătură cu care probabil ar trebui să discutăm și despre valoarea voucherului. În nici un caz nu mă gândesc la o creștere a valorii acestuia", iar surse din Guvern au afirmat că autoritățile vizează reducerea valorii eco-bonusului Rabla Plus de la 10.000 de euro, cât este în prezent, până la aproximativ 7.000 de euro, în ședința de Guvern din data de 1 noiembrie, premierul Marcel Ciolacu a cerut o nouă plafonare pentru programul Rabla Plus de anul viitor.
Astfel, după ce Guvernul Ciucă a introdus pragul de preț de 75.000 €, TVA inclusă, pentru Rabla Plus 2023, acum, premierul Ciolacu a declarat că „Nu mi se pare corectă adresabilitatea. Îți dau voucher și îți cumperi Tesla. Cred că voi scădea pragul pentru adresabilitate până într-un anumit cost“.
Iar surse din Guvern au spus că „Ar putea fi vorba de mașini cu prețuri între 10.000 € – 15.000 €, respectiv între 30.000 € – 40.000 €, date care ar corespunde celor două programe”.
Prin urmare, ar putea fi vorba despre un prag de preț „între 10.000 € – 15.000 €” pentru mașinile noi achiziționate prin Rabla 2024 și despre un prag de „30.000 € – 40.000 €” pentru mașinile electrice sau hybrid achiziționate prin Rabla Plus 2024.
De asemenea, pe 2 noiembrie 2023, ministrul Mediului, Apelor şi Pădurilor, Mircea Fechet, a precizat din nou că programul Rabla ar putea fi modificat, iar unul dintre aspectele vizate ar fi valoarea maximă a unui autoturism care poate fi achiziţionat cu astfel de vouchere.
„Am avut discuţii cu colegii de la Administraţia Fondului pentru Mediu şi cu premierul. Fără îndoială, programul Rabla trebuie regândit în fiecare an pentru anul care urmează.
Din acest punct de vedere urmează să agreăm o serie de principii pe care să le transpunem în noul program. (...) Eu cred că şi preţul de vânzare al autoturismelor electrice a scăzut în ultimii ani, motiv pentru care cred că acesta trebuie corelat cu acest plafon maximal, pentru că nu mi se pare firesc ca în situaţia în care urmează să achiziţionezi o maşină foarte scumpă, să spunem de 75.000 euro, când majoritatea autoturismelor electrice costă mult mai puţin, să mai beneficiezi şi de voucher-ul Rabla Plus.
Dar, repet, asta este o discuţie în care, într-un timp scurt, voi veni cu nişte măsuri concrete şi agreate în Guvern. Nici astăzi, peste 75.000 euro nu poţi folosi voucher pentru Rabla Plus”, a declarat Mircea Fechet.
Ministrul Mediului a adăugat că este posibil ca una dintre modificări la program să fie legată de valoarea maximă a unui autoturism care poate fi cumpărat cu astfel de vouchere, chit că este vorba despre Rabla Plus sau Rabla Clasic.
„Este o discuţie legitimă, care a mai avut loc şi în trecut. Va trebui să discutăm dacă mai cumpărăm maşini foarte scumpe cu vouchere Rabla. La fel cum este adevărat, nu pot să nu mă gândesc la cei doi producători de autoturisme din România care sunt şi foarte mari angajatori şi care contribuie semnificativ la PIB. Cred că atunci când discutăm despre aceste programe ar trebui să luăm în considerare şi aceste interese naţionale, să folosim cât mai mulţi bani către producătorii din România”, a completat Fechet.
Acesta a oferit asigurări că cei doi producători din ţara noastră nu vor fi avantajaţi şi „în niciun caz nu vom discrimina importatorii de autoturisme, pentru că acest lucru ar înfrânge principii ale UE, cum ar fi libera circulaţie a mărfurilor”.
Ce mașini electrice poți cumpăra în România sub 30.000 € sau sub 40.000 €. Doar vreo 15 modele de bază
Având în vedere că cea mai ieftină mașină electrică, Dacia Spring 45, are doar 45 de cai putere, o autonomie la viteză de autostradă ce nu-ți permite să ajungi de la București la Pitești și să te întorci cu un plin de curent și un preț de bază de 20.800 €, TVA inclusă, nu prea se poate spune că pe piață există mașini electrice ieftine, ci doar scumpe și foarte scumpe.
Deși premierul Ciolacu consideră Tesla o mașină electrică scumpă, nu este chiar așa. Tesla Model 3, de exemplu, oferă unul dintre cele mai bune raporturi preț/autonomie/spațiu (mașină de clasă medie, autonomie de până la 513 km, preț de 42.990 €, TVA inclusă) de pe piață.
Sub pragul de 30.000 € nu există, la ora actuală, decât trei mașini electrice noi pe piața din România.
Sigur, în 2024, sunt anunțate mai multe lansări de mașini electrice mai accesibile, precum Citroën ë-C3, viitorul Renault 5 electric sau, cine știe, prima mașină electrică fabricată în România, de Ford, la Craiova, dar, probabil, nu se va ajunge la mai mult de zece modele.
Apoi, până la pragul de 40.000 €, mai există sub 15 modele de mașini electrice. Dar în acest caz există șansa ca anul viitor oferta să crească la peste 25-30 de modele.
Și, atenție, în ambele cazuri, vorbim despre prețul de bază, fără opțiuni suplimentare care cresc imediat factura.
Ce mașini electrice poți cumpăra în România sub 30.000 € (octombrie 2023, prețuri fără Rabla)
- Dacia Spring - 20.800 €: 44 cai putere, autonomie 225 km (WLTP), 4 locuri
- Smart EQ Fortwo - 24.000 €: 82 cai putere, autonomie 160 km (WLTP), 2 locuri
- Volkswagen e-Up! - 27.600 €: 83 cai putere, autonomie 258 km (WLTP), 4 locuri
Ce mașini electrice poți cumpăra în România sub 40.000 € (octombrie 2023, prețuri fără Rabla)
- Fiat 500e - 33.900 €: 95 cai putere, autonomie 190 km (WLTP)
- Renault Zoe - 35.400 €: 109 cai putere, autonomie 395 km (WLTP)
- Opel Corsa-e - 35.500 €: 136 cai putere, autonomie 330 km (WLTP)
- Peugeot e-208 - 35.500 €: 136 cai putere, autonomie 340 km (WLTP)
- Nissan Leaf - 35.700 €: 150 cai putere, autonomie 270 km (WLTP)
- Renault Megane E-TECH Electric - 36.600 €: 130 cai putere, autonomie 300 km (WLTP)
- MINI Cooper SE - 37.200 €: 184 cai putere, autonomie 230 km (WLTP)
- Mazda MX-30 - preț 37.800 €: 143 cai putere, autonomie 200 km (WLTP)
- Opel Mokka-e - 38.300 €: 136 cai putere, autonomie 340 km (WLTP)
- Volvo EX30 – 38.500 €: 272 cai putere, autonomie 344 km (WLTP)
- Jeep Avenger – 39.700 €: 156 cai putere, autonomie 400 km (WLTP)
- Peugeot e-2008 - 39.700 €: 136 cai putere, autonomie 310 km (WLTP)
În paralel, cea mai ieftină Tesla, Tesla Model 3, are un preț de bază de 42.990 €, TVA inclusă, în contextul în care este o mașină de clasă medie, și oferă 283 de cai putere și o autonomie de 513 km (WLTP). Iar chiar dacă unii consideră modelul drept premium, el este departe de finisajele și calitatea oferite de modelele echivalente ca dimensiuni de la Audi, BMW, Mercedes etc.