Mașina pe benzină pornește greu, merge întrerupt sau dă în nas? O verificare banală rezolvă misterul

DE Mircea Neacșu | Actualizat: 29.09.2024 - 14:25
Mașina pe benzină pornește greu, merge întrerupt sau dă în nas? O verificare banală rezolvă misterul - Foto: freepik.com - Imagine cu rol ilustrativ
Mașina pe benzină pornește greu, merge întrerupt sau dă în nas? O verificare banală rezolvă misterul - Foto: freepik.com - Imagine cu rol ilustrativ
Mașina pe benzină pornește greu, merge întrerupt sau dă în nas? O verificare banală rezolvă misterul - Foto: freepik.com - Imagine cu rol ilustrativ
Mașina pe benzină pornește greu, merge întrerupt sau dă în nas? O verificare banală rezolvă misterul - Foto: freepik.com - Imagine cu rol ilustrativ

Mașina pe benzină pornește greu, merge întrerupt sau dă în nas? O verificare banală poate rezolva misterul, fără ca șoferul să fie nevoit să meargă la service pentru constatare. Dacă se pricepe puțin și are cheia specială necesară, piesele pot fi schimbate în maximum 10 minute.

SHARE

Motoarele pe benzină sunt cunoscute și drept motoare cu aprindere prin scânteie. Iar de această „scânteie” sunt „vinovate” bujiile, fișele de bujie și bobinele de inducție.

Oricare dintre aceste piese sunt uzate și nu funcționează în parametrii poate face ca mașina să pornească greu, motorul să nu meargă rotund sau să dea în nas când șoferul apasă pedala de accelerație. 

Citește și: De ce nu trebuie șoferii să meargă cu martorul „Risc de pana prostului” aprins? Pagube de sute €

Mașina pe benzină pornește greu, merge întrerupt sau dă în nas? O verificare banală rezolvă misterul

Bujiile, fișele (3, 4, 5, 6, 8, etc., sau câte are motorul mașinii, având în vedere că există modele și cu 2 bujii per cilindru, de exemplu) și bobina sau bobinele de inducție în stare bună sunt sinonime cu funcționarea fără probleme a unui motor pe benzină.

Iar când se uzează, acestea dau, în general, șoferului anumite semne că trebuie înlocuite. 

Bujiile folosesc energia electrică pentru a crea scânteia care aprinde benzina amestecată cu aerul în camera de combustie a motorului pe benzină, chiar în momentul în care amestecul este comprimat de piston în punctul său cel mai înalt. Această explozie creează forța necesară pentru funcționarea motorului și împinge pistonul în direcția opusă.

Curentul ajunge la bujii prin intermediul fișelor de bujie, de la bobina sau bobinele de inducție (mașinile pe carburator, de exemplu, aveau o singură bobină de inducție, mașinile pe injecție de ultimă generație au câte o bobină pentru fiecare piston). 

Citește și: Un mecanic „dibaci” poate crește prețul reparației la mașină și cu 50%. Cum și pe cine poate păcăli

Ca orice componente mecanice/electrice ale autovehiculului, aceste piese se uzează în timp.

Toți producătorii recomandă clar în cartea de service înlocuirea bujiilor după un anumit număr de kilometri parcurși. Dar, verificarea lor trebuie făcută periodic, la 15.000-20.000 km, pentru că bujiile se uzează și în funcție de stilul de mers al fiecărui șofer.

De asemenea, există anumite semne care pot indica șoferului că bujiile s-au uzat, astfel încât acesta să le poată înlocui înainte ca acestea să se strice.

Primul semn de bujii uzate este pierderea de putere la accelerare sau apariția de smucituri neplăcute în timpul mersului.

De asemenea, un semn de bujii sau fișe uzate este pornirea greoaie a mașinii, mai ales la rece sau când e foarte cald.

Iar un alt semn al unei probleme cu bujiile este creșterea excesivă a consumului de combustibil.

Citește și: Frânele mașinilor electrice se uzează mai greu, dar riscă să ruginească. Ce trebuie să facă șoferii

Foto: Pentru demontarea bujiilor e nevoie de o cheie de bujii specială

Cum se verifică bujiile și fișele

Cel mai simplu, se verifică fișele de bujie. Adică, „firul” care aduce curentul. Cu motorul pornit, scoateți ușor fișa unei bujii și observați dacă motorul își schimbă mersul. Puneți-o la loc și faceți același lucru și cu celelalte fișe. Dacă motorul își schimbă mersul, fie în bine, fie în rău, la scoaterea unei fișe, înseamnă că e o problemă pe acel cilindru. 

Apoi, bujiile se verifică vizual prin demontarea lor. Aveți nevoie însă de o cheie specială de bujii. După ce scoateți bujiile, trebuie să vă uitați atent după reziduuri gălbui sau albe pe partea izolatoare a bujiilor, decolorări, depuneri gri sau negre sau un strat negru și uleios. Oricare dintre aceste semne poate trăda o problemă a bujiei respective.

Dacă după verificarea bujiilor și a fișelor motorul merge tot prost, problema poate fi de la bobina/bobinele de inducție sau de la alte elemente ale sistemului de aprindere, precum debitmetrul de aer, senzorul de detonație, senzorul de ralanti, etc., caz în care trebuie să solicitați ajutorul unui mecanic priceput. 

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te