Anul 2021 a fost unul surprinzător de dificil pentru industria auto. Cifrele finale vor veni în ianuarie, dar, la cum arată datele până acum, 2021 va rămâne în istorie drept unul dintre cei mai slabi din ultimii zeci de ani.
După lockdown-urile din 2020, constructorii au fost luați prin surprindere și loviți grav de „pandemia superconductorilor”.
Neavând piese, au fost nevoiți să închidă fabrici sau să vândă mașini fără diverse sisteme sau opțiuni, deși clienții le bifaseră.
Iar timpii de așteptare pentru livrarea unui vehicul comandat au ajuns, în unele cazuri, și la 8-10 luni, deși nu e vorba despre modele premium sau de lux, personalizate în detaliu.
Cu toate problemele și dificultățile din industria auto, însă, „Capitolul 2021” din cartea de istorie a automobilului va fi destul de consistent. Pentru a vă face o idee, Newsweek România vă prezintă câteva dintre modelele cu potențial.
Toyota Yaris GR Sport
De ani buni, Toyota a bătut mai mult monedă pe electrificare. Dar acum, pe fondul amenințării extincției lente și sigure a mașinilor cu motoare termice, și-a adus aminte de momentele sale de glorie în motorsport și de efectul acestora asupra pasionaților de mașini și a lansat Toyota Yaris GR Sport, un model declinat direct din Yaris-ul de WRC cu ajutorul specialiștilor Toyota Gazoo Racing World Rally și Tommi
Mäkinen Racing.
Mașina are sub capotă cel mai puternic motor pe benzină în trei pistoane, de 1.6 litri, de pe piață, care dezvoltă 261 de cai putere și un cuplu maxim de 360 Nm, și dispune de tracțiune integrală, cu două diferențiale auto-blocante Torsen, precum și de cutie de viteze manuală.
Dacia Spring
Dacă Logan-ul a intrat în istorie în 2004 drept prima mașină europeană „low cost”, Spring, prima Dacie 100% electrică, va avea, cu certitudine, un subcapitol dedicat în istoria automobilului, chiar dacă, recent, cel mai ieftin automobil electric din Europa a obținut doar o stea de siguranță la testele Euro NCAP.
În primele opt luni de la lansarea sa pe piață, Dacia Spring a capitalizat aproape 40.000 de comenzi de pe piața europeană.
Iar, în România, Dacia Spring a devenit aproape peste noapte, în noiembrie, cel mai vândut model de pe piață, depășind liderul peren Dacia Logan.
Sigur, piața este volatilă și este imposibil de previzionat dacă Spring-ul își va păstra avântul, dar startul este promițător.
Ford Mustang Mach-E
Pentru a intra „en fanfare” pe piața mașinilor 100% electrice, Ford a pariat pe emoția numelui și a legendei Mustang, reinterpretând de manieră familială, cu patru uși și hayon, liniile muscle car-ului și botezându-și primul model cu zero emisii Mustang Mach-E.
Crossover-ul este oferit cu tracțiune spate sau tracțiune integrală, ambele versiuni putând fi asociate cu o baterie cu autonomie standard sau extinsă.
Mustang Mach-E cu tracțiune spate poate avea 269 sau 294 cai putere, iar cel cu integrală, 269 sau 351 cai. Modelul cu autonomie extinsă și tracțiune spate poate avea o autonomie de până la 610 kilometri (WLTP).
BMW i4
BMW joacă pe două fronturi în bătălia electrică, clasic și neconvențional. Mulți vor spune, probabil, că iX, primul Sports Activity Vehicle (SAV) dezvoltat din start de bavarezi pentru mobilitatea electrică definită prin sustenabilitate, va rămâne în istorie.
E posibil, având în vedere sensibilitatea pieței la SUV-uri. Dar pentru nucleul dur ar fanilor mărcii, care pun accentul pe tradiții și evoluția acestora, BMW i4, primul sedan clasic BMW 100% electric, este „alesul”. BMW i4 aduce pentru prima dată mobilitatea complet electrică în clasa medie premium.
Modelul este disponibil în două variante, dintre care una este primul automobil BMW M cu un sistem de propulsie electric.
BMW i4 M50 foloseşte câte un motor electric pe fiecare punte, pentru a produce o putere totală de 544 cai putere.
Mercedes-Benz EQS
Cu EQS, echivalentul cu zero emisii al lui S-Klasse, Mercedes-Benz a făcut primul pas electric în segmentul limuzinelor premium.
Inspirat de conceptul Vision EQS, EQS este o limuzină care măsoară 5,265 metri lungime (aproape cât S-Klasse-ul cu ampatament lung), are la bază o platformă nouă, dedicată exlusiv modelelor electrice, și oferă cel mai bun coeficient de rezistență aerodinamică pentru o mașină de serie: Cx = 0,20.
Limuzina este disponibilă în două versiuni, EQS 450+ (tracțiune spate și 330 CP) și EQS 580 4Matic (tracțiune integrală și 516 CP). Bateria de 108,6 kWh poate oferi o autonomie de până la 770 km (WLTP).
Lotus Emira
Emira este primul model nou, de serie, dezvoltat de Lotus în ultima decadă și ultimul neelectrificat. Cu motorul dispus central, coupé-ul cu două locuri, design de supercar și un interior mobilat cu materiale de calitate se vrea o alternativă pentru Porsche 718 Cayman.
Pentru început, Lotus Emira este animat de un 3.5 V6 supraalimentat, pe benzină, furnizat de Toyota, ca și modelele Lotus Exige și Lotus Evora, cuplat la o transmisie automată sau manuală.
Gama va fi completată, însă, și cu o versiune cu motor de 2.0 litri, de origine Mercedes-AMG, cuplat exclusiv la o cutie cu doublu-ambreiaj și opt trepte.
Volkswagen Golf R
Având în vedere politica orientată către electrificare a Volkswagen din ultima vreme și eliminarea din gamă a Passat-ului, viitorul legendei Golf pare incert.
Dar, deocamdată, ne putem bucura de cea mai puternică versiune a Golf-ului, hot-hatch-ul Golf VIII R, care ascunde o herghelie de 320 de cai putere, cuplată la un sistem de tracțiune integrală și o cutie DSG, cu dublu-ambreiaj.
Chiar dacă epopeea Golf va continua în paralel cu gama „I.D”, viitoarele modele nu vor mai putea neglija electrificarea, având în vedere înăsprirea normelor de poluare. De menționat, Golf VIII R are și o versiune „Variant”.
Audi RS3
Motor turbo, pe benzină, de 2.5 litri, în cinci cilindri, 395 de cai putere, cuplu maxim de 500 Nm, tracțiune integrală și o accelerație 0-100 km/h în 3,8 secunde.
Cum fără electrificare substanțială în viitorul apropiat nu vor mai putea fi vândute astfel de „bestii”, actuala generație Audi RS3 va rămâne în istorie drept ultimul hyper-hatch 100% benzinar „cu patru cercuri”.
Kia EV6
Constructorul coreean și-a început aventura electrică cu e-Soul și e-Niro. Cu EV6, însă, Kia ajunge la alt nivel al ofensivei cu zero emisii.
EV6 este primul automobil electric dedicat (BEV - Battery Electric Vehicle) dezvoltat de Kia, bazat pe noua platformă a grupului Hyunday E-GMP - Electric-Global Modular Platform.
Arhitectura de înaltă tehnologie permite automobilului să atingă o autonomie de până la 528 kilometri cu o singură încărcare a bateriei, conform ciclului combinat WLTP.
Modelul este disponibil cu propulsie sau tracțiune integrală, baterie de 58 kWh sau 77,4 kWh și puteri de 229 CP ori 325 CP. În 2022, este în plan și o variantă EV6 GT de 585 CP.
Genesis G70
Audi, BMW și Mercedes ar trebui să înceapă să se simtă amenințați și în segmentul mediu premium de Genesis, brandul premium al Hyundai.
Noua generație Genesis G70 include și o versiune Shooting Brake, dezvoltată special pentru publicul european, țintind direct Audi A4, BMW Seria 3 și Mercedes C-Klasse.
Atenție, conform declarațiilor oficiale, Genesis va deveni o marcă 100% electrică din 2025.