Euro 1, Euro 2, … Euro 6d. Din 1991, autovehiculele noi vândute în Europa au trebuit să respecte norme de poluare din ce în ce mai drastice. În medie, la fiecare 5 ani, norma de poluare „Euro” a devenit și mai drastică, obligându-i pe constructori să investească enorm în dezvoltarea de motoare din ce în ce mai puțin poluante. Până acum, au reușit, unii chiar fără nicio urmă de electrificare. Dar, se pare că, odată cu Euro 7 nici măcar hybrid-ele clasice, fără încărcare la priză, nu se vor mai putea încadra.
Norma de poluare „Euro” impune limite pentru diferite tipuri de emisii, în principal pentru NOx (oxid de azot), CO2, hidrocarburi și particule fine (PM10, PM2.5, etc.).
Acum, mașinile noi vândute în UE trebuie să respecte Euro 6d, cea de-a treia „versiune” a normei Euro 6 impuse din 2014. Dar anul trecut, Comisia Europeană a stabilit ambițiosul obiectiv de a reduce cu 55% emisiile popuante până în 2030, față de 2021. Ceea ce, evident, nu se poate face decât prin introducerea unor norme draconice pentru motoarele termice.
Pentru început, electrificarea mild-hybrid sau hybrid va fi suficientă. Însă, spre finalul intervalului singura soluție s-ar putea să fie și cu încărcare la priză (plug-in hybrid).
Citește și: FOTO Tehnologiile din filmele SF prind viață: Metaverse, androizi, mașina cameleon
Mașinile Euro 7, obligate să respecte norma 240.000 km
Parlamentul European nu stabilit încă limitele Euro 7, dar, conform unor documente obținute de cotidianul german Bild, acestea ar putea fi și de trei ori mai drastice decât în prezent. Concret, limita de CO2 în NOx ar putea fi de 30 mg/km, față de 60 pentru benzină și 80 pentru diesel acum, și de 100-300 mg/km în CO (monoxid de carbon), față de 500 și 1.000 în prezent.
De asemenea, ciclul de omologare Euro 7 ar putea fi mai complicat, iar alți poluanți, precum amoniacul (NH3), ar putea intra în calcul.
Mai mult, în premieră, potrivit informațiilor Bild, s-ar lua în calcul ca mașinile Euro 7 să respecte norma de poluare 240.000 de kilometri.