O echipă românească dezvoltă prima mașină electrică de curse BMW i4. Va lua startul la Pikes Peak

DE Răzvan Scăeșteanu | Actualizat: 31.01.2024 - 12:32
O echipă românească dezvoltă prima mașină electrică de curse BMW i4. Va lua startul la Pikes Peak - Foto: BMW
O echipă românească dezvoltă prima mașină electrică de curse BMW i4. Va lua startul la Pikes Peak - Foto: BMW
O echipă românească dezvoltă prima mașină electrică de curse BMW i4. Va lua startul la Pikes Peak - Foto: BMW
O echipă românească dezvoltă prima mașină electrică de curse BMW i4. Va lua startul la Pikes Peak - Foto: BMW
O echipă românească dezvoltă prima mașină electrică de curse BMW i4. Va lua startul la Pikes Peak - Foto: BMW
O echipă românească dezvoltă prima mașină electrică de curse BMW i4. Va lua startul la Pikes Peak - Foto: BMW

O echipă românească dezvoltă prima mașină electrică de curse BMW i4 M50 din istorie și va lua startul cu ea la Pikes Peak 2024, cea mai faimoasă cursă de viteză în coastă din lume, care este supranumită „Cursa către nori”.

SHARE

După ce au dezvoltat în România primul MINI electric de competiție din istorie și, în 2023, au reușit să obțină cu „Racing MIMI” titlu în Campionatul Național de Super Rally, la clasa 2A (automobile cu tracțiune față), marcând astfel și primul campionat câștigat de o mașină electrică electrică în fața automobilelor cu motoare cu ardere internă din motorsportul mondial, brașovenii de la Engage Engineering și-au făcut echipă de curse, Engage Racing, și vor să scrie istorie mai departe. S-au apucat să dezvolte primul BMW i4 M50 de curse din lume și s-au înscris la startul cursei de la Pikes Peak 2024. 

Citește și: VIDEO Un pilot român a scris istorie în cursa de la Pikes Peak 2023. O dubă electrică, pe locul 2

O echipă românească dezvoltă prima mașină electrică de curse BMW i4. „Elsa” va lua startul la Pikes Peak 2024

Întâi a fost un vis. Apoi, o mașină de curse, Racing MIMI, primul MINI electric de competiție din istorie. Apoi, o echipă de curse a prins formă în jurul proiectului. Iar acum, în 2024, inițiativa pornită cu trei ani în urmă de BMW România devine un proiect independent.

Echipa Engage Racing pleacă la drum cu obiectivul de a dezvolta noi concepte de motorsport, de a valorifica experiența electrică unică obținută cu Racing MIMI și de a da formă unor noi visuri. Iar primul său proiect este mai mult decât ambițios. Dezvoltă prima mașină electrică de curse BMW i4 M50 și a înscris mașina, botezată „Elsa”, la startul din acest an al celei mai faimoase curse de viteză în coastă de pe planetă, „Cursa către nori” - Pikes Peak, Statele Unite.

Citește și: FOTO Bilanțul Racing MIMI, după 38 de competiții: Mașina electrică e mai fiabilă și ieftină la curse

„Cu Elsa începem un alt proiect pe termen lung. Modelul va trece prin mai multe cicluri de dezvoltare bazate pe experiențele pe care le acumulăm în competiții.

Un BMW i4 de curse cu trenul de rulare de serie este un proiect fără precedent.

La fel ne pregătim să mergem și la Pikes Peak. Participarea acolo nu înseamnă doar un weekend de cursă, ci o lună jumătate de recunoașteri și sesiuni de antrenamente.

Ne dorim o performanță respectabilă încă de la început, dar în egală măsură înțelegem că o să fie un lung proces de învățare pentru o cursă unde vrem să fim o prezență constantă în următorii ani.

Nu mergem doar la o competiţie internaţională valoroasă, Pikes Peak are o participare de automobile electrice importante şi putem foarte repede să avem un reper pentru performanţa noastră”, a explicat Horia Platona, inginerul de dezvoltare pentru Racing MIMI, coordonatorul tehnic al întregului proiect și, nu în ultimul rând, pilotul care a câștigat Campionatul Național de Super Rally, la clasa 2A, în 2023, cu MINI-ul electric de curse. 

Citește și: VIDEO O mașină electrică a câștigat, în premieră, lupta cu termicele în CN de Super Rally 2023

Pentru a fi transformat în mașina de curse „Elsa”, BMW-ul i4 M50 a fost dezmembrat total

Pentru a dezvolta prima mașină electrică de curse BMW i4 M50 din istorie, inginerii Engage Racing au început cu dezmembrarea totală a modelului de serie.

Au fost scoase interiorul, roțile, motoarele, bateria de înaltă tensiune, etc. Se va monta un roll-cage omologat și, apoi, la reasamblare, nu se vor mai monta la loc decât elementele strict necesare, pentru a se reduce cât mai mult posibil greutatea mașinii. 

Mașina electrică de curse „Elsa”, care va flutura steagul României la cursa de la Pikes Peak 2024, își va păstra sistemul de propulsie de serie, marcând astfel legătura puternică cu modelul obișnuit de stradă, la fel cum s-a întâmplat și în cazul lui Racing MIMI.

Dar, specialiștii Engage Racing lucrează deja la o serie de optimizări de competiție, pentru siguranță și performanță, în colaborare cu mai multe companii din Europa.

BMW-ul i4 Gran Coupé M50 de serie este animat de 544 de cai putere, dezvoltați de două motoare electrice (câte unul pe fiecare punte, 258 CP pe față și 313 CP pe spate) și de o baterie cu o capacitate netă de 80,7 kWh. 

Cu o greutate de 2.290 kg, de fabrică, BMW-ul i4 Gran Coupé M50 accelerează de la 0 la 100 km/h în 3,9 secunde și poate atinge o viteză maximă de 225 km/h. 

Pikes Peak, „Cursa către nori”

Cu 156 viraje, 20 de kilometri lungime și un finish la 4.302 metri altitudine, „Cursa către nori” este în egală măsură foarte dificilă și faimoasă.

Într-o istorie de 102 ani, a atras nume legendare din istoria motorsportului, precum Michèle Mouton, Walter Röhrl, Ari Vatanen, Sebastian Loeb, Romain Dumas sau Randy Pobst.

Comparată cu un Nordschleife înfășurat pe un munte (are o lungime și un număr similar de viraje), cea mai faimoasă cursă de viteză în coastă de pe planetă este și o platformă de promovare pentru automobile electrice care au stabilit recorduri aici deja din 2016.

Dincolo de vremea dificilă şi schimbătoare specifică zonelor alpine, o particularitate a cursei este că piloţii folosesc rezerve de oxigen pe durata competiției pentru a face faţă condiţiilor de înaltă altitudine, toate aceste provocări adăugându-se traseului deosebit de lung pentru o cursă atât de dificilă şi dură.

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te