Cu o lungime de 4.212 mm (+15,2 cm față de Corsa, -16 cm față de Astra hatchback), o lățime de 1.765 mm, o înălțime de 1.605 mm și un portbagaj de 410 litri, expandabil până la 520 litri dacă se minimizează confortul pasagerilor spate la nivelul picioarelor și se mișcă bancheta, Crossland X este un crossover sub-compact elegant, versatil, tehnologizat și conectat, care se simte excelent în aglomerațiile urbane.
Poziția la volan este mai înaltă decât la Corsa, de exemplu, ceea ce întărește senzația de siguranță și control în trafic, servodirecția electrică este foarte „ușoară“ la viteze mici, favorizând manevrele de parcare, și se întărește convingător și precis la viteze superioare, chiar dacă conferă un feedback destul de artificial, iar diametrul de bracaj de 10,7 metri face mașina jucăușă pe străduțele înguste.
Nu în ultimul rând, consola spate extrem de scurtă și senzorii de proximitate permit șoferului să strecoare aproape la milimetru mașina în locuri strâmte de parcare.
Ajută și camera video la 180 de grade pentru marșarier, dar, din păcate, rezoluția imaginilor este slabă. Mai mult, camerele care generează imaginile laterale au memoria destul de scurtă și uită maparea locului până la repornirea motorului.
Viața la bord
Habitaclul lui Crossland X este mai mult decât prietenos pentru dimensiunile mașinii.
Scaunele față sunt confortabile, cu șezut lung, și oferă un sprijin lateral mulțumitor, iar spațiul generos dintre acestea permit ca doi adulți de peste 1,8 metri înălțime să călătorească lejer, fără a risca niciun moment să se atingă la nivelul umerilor.
Are loc și o cotieră în consolă, ca la monovolume. Iar senzația de spațiu este amplificată de planșa de bord îngustă, aproape verticală, mai ales în dreptul genunchilor pasagerului din dreapta.
Instrumentarul clasic este ușor lizibil, comenzile sunt dispuse ergonomic și intuitiv, iar consola centrală, dominată de ecranul tactil al sistemului multimedia, care este prietenos atât cu Apple CarPlay, cât și cu Android Auto, nu este încărcată cu butoane sau briz-briz-uri. Singurul element care nu se prea potrivește în peisaj și la care se mai putea lucra este priza USB dublă.
16.650 €
este prețul de bază pentru
Opel Crossland X 1.5 Turbo D
de 102 cai putere, TVA inclusă
În spate, e loc suficient pentru doi adulți, scaunele față mai înalte favorizând obținerea unui plus de spațiu la nivelul picioarelor acestora, și pe distanțe scurte pot călători fără probleme și trei persoane. Bineînțeles, cu bancheta în poziție normală și un spațiu pentru bagaje de 410 litri.
Dacă este nevoie de mai mult loc în portbagaj, bacheta poate culisa cu 150 de milimetri în plan orizontal și volumul util ajunge la 520 de litri, cifră ce depășește chiar și oferta unor mașini din clase superioare.
Doar Honda HR-V poate rivaliza cu Crossland-ul X la acest capitol, cu un portbagaj standard de 470 de litri, dacă îi scoatem din ecuație pe frații de platformă ai acestuia, Citroen C3 Aircross și Peugeot 2008.
La capitolul ambianță și calitate percepută, materialul moale și plăcut la atingere ce acoperă partea superioară a planșei de bord aduce un plus. Dar fețele de uși, tunelul central și zonele mai puțin vizibile sunt realizate din plastic dur.
Comportament rutier
Nu sunt un fan al motoarelor diesel, în general, și al celor de pe mașinile de oraș, în special, dar acest lucru nu înseamnă că nu le recunosc meritele. Crossland-ul X testat avea sub capotă o unitate 1.5 Turbo D în patru pistoane, de ultimă generație, care respectă cele mai dure norme de poluare și emite 106 g CO2/100 km (NEDC), în contextul unei puteri de 102 cai putere și a unui cuplu de 250 Nm.
Agregatul toarce plăcut și trage destul de hotărât până la 3.500-3.800 rpm. Iar dacă cutia manuală cu șase trepte este exploatată cum trebuie, mașinuța este chiar foarte vioaie, atât în traficul urban, cât și la drum lung. Sigur, cu 102 cai sub capotă, nu putem vorbi despre sportivitate.
Dar putem vorbi despre consum. În oraș, Opel Crossland X 1.5 Turbo D se mulțumește cu 7,4-7,6 litri/100 km, chiar în contextul unui stil de condus destul de alert.
Iar la drum, în funcție de greutatea piciorului, consumul poate să scadă până la 4,8-5,0 litri/100 km sau să urce spre 5,5-5,7 litri/100 km.
Dacă în oraș micul crossover se simte ca peștele în apă, iar pe autostradă nu face nazuri nici la 140-150 km/h, pe viraje nu-i prea place.
Forțată, mașina stă binișor, dar dă senzația că se înclină destul de mult. Pentru a absorbi bine gropile, suspensia este puțin cam moale.
Atât în traficul urban, cât și la drum, merită apreciat cu sistemul inovator de iluminare, disponibil optional,
„Innovative Full LED“, cu funcții cum ar fi iluminarea în viraje, asistent pentru faza lungă și reglarea automată a
fasciculului.
Iar, pe partea de siguranță, Opel Crossland X, care a luat punctaj maxim de 5 stele la cele patru categorii evaluate - protecţia adulţilor, protecţia copiilor, protecţia pietonilor şi sistemele de asistenţă – se laudă cu camera video Opel Eye, care stă la baza diverselor sisteme cum ar fi sistemul de recunoaștere a indicatoarelor rutiere și sistemul de avertizare privind părăsirea benzii de rulare, sistemul de avertizare privind o coliziune frontală cu detectarea pietonilor și frânare automată de urgență sau sistemul de detectare a somnolenței șoferului (evaluează gradul de oboseală prin stilul de conducere și îl alertează pe șofer dacă este necesar să oprească).
Verdict Newsweek România
+ Confort, ambianța din habitaclu, spațiul pentru pasageri și bagaje, tehnologie, farurile Innovative Full LED, consumul de carburant, dinamica și manevrabilitatea în traficul urban, siguranță,
head-up display simplu, dar eficient.
– Fețele de uși din plastic dur, plasticele și finisajele din zonelele mai puțin vizibile, vizibilitatea în spate, rezoluția slabă a camerei video pentru marșarier, poziția ușor ciudată a schimbătorului de viteze.