În intervalul ianuarie - septembrie 2024, per total, piața auto a rămas stabilă la nivelul Uniunii Europene (+0,6%, față de aceeași perioadă din 2023) și aproape a ajuns la 8 milioane de mașini noi înmatriculate.
Dintre acestea, 2.744.809 unități au fost pe benzină (-4,4%), 2.404.532 unități hybrid (+20,1%), 994.307 unități diesel (-11,1%), 550.166 unități plug-in hybrid (-8,1%) și 1.047.869 unități 100% electrice (-5,8%).
Dintre piețe mari, Spania (+4,7%) și Italia (+2,1%) au înregistrat performanțe pozitive, în timp ce cele din Franța și Germania au scăzut (-1,8% și, respectiv, -1%), potrivit datelor Asociației Europene a Constructorilor Auto (ACEA).
Citește și: Cifre-ȘOC, pentru industria auto din Europa. 60% dintre nemți iau în calcul o mașină chinezească
În România, în primele 9 luni ale anului 2024, au fost înregistrate 115.509 mașini noi, ceea ce se traduce printr-o creștere a pieței cu 4,3% și ne plasează pe locul 14 în UE, cu un volum de 115.509 autoturisme noi inmatriculate.
Bulgaria este țara UE în care piața auto a crescut cel mai mult în primele 9 luni ale anului 2024 (+18,4%), iar Finlanda, „campioana” scăderii (-19,1%).
Piața de mașini electrice din România, pe locul 1 în „Top-ul prăbușirilor” din UE în ultimele 9 luni
După luni consecutive de scădere, înmatriculările de mașini electrice au crescut cu 9,8% la nivelul UE în septembrie, ajungând la 139.702 unități.
Dar, volumul pieței pe primele 9 luni ale anului este cu 5,8% mai mic decât în aceeași perioadă a anului trecut, iar cota de piață a mașinilor electrice a scăzut de la 14% la 13,1% la nivelul Uniunii, ca urmare a prăbușirii vânzărilor în Germania (-28,6%), cea mai mare piață auto din Europa.
Citește și: Efectul electrificării mașinilor: 86.000 locuri de muncă pierdute din 2020. Urmează alte zeci de mii
După ce anii trecuți piața de mașini electrice din România era printre performerele creșterilor procentuale, în primele 9 luni din 2024, pe fondul reducerii cu 50%, la 5.100 euro, a econbonusului Rabla Plus de către Guvern, aceasta a ajuns pe locul 1 în „Top-ul prăbușirilor” din UE.
În intervalul ianuarie - septembrie 2024, în România au fost înmatriculate doar 7.378 de mașini electrice, cu 37,3% mai puține decât în aceeași perioadă a anului trecut.
Pe locul 2 în „Top-ul prăbușirilor” piețelor de mașini electrice din UE în primele 9 luni din 2024, se află Letonia, cu -35,7% (935 unități).
Iar podiumul este completat de Germania, cu -28,6% (276.390 unități). Urmează Slovenia, cu -26,3% (2.341 unități) și Irlanda, cu -25,8% (16.128 unități).
La polul opus, cele mai performante piețe de mașini electrice din UE în primele 9 luni din 2024 au fost în Malta (+83,2%, 1.750 unități), Ungaria (+55,6%, 6.530 unități) și Cehia (+55,3%, 7.225 unități).
Citește și: VIDEO Adio, mașini pe benzină, motorină sau electrice! A fost testat cu succes motorul eco cu APĂ
Top 5 mașini electrice preferate de europeni în primele 9 luni din 2024
1. Tesla Model Y - 155.297 unități
2. Tesla Model 3 - 85.873 unități
3. Volvo EX30 - 61.120 unități
4. Volkswagen ID.4 - 45.633 unități
5. MG 4 - 42.874 unități
(*) Cifre Data Force
Citește și: TOP 40 mașini electrice înmatriculate în România. Peste 1.000 costă mai mult de 100.000 €
Foto: Primul BMW i4 M50 transformat în mașină de curse de coastă din lume, realizat 100% în România
Top 3 mașini electrice preferate de români în septembrie 2024
1. Tesla Model 3 - 110 unități
2. Tesla Model Y - 73 unități
3. Renault Megane E-Tech - 41 unități
(*) Cifre APIA