Criza din industria auto generată de costurile electrificării și scumpirea materiilor prime și a energiei se adâncește continuu. După ce Volkswagen a anunțat că ia în calcul închiderea a trei fabrici din Germania, Audi a decis închiderea uzinei istorice de la Bruxelles și Fiat a oprit temporar producția pe mai multe linii de mașini electrice în Italia, de exemplu, Stellantis a anunțat concedieri și la Jeep, în SUA.
Citește și: Efectul electrificării: Volkswagen închide uzina istorică de la Bruxelles. Făcea Beetle în anii 1950
Iar probleme foarte mari încep să aibă și furnizorii de piese.
Citește și: Mare producător de piese auto din Europa, cu fabrici și în România, dă afară 4.700 angajați
Șeful BMW: Interzicerea motoarelor termice, o „greșeală uriașă”. Industria auto UE se va înjumătăți
CEO-ul BMW, Oliver Zipse, a criticat din nou interzicerea de facto a motoarelor termice, pe benzină și diesel, în Uniunea Europeană în 2035.
„Aceasta este o greșeală uriașă, deoarece a fost aleasă o anumită dată, dar piețele nu pot fi exacte la acea dată”, a declarat Zipse, la Congresul Automobilwoche din Berlin.
O aterizare lină este întotdeauna mai bună decât o aterizare dură. În caz contrar, producătorii, de exemplu, ar deveni și ei vulnerabili la șantaj atunci când vine vorba de furnizarea de piese, a explicat șeful BMW.
Referindu-se la interzicerea emisiilor de CO2 pentru mașinile noi vândute pe piețele UE începând cu 2035, Oliver Zipse a punctat că a spus „nimeni nu ar trebui să se plângă dacă industria va fi doar la jumătate după aceea”.
Citește și: Electrificarea mașinilor prin Green Deal, un pariu pierdut? Italia și Cehia contestă amenzile uriașe
De asemenea, șeful BMW contestă termenele convenite la nivelul Uniunii Europene pentru atingerea obiectivelor privind reducerea emisiilor de CO2.
Dar, a precizat că, deși există eforturi din partea unor părți ale industriei de a îndulci obiectivele de anul viitor, acestea n-ar trebui renegociate.
„În caz contrar, industria va avea, de asemenea, o problemă cu credibilitatea”, a punctat Zipse.
„La urma urmei, valorile limită sunt cunoscute de 5 ani, timp suficient pentru a se adapta. Toți cei care spun acum că nu sunt încă pregătiți recunosc în cele din urmă că mașinile lor nu sunt de ultimă generație și că nu pot depăși nici măcar obstacolul de intrare”, a explicat șeful BMW.
Potrivit Pactului verde european (Green Deal), din 2025, emisiile poluante medii la nivelul întregii game a unui producător auto, măsurate pe baza aşa-numitei proceduri de testare WLTP, trebuie să scadă la 94 g CO2/km, de la 116 grame CO2/km în prezent, lucru posibil tehnic, în general, doar prin electrificare.
Citește și: Război Europa – China: UE „bombardează” mașinile electrice chinezești, Beijingul, coniacul și brânza
Iar depăşirea noii limite medii de CO2 poate duce la amenzi în valoare de 95 de euro pentru fiecare gram de CO2 per kilometru în plus înmulţit cu numărul de vehicule vândute.
Ceea ce, potrivit analiștilor, ar însemna amenzi de sute de milioane de euro pentru fiecare constructor auto european și o amendă totală, la nivelul industriei auto din UE, de până la 16 miliarde de euro.
5 tipuri diferite de sisteme de propulsie, în întreaga lume, pentru o perioadă foarte lungă de timp
Pe de altă parte, șeful BMW a precizat că „electromobilitatea este în creștere la nivel mondial” și că, în ciuda vitezelor diferite pe piețe, BMW continuă să înregistreze o creștere a vânzărilor de automobile pur electrice, spre deosebire de mulți alți producători.
Livrările mașini electrice ale mărcilor BMW și Mini au crescut cu 10,1%, comparativ cu anul precedent. Iar per ansamblu, 19,1% din cele 1,75 milioane de vehicule livrate la nivel mondial până acum în 2024 au fost pur electrice.
„Electromobilitatea este în creștere la nivel mondial, Germania este un caz special în acest sens”, a declarat Zipse, adăugând că BMW se așteaptă la un impuls din partea modelelor Neue Klasse, dintre care primele urmează să fie prezentate în 2025.
Însă, șeful BMW a estimat că vor continua să existe 5 tipuri diferite de sisteme de propulsie în întreaga lume pentru o perioadă foarte lungă de timp. Pe lângă benzină și diesel, precum și vehicule pur electrice și hibride plug-in, Zipse a inclus și hidrogenul, mașinile electrice cu pile de combustie pe hidrogen.