Ford a democratizat automobilul personal, prin lansarea producției în serie, la începutul secolului XX. Iar în „era mașinilor cu motoare termice”, SUA au avut cea mai puternică industrie auto.
Electrificarea rapidă, peste noapte, a mașinilor, din rațiuni de mediu, prin limitarea vânzărilor de automobile cu motoare pe benzină ori motorină la orizontul 2030 (SUA, de exemplu, s-a angajat ca 50% dintre mașinile vândute în anul 2030 să fie electrice) și interzicerea totală a vânzărilor de automobile din 2035 (în Europa și America) a generat o criză fără precendent la nivel global în industria auto.
Trump a „dinamitat” trecerea la mașini electrice în SUA. De ce-l susține Musk? Câștigă pe toate liniile
Coloșii auto americani, Ford, General Motors și Chrysler (actual parte a Stellantis), deja slăbiți serios în ultimii ani, din cauza unor politici proaste de modele și a altor decizii reprobabile, sunt în vrie, după ce au investit masiv în electrificare, dar mașinile electrice, chiar și cu subvenții, sunt încă prea scumpe față de cele echivalente ca volum cu motoare termice și cererea a încetinit accentuat în 2024.
Citește și: Șeful Mazda: Americanii vor mașini ieftine și fiabile pe benzină și diesel, nu soluții electrificate
Iar Tesla, chiar dacă încă este „regina electricelor”, Model 3 și Model Y fiind cele mai vândute modele pe baterii anul trecut, în 2024 a pierdut în premieră, după 10 ani, poziția de cel mai mare producător de mașini electrice din lume, în fața chinezilor de la BYD.
Populist, dar și cu ochii pe industria auto americană care se clatină și ar putea lăsa pe drumuri sute de mii de oameni, Trump a decis în primele ore după învestire să „dinamiteze” trecerea forțată la mașini electrice în SUA.
Citește și: Cu Musk la butoane, Administrația Trump vrea să elimine raportarea accidentelor. Ce câștigă Tesla
Decizia lui Trump a fost destul de simplă, bazată pe cifre. Democrații, preocupați de climă, cumpărau mașini electrice, iar politicile Partidului Democrat susțineau adoptarea vehiculelor electrice, în timp ce republicanii sunt împotriva vehiculelor electrice. În 2023, de exemplu, un sondaj Gallup a arătat că aproximativ 71% dintre republicani nu ar lua în considerare achiziționarea unui EV, comparativ cu 17% dintre democrați, potrivit foreignpolicy.com.
În faţa susţinătorilor de la Capital One Arena şi apoi la Casa Albă, pe 20 ianuarie 2025, el a decis retragerea din Tratatul de la Paris privind schimbările climatice și declararea SUA în „Stare de Urgență Energetică”.
Trump a explicat că, astfel, industria auto americană se va repune pe picioare și prețurile la energie vor scade, domolind inflația.
„Americanii au nevoie de mașini și energie ieftine”, a punctat Trump, în discursul său inaugural.
Citește și: Petrol și gaze! SUA ies din Green New Deal. Trump: Americanii au nevoie de mașini și energie ieftine
Trump a anunțat că politica Statelor Unite este să elimine orice fel de subvenții acordate pentru achiziționarea de mașini electrice și orice fel de lege sau reglementare care „limitează” vânzările de mașini cu motoare termice prin impunerea unor taxe specifice care nu se aplică în cazul mașinilor electrice.
În prezent, cumpărătorii de mașini electrice din Statele Unite beneficiază de o subvenție de 7.500 $ din taxele pe care le datorează statului în anul în care au înmatriculat mașina electrică.
De asemenea, ordinul lui Trump prevede suspendarea alocării de fonduri pentru dezvoltarea infrastructurii de stații de încărcare în Statele Unite, ceea ce înseamnă tăierea unui proiect în derulare cu un buget de 5 miliarde de dolari.
În ordinul executiv privind segmentul auto, Trump a solicitat, totodată, șefilor de agenții guvernamentale să identifice legile care impun o „povară nejustificată” asupra „alegerii vehiculelor de către consumatori”.
Deși exprimarea este una generală, specialiștii anticipează că Trump se referă la intenția de a relaxa normele de poluare pentru mașini cu motoare termice stabilite de Agenția pentru Protecția Mediului (EPA).
Nu în ultimul rând, Trump a anunțat că SUA renunță la obiectivul ca 50% dintre mașinile noi vândute în anul 2030 să fie electrice, obiectiv setat de Administrația Biden în 2021.
Citește și: Românii nu au bani de mașini electrice. Doar 9.743, în 2024. Benzina la putere, dieselul în creștere
De ce-l susține Musk? Câștigă
Timp de 10 ani, până în 2024, Elon Musk a fost „regele electricelor”. Dar la cifrele de la finalul anului trecut au arătat Tesla a fost detronată de chinezii de la BYD.
Iar Elon, evident, și-a dat seama că, oricât de Musk ar fi și orice ar face Tesla, un producător nu se poate bate cu un stat, cu China.
Ascensiunea BYD și a altor producători auto chinezi este un semn clar al dominației crescânde a companiilor chineze producătoare de automobile electrice, care beneficiază de subvenții guvernamentale generoase, de concentrarea Chinei asupra producției de baterii și a mineritului, precum și de o campanie susținută de stat pentru a construi cea mai mare rețea de stații de încărcare din lume.
Așadar, probabil, Elon Musk a strâns din dinți și nu a comentat în niciun fel „dinamitarea” trecerii la mașini electrice în SUA de către Donald Trump, calculând că, pe termen mai lung, va câștiga mai bine pe o piață auto americană mai puternică, chiar dacă alimentată cu petrol. Mașinile electrice nu vor dispare, ci tranziția va fi mai lină și mai lungă.
De asemenea, Tesla lui Elon Musk produce puternic și vinde bine mașini electrice în China, cea mai mare piață de mașini electrice din lume (+40% în 2024, până la 11 milioane de unități).
Și face același lucru și în Europa, unde o decizie ca a lui Trump ar fi cel mai probabil imposibilă.
Citește și: Cum favorizează noul plafon de emisii de CO2 din UE pentru mașini constructorii din China și Tesla
Pe de altă parte, Musk susține eliminarea creditului fiscal de 7.500 $ pentru mașini electrice în SUA, în timp ce alți producători auto se opun, pentru că Tesla are deja în buzunar tehnologia pe care alții trebuie s-o dezvolte investind masiv.
Surse din echipa de tranziţie a lui Trump au menţionat în decembrie 2024 că reprezentanţii Tesla au susţinut în faţa comisiei încetarea subvenţiei, invocând avantajul competitiv pe care îl are Tesla în industria EV-urilor. Iar Musk a afirmat că Tesla ar putea suporta impactul, punctând însă că ar fi ”devastator” pentru competitori.
Ca idee, la sfârșitul trimestrului III din 2024, cota de piață a Tesla pe piața mașinilor electrice din SUA a fost de 48%. General Motors a avut 9,3% și Ford 8,6%.
Citește și: Producătorii auto cer UE s-o lase mai moale cu tranziția verde. Șeful Renault și ACEA atenționează
Nu în ultimul rând, Elon Musk câștigă enorm cu Tesla din vânzarea de certificate verzi. Dacă în urma deciziilor lui Trump legisția se va schimba, va pierde bani pe piața din SUA, dar va continua să câștige pe cea din Europa, și pe cea din China.
De când Tesla a început să vândă credite de carbon altor companii, acest flux de venituri s-a transformat într-o adevărată mină de aur.
În 2023, de exemplu, Tesla a câștigat 1,79 miliarde de dolari din creditele de carbon, înregistrând cel mai mare venit anual din vânzările de credite de reglementare din sectorul auto.
Deși detaliile despre cumpărătorii de credite de carbon ai Tesla nu sunt adesea dezvăluite, se știe că Chrysler a achiziționat credite în valoare de 2,4 miliarde de dolari până în 2022.
Iar Grupul Stellantis a fost și el client, cumpărând credite semnificative pentru a compensa emisiile, având ca obiectiv zero emisii până în 2038.
Acest lucru evidențiază provocările cu care se confruntă producătorii auto în ceea ce privește reducerea amprentei de carbon, având în vedere emisiile ridicate asociate componentelor-cheie ale vehiculelor electrice, cum ar fi bateriile, oțelul și aluminiul.
China este o altă piață pentru vânzările de credite de carbon ale Tesla. Rapoartele indică faptul că o societate mixtă între Volkswagen și FAW Group din China ar fi cumpărat credite de la Tesla în valoare de aproximativ 390 de milioane de dolari în 2021, conform carboncredits.com.