București – Timișoara: 530 km cu trenul, 12 ore. Paris - Berlin, 1.100 km, doar 8 ore. Preț similar

DE Mircea Neacșu | Actualizat: 17.12.2024 - 12:50
București – Timișoara: 530 km cu trenul, 12 ore. Paris - Berlin, 1.100 km, doar 8 ore. Preț similar - Foto: Profimedia Images/colaj NW - Imagine cu rol ilustrativ
București – Timișoara: 530 km cu trenul, 12 ore. Paris - Berlin, 1.100 km, doar 8 ore. Preț similar - Foto: Profimedia Images/colaj NW - Imagine cu rol ilustrativ
București – Timișoara: 530 km cu trenul, 12 ore. Paris - Berlin, 1.100 km, doar 8 ore. Preț similar - Foto: captură ecran CFR
București – Timișoara: 530 km cu trenul, 12 ore. Paris - Berlin, 1.100 km, doar 8 ore. Preț similar - Foto: captură ecran CFR

Trenul este din nou la modă în Europa, iar infrastructura de viteză, în dezvoltare. Primul tren de mare viteză Paris - Berlin a fost lansat pe 16 decembrie și face 1.100 km în 8 ore. În România, însă, trenul București – Timișoara parcurge cei 530 km în 12 ore, la un preț similar.

SHARE

Infrastructura feroviară din România este la „ani lumină” de cea Europa occidentală. Investiții și proiecte există, însă prea puține.

Conform Mersului Trenurilor 2024-2025, cel mai rapid tren de călători traversează România de la Est la Vest, de la București la Timișoara, cu o viteză medie comercială de 46 km/h. 

În comparație, trenul de mare viteză Paris - Berlin, lansat pe 16 decembrie 2024, „zboară” între cele două capitale cu o viteză medie comercială 137 km/h. 

Citește și: Cale ferată vitală pentru România, modernizată cu 1.000.000.000 € ca să „zboare” trenul ca în 1873

București – Timișoara: 530 km cu trenul, 12 ore. Paris - Berlin, 1.100 km, doar 8 ore. Același preț

Primul tren de mare viteză pe ruta Berlin-Paris a plecat în cursă luni, 16 decembrie, la prânz (11:00 GMT), din capitala Germaniei, şi a ajuns 8 ore mai târziu, după ce a parcurs circa 1.100 km, la Paris, după ce Deutsche Bahn şi SNCF, primele două mari companii feroviare europene, au decis să-și aprofundeze cooperarea care le-a permis deja să transporte 30 de milioane de pasageri între cele două ţări.

Proiectul răspunde la cererea în creștere de călătorii cu trenul a europenilor, care recurg din ce în ce mai mult la tren pentru deplasările lor pe distanțe scurte și medii. 

Ca idee, o călătorie cu trenul între cele două capitale europene emite de 100 de ori mai puţin CO2 decât o călătorie cu avionul.

Citește și: Guvernul ia locomotive de 6.600.000 €/bucata. Germania și Suedia, de 3 ori mai ieftin, de la Craiova

Legătura feroviară rapidă Berlin-Paris este asigurată de garniturile ICE, trenurile germane de mare viteză, şi nu de TGV-urile franceze.

Trenurile cu 444 de locuri disponibile pleacă zilnic de la Gara de Est din Paris, la ora locală 11:55 am (9:55 GMT) şi la ora locală 11:54 din gara principală din Berlin.

Biletele au preţuri care încep de la 59,99 euro, pentru un loc la clasa a doua. 

Mersul Trenurilor 2024-2025. CFR a scumpit biletele

Începând din data de 15 decembrie 2024, odată cu intrarea în vigoare a Mersului Trenurilor 2024 - 2025, CFR a scumpit biletele cu 4,6%, tarifele fiind actualizate cu inflaţia.

Newsweek a consultat Mersul Trenurilor 2024 - 2025 și, de exemplu, un bilet la cel mai rapid tren București - Timișoara, care parcurge cei 533 km în 11 ore și 36 de minute, teoretic, costă 138 lei (27,6 €) la clasa a II-a și 212 lei la clasa I (42,4 €). 

Extrapolând, dacă cel mai rapid tren CFR București - Timișoara ar face legătura între Paris și Berlin cu viteza medie comercială din România, ar parcurge cei circa 1.100 km în aproximativ 23 ore și biletul la clasa a II-a ar costa în jur de 55 €. 

În comparație, călătoria cu ICE Paris-Berlin costă 59,99 € și durează 8 ore. 

Citește și: FOTO Cum au ajuns chinezii să facă trenuri de 4.700.000 € bucata la Arad. „Zboară” cu 160 km/h

Altfel, potrivit informaţiilor remise de către Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF), de exemplu, un abonament de 3 ore pentru zona metropolitană Bucureşti costă 12,5 lei, cu 50 de bani mai mult, pentru 24 de ore - 22 de lei (21 de lei anterior), pentru 72 de ore - 63 de lei (de la 60 de lei).

Abonamentul de 7 zile ajunge la 131 de lei, de la 125 de lei, cel de 15 zile la 204 lei, de la 195 de lei, în timp ce pentru 30 de zile se achită 272 de lei, în loc de 260 de lei.

Costul unei călătorii până la Aeroportul Henri Coandă este de 6 lei, din 15 decembrie, de la 5,5 lei în trecut.

Tariful pentru rezervare loc este de 6 lei la trenurile InterCity, indiferent de clasă, în timp ce la trenurile Regio şi Interregio costă în funcţie de distanţă, astfel: între 1-60 km - 1,5 lei, 61 - 120 km - 2,5 lei, 121 - 250 km - 4 lei, 251 - 500 km - 4,5 lei şi peste 500 km - 6 lei.

Pentru distanţa kilometrică 1 - 40 km, achiziţionarea tichetului de rezervare este opţională, indiferent de categoria şi subcategoria trenului.

În ceea ce priveşte vagoanele de dormit, suplimentul pentru cabină single costă 235,50 lei, de la 225 lei până la 15 decembrie 2024, indiferent de distanţă.

Suplimentul pentru pat într-o cabină cu două locuri este tarifat de la 15 decembrie 2024 cu 125,5 lei (120 lei acum), iar în cabina cu trei locuri este de 104,5 lei.

La vagoanele cuşetă, tariful pentru un pat într-o cabină cu patru locuri a crescut la 81,5 lei (de la 78 de lei acum), iar într-o cabină cu şase locuri a ajuns ajunge la 60,5 lei, de la 58 de lei.

Transportul bicicletelor nepliabile costă între 7,5 lei şi 26 de lei, în funcţie de distanţă.

 

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te