Piața auto din România se pare că revine timid pe plus. După ce s-a clasat pe pozitia 14 în UE în primele 4 luni din 2024, cu un volum de 46.504 autoturisme noi, înregistrând o scădere de -0.7% comparativ cu perioada ianuarie-aprilie 2023, în mai 2024, înmatriculările de mașini noi au crescut cu 14,4% în România, față de mai 2023.
Citește și: Vânzările de mașini electrice Tesla merg prost. Elon Musk redirecționează chip-urile către X și xAI
Efectul tăierii primei Rabla Plus pentru mașini electrice cu 50%: Vânzările au scăzut cu 46% în mai. Piața de mașini diesel, în creștere cu 44%
Autoturismele au înregistrat, în luna mai 2024, un volum de 15.477 unități, cu 14.4% mai mare decât în luna similară din 2023, conform datelor APIA.
În ceea ce privește cota de piață, segmentul SUV este pe prima poziție, cu o cotă de 45.2%, în creștere cu 24,1%, urmat de Clasa C (mașini compacte), cu o cotă de 30,3%, în creștere cu 13,9%, și Clasa B (mașini de oraș), cu o cotă de 17,1%, în creștere cu 14,6%, față de cota deținută în luna mai a anului trecut.
Citește și: Piața de mașini electrice, în cădere. Germania, „motorul Europei”, -11%. Mașinile hybrid, +23%
În funcție de tipul de combustibil al autoturismelor înmatriculate, în luna mai 2024, motorizările pe benzină plus mild-hybrid benzină au înregistrat o creștere de 16,2%, față de perioada similară din 2023, ajungând, astfel, la o pondere de 67,5%.
În ceea ce privește autoturismele echipate cu motoare diesel, plus-mild hybrid diesel, acestea au înregistrat o creștere de 44,3% și dețin o cotă de 13,3% din total.
Citește și: Cum a fost ieftinită mașina electrică Dacia Spring? I s-a scos aerul condiționat de „2.000 €”
În același timp, mașinile „electrificate”, respectiv cele electrice (100% și plug-in hybrid), precum și cele full-hybrid (care dispun şi de propulsie electrică fără încărcare din sursă externă) au ajuns în mai 2024 la o cotă de piață de 18,7%, care depășește cu 5,5 puncte procentuale cota deținută de motoarele diesel (categoria diesel include și motorizările mild-hybrid diesel).
Mașinile electrice au înregistrat o scădere de 46,3% în mai 2024, realizând o cota de piață de 4.9%. Iar per total, după primele 5 luni din 2024, piața de mașini electrice din România a scăzut cu 10,2%, față de același interval din 2023.
Prăbușirea vânzărilor de mașini electrice vine în contextul în care Guvernul tăiat cu 50% ecobonusul Rabla Plus 2024, la 5.000 de euro, față de programul de anul trecut.
Citește și: Majoritatea piețelor auto din Europa au crescut în 2024, România pe minus. Cel mai rău e în Estonia
Cele mai vândute mașini electrice, plug-in hybrid și full-hybrid în mai 2024
În luna mai 2024, primele 3 cele mai vândute autoturisme 100% electrice au fost Dacia Spring, cu 370 unități și o scădere de -46% față de aceeași perioadă a anului precedent, Tesla Model 3 cu 75 unități și o scădere de 34,2% și Tesla Model Y cu 63 unități și o scădere de 46,6%.
În ceea ce privește autoturismele plug-in hybrid, top 3 modele din luna mai 2024 este condus de Kia CEED, cu 41 unități, urmată de Mercedes Benz GLE, cu 38 unități și o creștere de 31%, și de Ford Kuga, cu 31 unități si o scădere de 50%, potrivit datelor APIA.
Autoturismele full-hybrid, fără reîncărcare din surse externe, au pe primul loc din top 3 al lunii mai 2024 Toyota Corolla, cu 350 unități, în creștere cu 45% față de mai 2023, urmată de Toyota Yaris Cross, cu 231 unități, și Toyota Rav4, cu 166 unități, în creștere cu 62,7%.