Statul face investiții în parcul feroviar al CFR, prin achiziția de locomotive noi și performante energetic, pentru a moderniza transportul public de călători. Toate bune și frumoase, până aici. Însă, contează și prețul modernizării.
Citește și: Locomotive cu tehnologie „de ultimă oră”, la CFR Călători. Motoarele diesel, echilibrate cu CĂRĂMIZI
Guvernul ia locomotive de 6.600.000 €/bucata. Germania și Suedia, de 3 ori mai ieftin, de la Craiova
Guvernul a anunțat, pe 7 noiembrie 2024, că vor fi cumpărate 23 de locomotive electrice noi, capabile să circule cu 160 de kilometri pe oră şi să tracteze până la 16 vagoane de călători.
În proiectul de HG, se arată că pentru achiziţionarea celor 23 locomotive electrice noi cu sisteme ERTMS este necesară suma totală de 153.134.700,70 euro cu TVA, respectiv 760.267.848,55 lei cu TVA, calculat la cursul euro BNR de 4,9647 de la data de 30.10.2023. Adică, rezultă un preț de 6.658.030 € per locomotivă.
Citește și: 63 de ani de la montarea primului stâlp de electrificare CFR. În 34 de ani nu s-a mai investit nimic
16 locomotive noi, franțuzești, de 9.000.000 €/bucata, contractate de Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) și în ianuarie 2024
Reprezentanţii Autorităţii pentru Reformă Feroviară (ARF) şi ai Asocierii Alstom (Alstom Transport SA - lider, Alstom Transportation Germany GmbH - asociat) au semnat pe 29 ianaurie 2024 contractul de achiziţie a 16 locomotive electrice noi pe 4 osii cu sisteme ERTMS.
Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) a reluat pe 22 martie 2023 licitaţia pentru cele 16 locomotive electrice noi, după ce aceasta a fost suspendată, în urma contestaţiei depuse la Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor (CNSC) de Alstom Transport SA. CNSC s-a pronunţat şi a respins contestaţia producătorului francez care viza modul de plată a avansului.
Alstom Transport a considerat că plata unui avans de 15% la semnarea contractului, urmată de plata locomotivelor la livrare, reprezintă o măsură disproporţionată, a precizat preşedintele ARF, Ştefan Roşeanu.
Potrivit anunţului din SEAP, achiziţia vizează 16 locomotive electrice noi pe 4 osii cu sisteme ERTMS, capabile să circule cu o viteză maximă situată în intervalul 160 km/h - 200 km/h şi să tracteze până la 16 vagoane de călători, destinate transportului feroviar de călători, precum şi achiziţionarea serviciilor de mentenanţă şi reparaţii pentru o perioadă de 20 de ani, necesare funcţionării în condiţii optime de siguranţă şi confort a respectivelor locomotive.
Citește și: FOTO Cum au ajuns chinezii să facă trenuri de 4.700.000 € bucata la Arad. „Zboară” cu 160 km/h
"Având în vedere prevederile art. 221, alin. (1), lit. a) din Legea nr. 98/2016, actualizată, privind achiziţiile publice, cu modificările şi completările ulterioare, a art. 72, alin (1), lit. (a) din Directiva 2014/24/UE şi concluziile studiului de fezabilitate în contractul de achiziţie va fi prevăzută o Clauză de Revizuire, posibilitatea suplimentării perioadei de mentenanţă cu încă 20 ani (20 ani +20 ani), conform cerinţelor din CS; Suplimentarea cantităţilor achiziţionate va putea fi făcută fără organizarea unei proceduri competitive, prin încheierea unor acte adiţionale la contractul de achiziţie", se spune în anunţ.
Pe 16 ianuarie 2024, ARF a anunţat că a desemnat Asocierea Alstom (Alstom Transport SA - lider, Alstom Transportation Germany GmbH - asociat) drept câştigătoare a licitaţiei pentru achiziţia a 16 locomotive electrice noi pe 4 osii cu sisteme ERTMS.
Oferta financiară se ridică la suma de 767,51 milioane de lei fără TVA, compusă din valoarea de livrare a 16 locomotive electrice şi contravaloarea mentenanţei pentru o perioadă de 20 de ani. Rezultă un preț de 9,59 milioane € pentru o locomotivă Alstom.
Citește și: CFR ia locomotive din Franța cu 9.000.000 €/bucata
Germania și Suedia cumpără zeci de locomotive de 3 ori mai ieftine, de la Craiova
Electroputere Craiova nu mai există. În locul uzinei, a crescut de mai mulți ani un mall.
Dar, la Craiova se mai produc locomotive. Și, chiar, unele foarte performante, având în vedere că, de pildă, în ultimii zece ani, flota Deutsche Bahn Cargo (echivalentul CFR Marfă din Germania) în România a ajuns la 27 de locomotive făcute de Softronic la Craiova (nu mai departe de decembrie 2023 DB Cargo a semnat achiziția a două locomotive TransMontana, la un preț de circa 2,5 milioane €/bucata), iar operatorul suedez Green Cargo a contractat 100 de locomotive Softronic TransMontana până în 2030, fiind cel mai mare client al firmei românești.
Citește și: Cât costă primele locomotive electrice fabricate în România, după 20 de ani
Compania Green Cargo din Suedia a semnat în 2020 un contract cu Softronic Craiova pentru livrarea a 100 de locomotive electrice TransMontana în următorii zece ani. Valoarea contractului se ridică la aproximativ 300 milioane €, iar producătorul român a livrat deja în Suedia 22 de locomotive din cele 100.
Ultimele patru au plecat în noiembrie 2023.
Locomotivele Softronic, certificate pentru interoperabilitate în sistemul feroviar UE. TransMontana poate merge și cu 200 km/h
Înființată la Craiova România în 1999, cu scopul principal de modernizare a locomotivelor (mai ales a celor făcute la Electroputere Craiova, n. red.), Softronic a continuat și continuă tradiția orașului de peste 50 de ani în construcția de locomotive electrice.
Primul nou model românesc de locomotivă electrică dezvoltat după Revoluție a fost făcut de Softronic Craiova în 2008. Se numea Phoenix. Au fost făcute șase bucăți. Două au fost livrate CFR Călători, trei către la Deutsche Bahn în Ungaria şi una la MMV, în Ungaria.
Apoi, în 2010, Softronic a dezvoltat prima locomotivă electrică construită în România cu motoare de tracțiune asincrone, TransMontana.
Locomotiva Softronic TransMontana a păstrat formula de 6 osii, care a fost atât de apreciată la locomotivele Electroputere Craiova, LE5100, construite zeci de ani sub licență suedeză. Prezenţa a 6 osii în loc de 4 permite asigurarea unei forţe de tracţiune mai mari şi a unei aderenţe mai bune în pante pronunţate, conform specialiștilor.
Cele șase osii ale locomotivei electrice TransMontana sunt echipate cu un transformator bisistem de 25 kV 50 Hz și 15 kV 16⅔ Hz care alimentează 6 motoare asincrone, frânare regenerativă și convertizoare electronice de tracțiune IGBT.
Fiecare din cele 6 electromotoare are o petere de 1.000 kW (1.360 cai putere), astfel încât puterea nominală totală a locomotivei e de 6.000 kW, echivalentul a 8.160 cai putere. Puterea maximă, pe care locomotiva o poate asigura pe termen scurt de o oră este de 6.600 kW, adică 8.967 cai putere.
Locomotiva TransMontana poate atinge viteze de peste 200 km/h și este autorizată STI pentru trenuri de marfă cu viteza maximă de 120 km/h, conform constructorului, care afirmă că, la ora actuală, este cea mai avansată locomotivă electrică construită în estul Europei.