Rețeaua de căi ferate din România are o lungime totală de 19.629,00 km, din care 13.442,00 km linii curente și directe și 6.187,00 km linii stații. Din cei 19.629,00 km linii CF, 17.429,00 km aparțin infrastructurii feroviare publice și 2.400,00 km linii CF aparținând infrastructurii private. Din totalul de 19.629,00 km linii CF, 4.787,00 km sunt linii de cale ferată neinteroperabile (3.853,513 km linii curente și directe și 933,922 km linii din stații), conform cfr.ro.
Iar foate mare parte din rețeaua feroviară a României este într-o stare precară, ce nu permite trenurilor să ruleze cu viteze comerciale medii mai mari de 35-45 km/h (marfă/călători) decât pe câteva trasee.
CNCF CFR SA a estimat la începutul anului că în 2024 vor fi modernizați 298,55 km de cale ferată în România.
Citește și: Cale ferată vitală pentru România, modernizată cu 1.000.000.000 € ca să „zboare” trenul ca în 1873
România nu a reușit să modernizeze decât 77 km de cale ferată în 2024
Dar, în 2024, au fost recepționați 77 km de cale ferată modernizată, potrivit datelor furnizate de administratorul infrastructurii la solicitarea Club Feroviar.
La nivelul activității Sectorului Proiecte cu Finanțare Externă (SPFE) al CNCF CFR SA, lucrările au fost finalizate pe 77 km de cale ferată, astfel:
– 12,86 km: București – Giurgiu, lot 1: Pod Giurgiu;
– 23,287 km: Lucrări de tip „Quick Wins” la nivelul SRCF Craiova, Galați și Timișoara pe 16 loturi;
– 13,7 km pe tronsonul Km 614 – Simeria (finalizați 13,75 km CF pe Subtronsonul 2a, km 614 – Cap Y Bârzava);
– în cursul lunii decembrie a acestui an au mai fost făcute recepții parțiale pe 28,16 km de cale ferată, de pe același subtronson 2a.
Citește și: Guvernul ia locomotive de 6.600.000 €/bucata. Germania și Suedia, de 3 ori mai ieftin, de la Craiova
Doar 195,29 km de cale ferată modernizați în ultimii 5 ani:
2024: 77 km
2023: 0 km
2022: 13,39 km
2021: 33,02 km
2020: 71,88 km