Consiliul Concurenței arăta, într-un document de acum doi ani în care recomandă CFR SA să permită operatorilor de transport feroviar să-și aleagă furnizorul de energie, că viteza medie a unui tren de marfă este 16 km/h.
„Gradul redus de automatizare şi numărul ridicat al restricţiilor de viteză se reflectă negativ asupra vitezei medii comerciale a trenurilor de marfă, care se situează în jurul valorii de 16 km/h”, se arată în documentul Consiliului Concurenței. În prezent, tranzitul unui tren de marfă între Constanţa și Curtici durează între 7 și 12 zile, în funcție de greutatea cantității transportate”, mai precizează documentul. Consiliul Concurenței arată că subvențiile pentru transportul rutier dezavantajează transportul feroviar.
Accidentele se țin lanț
O locomotivă care împingea un tren de marfă alcătuit din 25 de vagoane încărcate cu cărbune a deraiat, marţi, 28 martie, în zona localităţii Cernişoara, judeţul Vâlcea, pe o rută pe care circulă doar trenuri de marfă.
În urma accidentului, rezervorul locomotivei s-a spart şi circa două tone de motorină s-au scurs în sol, afirmă reprezentanţii ISU Vâlcea.
Catastrofele feroviare se țin lanț în România, 3 în 2 săptămâni.
”În urma accidentului, s-a spart rezervorul locomotivei şi s-au scurs cca 2 tone motorină în sol. Accidentul feroviar este în localitatea Cernişoara, iar la intervenţie se deplasează 1 autospecială de stingere cu apă şi spumă de la GI Maciuca”, a transmis ISU Vâlcea, relatează News.ro.
Potrivit Biroului Judeţean Poliţie Transporturi Feroviare Vâlcea, poliţiştii din cadrul instituţiei au fost sesizaţi că, pe ruta Băbeni-Alunu, la km 22+020 de metri, o locomotivă aflată în urma unui tren de marfă, compus din 25 de vagoane încărcate cu cărbune, a deraiat de la o osie.
Citește și: VIDEO În 1969, trenul „zbura” și cu 140 km/h pe București - Brașov: 2h 13 min. În 2023, 2h 16 min
Poliţiştii au stabilit că sesizarea se confirmă, fiind constatate doar pagube materiale.
În continuare, poliţiştii fac cercetări pentru stabilirea cauzelor producerii evenimentului feroviar.
Traficul feroviar este blocat pe ruta Băbeni-Alunu, pe care circulă doar trenuri de marfă.
3 accidente feroviare, în 2 săptămâni
Accidentul feroviar de pe 28 martie din județul Vâlcea este al treilea din ultimile două săptămâni în România.
Sâmbătă, 25 martie, la Galați, o locomotivă a rămas fără frâne în Gara Galați și s-a înfipt cu o viteză de 75 km/h în vagonul de pasageri pe care trebuia să-l tracteze. În urma accidentului, conductorul trenului, o femeie de 53 de ani, a decedat și alte trei persoane au fost rănite.
"La data de 25 martie 2023, în jurul orei 19:19, la Gara CFR Galaţi, a avut loc un accident feroviar, după ce la o locomotivă s-ar fi defectat sistemul de frânare şi a lovit un vagon de călători, la trenul care se forma cu destinaţia Galaţi - Buzău", a transmis Inspectoratul de Poliţie Judeţean Galaţi.
Citește și: FOTO Accidentul feroviar mortal din Galați: Locomotiva a rămas fără frâne la 75 km/h
Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a transmis condoleanţe familiei pe Facebook.
"În momente de grea încercare, niciun cuvânt nu poate alina pierderea persoanei dragi, suferinţa şi durerea. În urma accidentului feroviar din Galaţi în care conductorul trenului R7576 şi-a pierdut viaţa, transmit sincere condoleanţe familiei îndurerate.
Ca ministru al Transporturilor, am decis o serie de măsuri menite să crească nivelul de siguranţă al călătorilor, dar şi al personalului CFR Călători. De asemenea, vreau ca standardele tehnice în sistemul feroviar să fie asigurate mereu la cei mai buni parametri pentru ca asemenea tragedii să nu se mai repete", a notat Grindeanu, pe Facebook.
Locomotiva care a rămas fără frâne la Galați ieșise din revizie în acceeași zi
După accidentul feroviar din 25 marti de la Galați, Sorin Grindeanu a informat că locomotiva care a cauzat accidentul a ieşit din revizie tehnică în dimineaţa acelei zile.
"Aşa cum ştiţi, în acest moment, e în desfăşurare o anchetă care are diverse componente.
Ar părea cel puţin ciudat din partea mea să mă pronunţ înaintea rezultatelor acestei anchete, dar pot să vă spun un lucru, cred eu în premieră: locomotiva care a cauzat accidentul de sâmbătă seară, în 25 martie, a ieşit din revizie tehnică din depoul Ploieşti, în dimineaţa acelei zile. Am actele sau raportul din acest punct de vedere.
În dimineaţa acelei zile, această locomotivă a ieşit din revizie tehnică, programată din timp - de la depoul Ploieşti a făcut o cursă de la Ploieşti la Galaţi dar, în 25 dimineaţa, a ieşit din depoul Ploieşti, după revizie tehnică.
Toate aspectele legate de anchetă, toate, inclusiv aceasta, ceea ce v-am spus mai devreme - mi se pare o informaţie extrem de importantă - sigur va fi luată în calcul de către anchetatori.
Toate aceste rapoarte, fie că vorbim de Teleorman, fie că vorbim de Galaţi, vor fi publice şi vor fi prezentate", a menţionat ministrul Transporturilor, relatează Agerpres.
Un tren de persoane a lovit din spate un marfar la Roșiori pe 13 martie. Mecanicul a trecut pe roșu
În dimineața zilei de 13 martie, la Roșiorii de Vede, județul Teleorman, un tren de călători al companiei CFR Călători care circula pe ruta Arad-București a ajuns din urmă un tren de marfă, care transporta autoturisme Ford.
În urma impactului, 12 au fost rănite și mai multe mașini Ford distruse, după ce ultimele trei vagoane ale marfarului sărit de pe șine.
„A existat un semnal care indică roșu Oprire și a fost depășit ajungându-se un alt tren din urmă. Aceste trenuri s-au lovit, a fost o ajungere din urmă și o tamponare violentă", a explicat Laurențiu Dumitru, președintele Agenției de Investigare Feroviară Română (AGIFER).
Guvernul trebuie să acorde o prioritate maximă sectorului transportului înainte de a se petrece o tragedie majoră
Europarlamentarul Corina Creţu a transmis, după producerea accidentului feroviar din Gara Galaţi, că Guvernul trebuie să acorde o prioritate maximă sectorului transportului înainte de a se petrece o tragedie majoră, arătând că e necesară creşterea capacităţii administrative a CFR pentru implementarea sistemului european de management al traficului feroviar (ERTMS).
"Din păcate, un alt grav accident feroviar s-a produs în această seară, de această dată la Galaţi.
Spuneam pe 13 martie, când a avut loc un accident similar în judeţul Teleorman, din care au rezultat 12 răniţi şi multe pagube materiale, că Guvernul trebuie să acorde o prioritate maximă sectorului transportului - rutier şi feroviar în primul rând - înainte de a se petrece o tragedie majoră! (...)
În timpul mandatului meu de Comisar European, am aprobat proiectul major din sectorul feroviar Radna-Gurasada-Simeria, dar am spus tot timpul că alocarea de 1,3 miliarde de euro din Fondul de coeziune (sau 87% din bugetul pentru transportul feroviar) unui singur proiect contribuie, într-adevăr, la reuşita segmentului de transport din POIM- Programul Operaţional Infrastructura Mare- 2014-2020, însă nu este în regulă că această reuşită se bazează în mare pe un singur proiect.
Nu am cunoştinţă despre lansarea unor serii de investiţii noi în materialul rulant. În această privinţă, este imperios necesară creşterea capacităţii administrative a CFR în vederea implementării sistemului european de management al traficului feroviar (ERTMS)", a arătat Corina Creţu, într-o postare pe Facebook.
Cele mai grave accidente de acest fel au avut loc în:
8 septembrie 2013 - 11 persoane au murit, printre care şi doi copii, după ce o dubiţă a fost lovită de un tren, în zona fabricii de medicamente Antibiotice din Iaşi, şoferul neasigurându-se în momentul trecerii peste linia de cale ferată, spre localitatea Uricani.
8 septembrie 2012 - Opt persoane au murit şi alte două au fost grav rănite, la o trecere de cale ferată semnalizată, între localităţile Sfântu Gheorghe şi Ozun, după ce trenul 4012, care circula pe ruta Târgu Mureş - Braşov, a lovit un tractor cu remorcă.
14 august 2009 - 14 persoane au murit, iar alte două au fost grav rănite, după ce un microbuz a fost lovit de trenul Săgeata Albastră Braşov - Iaşi, în apropierea comunei Scânteia, din judeţul Iaşi. Vinovat de accident a fost şoferul microbuzului, care a decedat la spital.