Frigul este cel mai mare dușman al mașinilor electrice, alături de vitezele de autostradă. Au arătat-o și o arată toate testele în trafic real, realizate de atât de specialiști, cât și de jurnaliști.
Experimentul făcut de NAF (Federația Automobilului din Norvegia) pe 31 ianuarie 2024, la temperaturi între -2 și -10 grade Celsius, cu 23 de automobile de ultimă generație pe baterii arată, însă, și diferențe uriașe de comportament iarna între acestea.
Dacă una dintre mașinile electrice testate, HiPhi Z, o chinezărie despre care, probabil, nici nu ați auzit, dar costă circa 105.000 de euro în Norvegia, a pierdut doar 5,9% din autonomia oficială din cauza frigului, Toyota bZ4X și Volkswagen ID.7 au pierdut aproape 32% în condiții de trafic real de iarnă.
Alte modele electrice din test cu performanțe bune, care au rămas în limitele autonomiei oficiale omologate, au fost BMW i5 (-12,2%), Lotus Eletre (-12,3%) și Kia EV9 (-12,5%).
VEZI toate rezultatele testului El Prix de iarnă al NAF cu 23 de mașini electrice!
23 de mașini electrice, supuse la „Testul Frigului” în Norvegia. Autonomia reală, și cu 32% mai mică
Specialiștii Federației Automobilului din Norvegia au supus la „Testul Frigului” 23 dintre cele mai noi mașini electrice disponibile pe piața din acestă țară: Audi Q8 e-tron Sportback, BMW i5, BYD Dolphin, Ford F-150 Lightning, HiPhi Z, Hyundai Ioniq 6, Hyundai Kona electric, Jeep Avenger, Kia EV9, Lotus Eletre, MG4 Trophy Extended Range, Mercedes-Benz EQE SUV, NIO EL6, NIO ET5, Nissan Ariya, Opel Astra, Peugeot e-308, Polestar 2 Long Range, Tesla Model 3, Toyota bZ4X, Volkswagen ID.7, Volvo C40 Recharge și XPeng G9.
Citește și: Șeful Tesla se teme de mașinile electrice chinezești. „Vor demola rivalii fără bariere comerciale”
Toate mașinile electrice testate au fost conduse în paralel, pe aceleași drumuri și în aceleași condiții meteo și de trafic.
„Vedeta” testului „El Prix” al NAF în condiții de trafic real de iarnă a fost mașina electrică chinezească HiPhi Z. Iar marile dezamăgiri au fost Toyota bZ4X sau Volkswagen ID.7
Mașina electrică HiPhi Z, cu numeroasele sale ciudățenii tehnologice, a zdrobit concurența în testul El Prix.
„Tesla a dominat testele noastre de autonomie începând cu 2020. Astăzi, HiPhi chiar a bătut Tesla Model 3 la capitolul autonomie", a declarat Nils Sødal, responsabilul de comunicare la NAF.
HiPhi Z are multe „briz-briz”-uri luminoase care clipesc și se aprind. Puteți, de asemenea, să vă proiectați pe mașină propriile texte luminoase, simboluri, culori etc. Clipește aproape ca un pom de Crăciun, dar este o „bombă tehnologică”, spun specialiștii NAF.
Autonomia oficială a mașinii de test este de 555 de kilometri. Aceasta este cu 74 de kilometri mai mică decât cea a lui Tesla Model 3, care avea cea mai mare autonomie pe hârtie dintre toate mașinile de test.
Cu toate acestea, HiPhi Z a rulat cu 81 de kilometri mai mult decât Tesla Model 3 în testul de autonomie al NAF.
"Este impresionant pentru un nou-venit", a punctat Sødal.
Citește și: FOTO O vloggeriță și-a transformat mașina electrică Tesla în „tigaie mobilă”. Ce a gătit cu usturoi?
HiPhi Z a avut o autonomie reală pe timp de iarnă apropiată de cea oficială. „Când mașina a rămas fără energie, parcursese 522 de kilometri, cu 6 % mai puțin decât autonomia WLTP (...) Acest lucru este impresionant pe frig", a punctat Sødal.
HiPhi este o marcă chinezească necunoscută pentru majoritatea europenilor, dar pare că are ceva de oferit. A obținut cea mai mică pierdere de autonomie în condiții reale de iarnă în testul NAF.
„În testul de autonomie El Prix de iarnă, ne interesează mașinile care oferă cea mai mică abatere față de autonomia oficială. În acest caz, HiPhi Z a fost în mod clar cea mai bună" în testul din 31 ianuarie 2024, a explicat Sødal.
În ceea ce privește celelalte mașini electrice care au participat la testul El Prix din această iarnă, cu câteva excepții, modelele de familie au avut o abatere redusă de la datele oficiale.
În rândul primelor trei mașini de familie, pierderea de autonomie a fost cuprinsă între 12,5 și 13,8 de procente. „Acestea sunt rezultate impresionante și vești bune pentru toate familiile cu copii care sunt în căutarea unei mașini noi electrice", a declarat spune Sødal.
Citește și: Factura globală, pentru trecerea la energie curată în 2023: 1,8 trilioane $. Și e doar începutul
Ce consumuri au avut cele 23 de mașini electrice în testul El Prix de iarnă 2024
Încoronat „campion la frig”, HiPhi Z nu a fost nici pe departe cea mai economică mașină electrică din testul El Prix de iarnă 2024.
Cu un consum mediu de 24,3 kWh/100 km, s-a situat pe locul al doilea în ceea ce privește cel mai prost consum, Audi Q8 e-Tron și Lotus Eletre împărțind „premiul” pentru cel mai mare consum, cu o medie de 24,8 kWh/100 km.
Cea mai economică mașină electrică din El Prix de iarnă 2024 a fost Hyundai Ioniq 6, cu o medie de 16,3 kWh/100 kilometri.
Peugeot e-308 (17,0 kWh/100 km) și Opel Astra Electric (17,4 kWh/100 km) s-au clasat pe locurile doi și, respectiv, trei.
Tesla Model 3, care nu și-a atins obiectivul de autonomie omologat cu aproape treizeci de procente (29,9%), s-a clasat pe locul șase în tabelul de consum al celor 23 de modele, cu o medie de 18,0 kWh/100 km.
Citește și: O echipă românească dezvoltă prima mașină electrică de curse BMW i4. Va lua startul la Pikes Peak
Ce autonomie reală în condiții de iarnă au avut cele 23 de mașini electrice testate de NAF (ordine alfabetică)
Audi Q8 e-tron Sportback
Autonomie WLTP: 515 km
Autonomie reală iarna: 411.4 km (-20.1%)
BMW i5
Autonomie WLTP: 505 km
Autonomie reală iarna: 443.6 km (-12.2%)
BYD Dolphin
Autonomie WLTP: 427 km
Autonomie reală iarna: 339.2 km (-20.6%)
Ford F-150 Lightning
Autonomie WLTP: 429 km
Autonomie reală iarna: 337.5 km (-21.3%)
HiPhi Z
Autonomie WLTP: 555 km
Autonomie reală iarna: 522 km (-5.9%)
Hyundai Ioniq 6
Autonomie WLTP: 614 km
Autonomie reală iarna: 467,8 km (-23.8%)
Hyundai Kona electric
Autonomie WLTP: 454 km
Autonomie reală iarna: 341.3 km (-24.8%)
Jeep Avenger
Autonomie WLTP: 395 km
Autonomie reală iarna: 286 km (-27.6%)
Kia EV9
Autonomie WLTP: 505 km
Autonomie reală iarna: 441.9 km (-12.5%)
Lotus Eletre
Autonomie WLTP: 530 km
Autonomie reală iarna: 464.6 km (-12.3%)
MG4 Trophy Extended Range
Autonomie WLTP: 520 km
Autonomie reală iarna: 399.6 km (-23.2%)
Mercedes-Benz EQE SUV
Autonomie WLTP: 491 km
Autonomie reală iarna: 399 km (-18.7%)
NIO EL6
Autonomie WLTP: 529 km
Autonomie reală iarna: 456 km (-13.8%)
NIO ET5
Autonomie WLTP: 560 km
Autonomie reală iarna: 481.4 km (-14%)
Nissan Ariya
Autonomie WLTP: 498 km
Autonomie reală iarna: 369.4 km (-25.8%)
Opel Astra
Autonomie WLTP: 413 km
Autonomie reală iarna: 296 km (-28.3%)
Peugeot e-308
Autonomie WLTP: 409 km
Autonomie reală iarna: 297 km (-27.4%)
Polestar 2 Long Range
Autonomie WLTP: 614 km
Autonomie reală iarna: 430 km (-30%)
Tesla Model 3
Autonomie WLTP: 629 km
Autonomie reală iarna: 441 km (-29.9%)
Toyota bZ4X
Autonomie WLTP: 460 km
Autonomie reală iarna: 313.5 km (-31.8%)
Volkswagen ID.7
Autonomie WLTP: 608 km
Autonomie reală iarna: 414 km (-31.9%)
Volvo C40 Recharge
Autonomie WLTP: 572 km
Autonomie reală iarna: 395 km (-30.9%)
XPeng G9
Autonomie WLTP: 520 km
Autonomie reală iarna: 451.8 km (-13.1%)