Piața de automobile din Uniunea Europeană a trecut binișor de turbulențele și incertidunile din 2019, cauzate de introducerea noilor norme mai stricte de poluare, încheind anul cu o creștere de 1,1%, și a început 2020 timid. În ianuarie și februarie au fost înmatriculate cu 7,5% și, respectiv, cu 7,4% mai puține automobile decât în ianuarie și februarie 2019.
În martie, după prima lună plină sub semnul coronavirusului, înmatriculările din Uniunea Europeană (UE 27) s-au prăbușit cu 55,1%, ceea ce se traduce printr-o cădere a pieței în primul trimestru din 2020 cu 25,6%, conform statisticilor Asociaţiei Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA).
Per total, piața auto din Europa (UE 27 + EFTA + Marea Britanie) a scăzut în martie cu 51,8% și în primul trimestru cu 26,3%.
Top 10 cele mai afectate piețe auto
Toate cele 27 de piețe auto din Uniunea Europeană au fost lovite de COVID-19, însă, de departe, cea din Italia a fost mai afectată: -85,4%. Dacă în martie 2019 au fost înmatriculate în Italia 194.302 automobile, în martie 2019 s-a ajuns la 28.326. Și, atât în acest caz, cât și în ansamblu, trebuie ținut cont de inerția achizițiilor, de faptul că o parte din mașinile înregistrate în martie au fost comandate și cu una, două, trei luni în urmă.
Pe locul doi în acest top se află Franța, cu -72,2% în martie, iar pe trei, Spania, cu -69,3%. Urmează Austria, cu -66,7%, Irlanda, cu -63,1%, Slovenia, cu 62,4%, Grecia, cu -60,7%, Portugalia, cu 57,4% și Bulgaria, cu -50,7%.
”Top 10 cele mai afectate piețe auto” este încheiat de Luxembourg, cu o scădere de 50,2%, în martie 2020.
Cea mai mare piață auto din UE până la Brexit, Marea Britanie s-a contractat cu 44,4% în martie, deși se află în top-ul celor mai afectate țări de COVID-19. Iar cea mai importantă piață auto UE actuală, Germania, a scăzut cu 37,7%.
Înmatriculările de automobile noi în România au picat cu 32,2% în martie 2020, conform ACEA, dar trebuie avut în vedere faptul că Starea de Urgență a fost impusă după jumătatea lunii.
Citește și...ANALIZĂ COVID-19, „aditivul” care a calat motoarele industriei auto la nivel mondial