Cea mai vândută marcă electrificată este „Made in China”. Tesla e departe. Surpriza vine de la BMW

DE Răzvan Scăeșteanu | Actualizat: 22.12.2024 - 08:53
BYD, al treilea constructor auto mondial la sfârșitul lui 2024?
BYD, al treilea constructor auto mondial la sfârșitul lui 2024?
Cea mai vândută marcă electrificată este „Made in China”. Tesla e departe. Surpriza vine de la BMW - Foto: BMW
Cea mai vândută marcă electrificată este „Made in China”. Tesla e departe. Surpriza vine de la BMW - Foto: BMW
Cea mai vândută marcă electrificată este „Made in China”. Tesla e departe. Surpriza vine de la BMW - Foto: Profimedia Images - Imagine cu rol ilustrativ
Cea mai vândută marcă electrificată este „Made in China”. Tesla e departe. Surpriza vine de la BMW - Foto: Profimedia Images - Imagine cu rol ilustrativ
Cea mai vândută marcă electrificată este „Made in China”. Tesla e departe. Surpriza vine de la BMW - Foto: Profimedia Images - Imagine cu rol ilustrativ
Cea mai vândută marcă electrificată este „Made in China”. Tesla e departe. Surpriza vine de la BMW - Foto: Profimedia Images - Imagine cu rol ilustrativ

Electrificarea dă peste cap ordinea mondială cimentată din lumea automobilelor termice.

SHARE

„Balaurul“ chinezesc, BYD (Build Your Dreams), cvasi-necunoscut până acum câțiva ani, conduce zdrobitor topul vânzărilor de mașini electrificate (BEV, 100% electrice, și PHEV, cu baterie și încărcare la priză dar și cu motor termic) la nivel global, cu un număr dublu de înmatriculări față de numărul doi, Tesla, în intervalul ianuarie – septembrie 2024.

Mai mult, cifrele BYD pun deja în pericol pozițiile Ford (locul 4 mondial, în 2023) și Honda (locul 3 mondial, în 2023), doi actori grei, cu istorii bogate, în clasamentul global general (termice + electrificate + electrice) al producătorilor auto. Iar, surprinzător, BMW, marcă premium și nu de volum, ocupă locul trei și este singurul brand istoric din „Top 5“.

În intervalul ianuarie – septembrie 2024, BYD a vândut 2.607.970 de mașini electrificate (BEV + PHEV), Tesla, 1.291.279 unități, și BMW, 388.590 unități. Iar pe locurile patru și cinci la nivel mondial se află chinezii de la Wuling și Li Auto, cu 371.386 unități și, respectiv, 362.165 unități, potrivit datelor Autovista.

Volkswagen, cel mai mare constructor auto european și al doilea din lume (4,97 milioane de mașini în 2023), ocupă abia locul șase în clasamentul „electrificatelor“, cu 318.255 unități, în primele nouă luni ale anului.

Iar în „Top 10“ mai apare doar un nume rezonant al industriei auto „convenționale“, Mercedes-Benz, pe locul nouă, cu 277.576 unități. Pe restul pozițiilor, în ordine, se află tot mărci chinezești: Geely, Aito și Aion.

Toyota, cel mai important producător auto la nivel global (8,57 milioane de mașini, în 2023), ocupă doar poziția 13 în top-ul „electrificatelor“, cu 191.603 unități BEV + PHEV comercializate în intervalul ianuarie – septembrie 2024.

BYD, al treilea constructor auto mondial la sfârșitul lui 2024?

BYD nu a împlinit încă 20 de ani pe piața auto. Marca chinezească a fost fondată în 2003 și a produs prima mașină în 2005. Iar prima „electrificată“, un plug-in hybrid, i-a ieșit pe porți în 2008. Dar, la sfârșitul lui 2024, pe fondul electrificării forțate a mașinilor din ultimii ani, ar putea deveni al treilea constructor auto mondial.

„Balaurul“ chinezesc a livrat 3,76 de milioane de automobile electrice în primele 11 luni din acest an (+40%, față de aceeași peioadă din 2023), depășind 500.000 de unități în noiembrie.

Așadar, dacă ritmul vânzărilor continuă și în decembrie, BYD ar putea încheia 2024 în fața Ford și chiar a Honda, adică pe locul 4 sau locul 3 mondial. În primele nouă luni din 2024, Ford a vândut 3,3 milioane de mașini la nivel global, iar Honda, 3,1 milioane de mașini, ceea ce înseamnă că Ford ar putea închide anul cu 4,3 milioane de vânzări și Honda cu 4 milioane, potrivit estimărilor analiștilor Citi.

Pentru 2025, BYD are planuri și mai mari. În perioada august-octombrie 2024, și-a crescut capacitatea de producție cu aproape 200.000 de unități și a angajat circa 200.000 de muncitori pentru producția de mașini și piese. Iar ținta BYD pentru anul viitor este să ajungă la 5-6 milioane de mașini livrate.

Ce înseamnă 5-6 milioane de mașini? În 2023, topul celor mai mari producători auto globali a fost condus de Toyota (8,57 milioane unități), iar Volkswagen a fost pe doi (4,97 milioane unități). Iar în 2024, Toyota a vândut 8,3 milioane de mașini în primele zece luni și Volkswagen a vândut 6,5 milioane de mașini în primele nouă luni. Deci, BYD și-ar putea cimenta locul trei mondial.

De asemenea, dacă va ajunge la 5-6 milioane de mașini anul viitor, marca BYD ar putea provoca direct grupurile General Motors și Stellantis.

Constructorii auto chinezi au găsit metoda de a fenta taxele de import suplimentare în UE, de până la 45,3%

Profitând de faptul că taxele de import suplimentare ale Uniunii Europene, de până la 45,3%, nu se aplică decât mașinilor electrice „Made in China“, producătorii auto chinezi au decis să crească exporturile de automobile hibrid către Europa şi să lanseze noi modele de acest tip în special pe piața de pe „Bătrânul continent“.

Datele statistice arată că exporturile de vehicule hibride din China către Europa s-au triplat între iulie şi octombrie 2024, ajungând la 65.800 de unităţi, inversând tendinţa de scădere de până acum.

Segmentul vehiculelor hibride, inclusiv plug-in, a reprezentat 18% din totalul exporturilor auto ale Chinei către Europa în al treilea trimestru, comparativ cu doar 9% în primul trimestru.

Companii precum BYD şi Geely adoptă strategii agresive, lansând modele hibride la preţuri competitive pentru consumatorii europeni.

BYD, de exemplu, a lansat modelul hibrid plug-in Seal U DM-i în Europa, la un preţ de 35.900 de euro, mai mic decât preţurile modelelor similare de la Volkswagen şi Toyota. Iar Geely a introdus recent un nou model hibrid sub brandul Lynk & Co.

Această strategie ar putea creşte și mai mult presiunea asupra industriei auto din Europa, unde inflaţia şi costurile ridicate de viaţă determină consumatorii să caute opţiuni mai accesibile.

Iar analiștii consultați de Reuters afirmă că inundarea pieței europene cu mașini hybrid făcute în China ar putea să declanşeze noi măsuri protecţioniste din partea UE, cum ar fi extinderea tarifelor în vigoare pentru mașinile electrice.

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te