Unii vor susține, probabil, că Dacia se află deja în „era electrificării” grație modelului Dacia Spring, cea mai accesibilă mașină 100% electrică a momentului, care a fost prezentată pentru prima dată la Paris în 2020. Este însă doar parțial adevărat, Dacia Spring nefiind altceva decât versiunea adusă la standarde europene a Renault-ului K-ZE. Și se fabrică 100% în China.
Prin urmare, se poate spune fără rezerve că versiunea cu sistem de propulsie hybrid a Daciei Jogger ce va fi prezentată la Salonul Auto de la Paris 2022 (17 - 23 octombrie) marchează un momentul de cotitură al electrificării în istoria Dacia și a uzinei de la Mioveni.
Dacia nu a dezvăluit încă detaliile tehnice ale Daciei Jogger Hybrid, limitându-se să comunice că „standul Dacia va găzdui un demonstrator al motorului HYBRID 140. Această motorizare își va face apariția în premieră în gama Dacia pe modelul Jogger. Deschiderea comenzilor va avea loc la începutul anului 2023, primele livrări urmând să aibă loc în primăvara anului viitor”.
„Secretul” Dacia Jogger Hybrid 140
Chiar dacă Dacia nu a dat detalii despre sistemul Hybrid 140 al lui Jogger, „secretele” acestuia sunt mai mult decât la îndemână, Dacia Jogger împărțind platforma cu Renault Clio, de exemplu, model ce are o versiune hybrid, Clio E-Tech Hybrid, exact cu o putere de 140 de cai. Inclusiv, se poate specula și apariția unei Dacii Jogger plug-in hybrid, dacă ne gândim puțin la Renault-ul Captur E-Tech Plug-In Hybrid, care dispune de 160 de cai putere. Dar, să nu visăm, încă.
Revenind la sistemul Hybrid 140 de pe Clio, ce este montat și pe Jogger, inginerii Renault au dezvoltat o soluție revoluționară pentru a propune o ofertă hibridă relevantă, originală și exclusivă, care a făcut obiectul a peste 150 de brevete. Se bazează pe o arhitectură hibridă cunoscută drept „serie-paralelă” pentru a oferi numărul maxim de combinații de funcționare între diferitele motoare și pentru a maximiza câștigul de CO2 în timpul utilizării.
Ca în Formula 1, energia cinetică este recuperată în timpul decelerării și frânării de sistemul hybrid, apoi transformată în energie electrică pentru a reîncărca bateria.
Sistemul Renault E-TECH (hybrid și plug-in hybrid) a fost dezvoltat și patentat de Renault Engineering. Este moștenitorul conceptului EOLAB, prezentat la Salonul Auto de la Paris în 2014. După ce a fost supus mai multor teste în cursul dezvoltării sale și având avantajul unei arhitecturi simple, dar inteligente și al unor procese specifice, acesta este proiectat pentru fiabilitate și durabilitate.
Sistemul E-TECH beneficiază, de asemenea, de expertiza electrică a mărcii și utilizează piese proiectate în cadrul Alianței, ca de exemplu motorul pe benzină de 1,6 litri de generație nouă, care a fost regândit special pentru această ocazie. Acesta este însoțit de două motoare electrice – un "e-engine" și un HSG (High-Voltage Starter Generator) – și o cutie de viteze inovatoare multimodală, fără ambreiaj. Asocierea revoluționară a motoarelor electrice și a cutiei de viteze optimizează şi ajută la schimbarea treptelor de viteză (o arhitectură care este sinonimă cu o eficiență mai bună a consumului de combustibil, rezultatul experienței Renault DP World F1Team).
Cum funcționează Dacia Jogger Hybrid 140
Sistemul E-TECH Hybrid 140 are o baterie de 1,2 kWh (230 V) care permite reducerea semnificativă a consumului de combustibil și a emisiilor de CO2. Vehiculul rulează până la 80% din timp în modul 100% electric în mediul urban.
Întrucât cutia de viteze nu are ambreiaj, motorul termic nu este utilizat la pornirea mașinii. Prin urmare, vehiculele E-TECH hybrid sunt întotdeauna puse în mișcare de motorul electric primar. O soluție destul de elegantă, deoarece asigură imediat un cuplu maxim pentru un start deosebit de reactiv.
Tehnologia E-TECH se bazează pe o arhitectură de tip „serie-paralelă” care îi permite să combine avantajele diferitelor tipuri de hibridizare posibile (serie, paralelă și serie- paralelă). Motoarele pot funcționa independent sau împreună prin direcționarea puterii lor către roți sau către baterie. Grupul motopropulsor își gestionează motoarele și alimentarea în funcție de cerințele de accelerare și putere, precum și de oportunitățile de regenerare a bateriei. Această gestionare se efectuează în conformitate cu 15 combinații de operare între diferitele motoare și treptele de viteză.
În timpul utilizării schimbarea de la un mod la altul este abia sesizabilă și nu necesită nicio acțiune din partea șoferului. Sistemul E-TECH alege automat modul cel mai potrivit pentru fiecare situație, optimizând emisiile și utilizarea combustibilului, garantând, în același timp, o conducere reactivă și plăcută.
80% din timpul petrecut pe drumurile orașului se face în modul „all-electric”, pentru o economie de consum în ciclul urban de până la 40% în comparație cu un motor termic, fără nicio schimbare în obiceiurile de conducere.
Tehnologia E-TECH optimizează consumul de energie atât în timpul decelerării, cât și al frânării:
- Regenerarea bateriei în timpul decelerării: atunci când șoferul ridică piciorul de pe pedala de accelerație și selectorul de viteze este în "Drive", motorul electric primar funcționează ca generator. Recuperează energia cinetică produsă în timpul decelerare și o transformă în energie electrică, trimițând-o înapoi la baterie.
- Modul "B": pentru a recupera mai multă energie, treapta de viteză poate fi pusă în modul "Frână" (B); acest lucru crește regenerarea la nivelul permis de capacitatea de stocare a bateriei, până la o viteză de ralanti de aproximativ 7 km/h.
- Frânare regenerativă: atunci când șoferul apasă pedala de frână, procesul de frânare este declanșat electric, cu frânare mecanică suplimentară de la plăcuțele de frână, dacă este necesar. Și aici, motorul electric asigură o frânare suplimentară, recuperarea excesului de energie și revenirea acesteia la baterie – atâta timp cât capacitatea de stocare a bateriei permite.
Împreună, dispozitivele sistemului E-TECH Hybrid 140 reprezintă o greutate suplimentară de cel mult 10 kilograme în comparație cu un motor dCi 115. În ciclul combinat, Clio E-TECH, de exemplu, consumă 4,3 litri/100 km și emite 96 de grame de CO2/km (rezultate WLTP).