Japonezii au reușit să scoată 193 de cai putere dintr-un benzinar de 1.5 litri, fără a-i da voie să consume cât un V8, să dezvolte o cutie de viteze automată cu variație continuă (CVT) care simulează foarte bine schimbarea treptelor și nu lasă motorul să se tureze ca la scutere, să contureze un design autentic plăcut și să creeze un habitaclu primitor, sigur și extrem de încăpător.
În 1995, primul CR-V (Compact Recreational Vehicle) a fost printre pionierii SUV-urilor compacte, alături de modele precum Toyota Rav4, Suzuki Vitara sau Kia Sportage. Dacă atunci concurența nu era prea mare pe piața europeană, acum, când SUV-urile și SUV-ulețele apar ca ciupercile după ploaie în curțile producătorilor, altfel stau lucrurile. Iar Honda a simțit potențialul de creștere și s-a adaptat mai bine ca niciodată, în cazul noului CR-V.
În primul rând, motorul turbo de 1.5 litri este exact pe placul europenilor care vor să fugă de impozite cu cai mulți. Iar cei care regretă neincluderea în gamă a unui diesel, deși pe Civic există un 1.6 i-DTEC interesant, se pot consola cu versiunea hibridă care a apărut în showroom-uri de la începutul lui 2019.
În al doilea rând, habitaclul atent conturat și finisat (mai puțin anumite plastice din zonele mai puțin vizibile) răspunde nevoilor unei familii numeroase, oferind spațiu generos pe bancheta spate și un portbagaj încăpător, de 561 litri, sau până la șapte locuri (doar versiunea Lifestyle poate fi comandată cu două locuri suplimentare).
Iar în al treilea rând, Honda a dotat mașina cu, probabil, cel mai complet pachet de siguranță standard de pe piață.
Botezat Honda Sensing, acest pachet include sisteme precum Collision Mitigation Braking System (frânează automat până la oprire, dacă identifică o posibilă coliziune iminentă cu un vehicul aflat în față), Forward Collision Warning (avertizează șoferul dacă detectează o posibilă coliziune iminentă), Lane Departure Warning (sistem de avertizare la depășirea benzii), Lane Keeping Assist System (sistem de menținere a benzii), Adaptive Cruise Control (pilot automat adaptiv), Traffic Sign Recognition (recunoaște semnele de circulație) și Intelligent Speed Assistance (sistem de respectare a limitelor de viteză, pe baza semnelor).
Surpriza CVT
Cum, în general, cutia cu variație continuă nu este nici cea mai rafinată, nici cea mai performantă automată, am pornit destul de îndoit la drum, gândindu-mă că cei 193 de cai putere de sub capotă dau bine doar pe hârtie, că birjarul nu poate să facă mai nimic fără... bici. Greșit! Japonezii au reușit să facă un CVT extrem de plăcut în utilizare, care te minte frumos că schimbă trepte și dă și ceva senzații. Au pus chiar și padele în spatele volanului, pentru un plus de sportivitate.
38.250 €
este prețul versiunii de top Honda
CR-V 1.5 VTEC Turbo AT 4x4 Executive,
TVA inclusă.
Concret, CVT-ul de pe noul CR-V se înțelege foarte bine cu elasticitatea motorașului 1.5 VTEC Turbo, care dezvoltă cuplul maxim de 243 Nm pe o plajă generoasă de turații, între 2.000 și 5.000 rpm. În mediu urban, SUV-ul se mișcă cu multă grație, fără nici cea mai mică ezitare. Iar la drum, depășirile sau vitezele superioare nu pun probleme. Motorul nu se turează de nebun și mașina nu întârzie să reacționeze, ca în cazul altor CVT-uri.
Setat pe confort
Noul CR-V este un SUV setat pe confort și siguranță. Suspensia absoarbe aproape perfect orice denivelare și nu transmite zgomote suspecte în habitaclu. Iar ținuta de drum este fermă, chiar dacă garda la sol a crescut cu trei centimetri, față de cea a vechiului model (21 cm), pentru a permite ieșiri mai curajoase în off-road. Nici abordarea virajelor mai în forță nu îi displace, dar, evident, nu este Type R.
Postul de condus este cu 35 de milimetri mai înalt decât la a patra generație, scaunul conferă un sprijin bun, iar comenzile le găsești natural, respectând normele de ergonomie. Informațiile de bord sunt afișate digital și atât de ușor de citit, încât Head-Up Display-ul nu mai are nicio utilitate (mai ales că sistemul nu proiectează informațiile pe parbriz, ci pe un mini-ecran escamontabil). Sistemul multimedia cu ecran de 7 inch este același cu cel de pe Civic.
Nu are cea mai frumoasă și mai intuitivă grafică, dar se înțelege bine cu Android Auto și Apple Car Play – dacă utilizați Google Maps, de exemplu, indicațiile de navigație nu sunt afișate doar pe display-ul central, ci sunt preluate și pe bord. Tunelul central dintre scaunele față ascunde un spațiu imens de depozitare, iar pe bancheta spate pot călători fără constrângeri trei adulți.
În concluzie, Honda CR-V 1.5 VTEC Turbo AT 4x4 este un partener de drum confortabil, silențios, spațios și, chiar, puțin jucăuș cu cei 193 de cai sub capotă. În ceea ce privește consumul, SUV-ul se mulțumește cu 11-11.2 litri/100 km în București și cu 8.2-8.4 litri/100 km la drum, în contextul unui ritm mai alert.
Verdict Newsweek România
+ Ținută de drum, spațiu, confort, sisteme de asistență și siguranță, tracțiune integrală
– Head-Up Display, interfața sistemului multimedia, plastice, performanțe dinamice sub așteptări la 193 CP.