Legende pe roți: Autoutilitarele Opel, de la „trăsura” carosată la duba 100% electrică

DE Răzvan Scăeșteanu | Actualizat: 08.05.2020 - 17:42

Opel are o experiență de peste 120 de ani în producția de autovehicule destinate livrărilor. Primul autovehicul produs în 1899, Opel Patentmotorwagen System Lutzmann, un fel de trăsură motorizată, a fost declinat imediat și în versiune utilitară, carosată.

SHARE

Când caii au început să se mute în motoare la sfârșitul secolului al XIX-lea, fabrica de mașini de cusut fondată de Adam Opel în 1862, în Russelsheim, care din 1886 a produs biciclete, s-a reprofilat pe automobile. În 1899, a văzut lumina zilei primul model Opel Patentmotorwagen „System Lutzmann”.

Mașina cu design de trăsură era pusă în mișcare de un motor monocilindru, de 1.5 litri și 3,5 cai putere, amplasat în spate, cuplat la o transmisie cu două trepte. Cu o greutate de 520 de kilograme, Opel Lutzmann putea atinge o viteză maximă de 20 km/h.

În același an, pe baza lui „System Lutzmann”, Opel a creat și primul său vehicul motorizat de transport, carosând, pur și simplu, ”trăsura”. Apoi, istoria autoutilitarelor din Russelsheim a continuat cu un alt capitol de succes, vehiculele Opel pentru livrări rapide care au contribuit la miracolul economic german - „Wirtschaftswunder” și continuă și în prezent cu Combo, Vivaro, Movano și nou anunțata dubă 100% electrică, Opel Vivaro-e.

Anii de pionierat: benzină, de la farmacie

Autovehicule de transport, mașini de serviciu, autovehicule pentru livrări - noi denumiri pentru o nouă eră. Odată cu evoluția industriei auto la finele secolului al 19-lea, dezvoltarea s-a axat și pe capacitatea de încărcare și durabilitatea motoarelor noilor autovehicule. Deodată, forța musculară a cailor nu a mai fost necesară pentru transport. În loc de fân de la vânzătorii de furaje, producătorii au început să cumpere benzină de la... farmacie. Da, încă nu fuseseră inventate ”benzinăriile”.

În acest context, frații Opel, după crearea primului lor vehicul motorizat, au avut viziune și au dezvoltat, după cum spunea presa de la acea vreme, ”un vehicul de transport motorizat gigantic, construit de compania locală Adam Opel pentru o mare companie de vinificație”. Acest citat din ziarul local Main-Spitze, din data de 2 iulie 1899, este dovada existenței primului autovehicul Opel pentru livrări. Ceea ce însemna un „gigant” în vremurile acelea reprezintă acum un autovehicul comercial ușor, prin comparație cu giganții de 40 de tone din prezent.

Prima fotografie a unui autovehicul comercial ușor Opel datează din 1901 și prezintă Lutzmann ca un fel de cărucior pentru bagaje, cu caroserie închisă.

Primele autovehicule de transport au fost curând urmate de vehicule pentru livrări din ce în mai practice. Cu „System Darracq” (din 1902), de exemplu, Opel folosea deja dispunerea motorului în față, transmisie, arbore cardanic și tracțiune spate, elemente folosite și în prezent pe unele modele. Pornind de la această bază, autovehiculele cu caroserie închisă, pentru livrări și publicitate, au fost produse până în anii '20 - în special, ca unități individuale, conform specificațiilor clienților.

În 1924, Opel a fost primul producător german care a demarat producția cu o linie de asamblare - vremuri moderne caracterizate de modelele de 4 cai putere din Rüsselsheim. Din mai 1924 și până în iunie 1931 au fost produse, în total, 119.484 de unități din modelul legendar „Laubfrosch” (brotăcel).

Primul ”panel van”, în 1931

Opel „Dienstwagen” (mașină de serviciu) din 1931 a fost poate primul autovehicul comercial ușor conform principiilor moderne. Acest panel van cu un volum de depozitare de 500 kg a fost de mare succes în clasa sa, acoperind o cotă de piață de 80%. Opel a produs 22.000 de unități din modelul „Dienstwagen” de 23 de cai putere. Un alt succes a fost Opel Blitz „Eintonner” din 1934 - ca autovehicul platformă sau panel van. Micul Blitz a fost versiunea de bază a bine-cunoscutului camion Opel.

Perioada „Wirtschaftswunder” (miracolul economic) a Germaniei a fost epoca modelului Opel „Schnelllieferwagen” (autovehicul pentru livrări rapide). Regula de bază pentru oamenii de afaceri este livrarea cât mai rapidă către clienți, iar modelul Opel Olympia a făcut posibilă respectarea acestei reguli încă din 1950, fiind urmat îndeaproape de modelul Olympia Rekord „Schnelllieferwagen” din 1953.

Grație capacităților de încărcare, fiabilității și cabinelor de pasageri confortabile, autovehiculele pentru livrări rapide - alături de modelul Opel Blitz din anii '50 - au devenit „hit-uri” ale industriei auto în perioada ”miracolului economic”.

În același timp, modelul Olympia Rekord a stabilit bazele poveștii de succes a modelelor multufuncționale Opel (Car and Van). Începând din anii '50, liniile moderne și de o eleganță aparte ale caroseriilor din oțel au devenit reprezentative, având un scop funcțional și publicitar eficient în același timp. Capacitatea de încărcare mare a fost un alt element impresionant, cu o sarcină utilă de până la 515 kilograme.

La începutul anilor '60, Opel Rekord P2 era considerat un partener ideal al meșterilor.

„Autovehiculul pentru livrări rapide într-o nouă formă, la dispoziția dumneavoastră” a fost promisiunea Rekord P2, îndeplinită cu ajutorul spațiului de încărcare mare, costurilor de funcționare reduse și fiabilității bine-cunoscute.

Repertoriul P2 a inclus două motoare puternice și extrem de rezistente, cu o cilindree de 1.5 litri și 50 de cai putere, respectiv cu o cilindree de 1.7 litri și 55 de cai putere. Și a fost oferită opțional, în premieră, și o transmisie semi-automată cu trei viteze, denumită „Olymat”. Între 1960 și 1963 au fost produse 32.026 de autovehicule pentru livrări rapide în Rüsselsheim.

Modelul Opel Rekord C Caravan din 1966 a declanșat popularitatea modelelor station wagon de mari dimensiuni. La exterior, Rekord C Caravan a captivat cu forma de „sticlă Coca-Cola” sub geamuri. Iar în ceea ce privește confortul, puntea spate cu cinci brațe a asigurat o experiență plăcută la volan. Rekord C a fost disponibil și ca ”panel van”, ca autovehicul destinat exclusiv livrărilor.

Epoca „plafoanelor ridicate”

În anii '80, cei de la Opel au înțeles că un autovehicul cu înălțime generoasă, dar dimensiuni externe compacte, era ideal și pentru nevoile familiilor și iubitorilor de activități în aer liber.

Astfel, Kadett Combo a apărut în 1985. Primul Combo a beneficiat de un spațiu de depozitare cu 25 cm mai înalt decât echivalentul său din gama de autovehicule comerciale. Peretele despărțitor dintre scaune a fost o dovadă a faptului că flexibilitatea deja reprezenta o prioritate esențială pentru Kadett Combo. Iar modelul putea fi dotat cu o plasă opțională, pentru ca lungimea spațiului de depozitate să se extindă până la parbriz.

În 1993, Combo a devenit model separat. Partea frontală a modelului Combo B a fost aproape identică cu cea a modelului Corsa, fiind completată de un ampatament alungit și un compartiment de încărcare înalt, în formă de cutie, cu un volum pe peste 3.100 de litri.

Apoi, o adevărată „familie Combo” a fost lansată în 2001, prin Combo Tour. Această variantă a Combo C a fost prevăzută cu plase de depozitare practice, buzunare în portiere și alte dotări precum suporturi integrate pentru pahare.

Pe baza modelului Tour, Opel a dezvoltat chiar și un prototip sportiv pentru fanii curselor. Combo „Eau Rouge“, un nume care amintește de combinația faimoasă de curbe a circuitului Spa-Francorchamps, din Belgia, a fost dotat cu motorul lui Corsa GSi.

În timp ce „Eau Rouge” a fost piesa de rezistență în cadrul Salonului Auto de la Paris din 2002, modelul Combo Tramp, cu o protecție pentru baia de ulei și o gardă la sol mai ridicată cu 20 de milimetri, a asigurat plăcerea condusului pe șosele și în afara acestora, începând din 2005.

Începând din 2002, clienții Combo D au fost primii care au putut alege între două variante de lungime a autovehiculului. Inițial, Combo D era disponibil în variantă cu cinci locuri și ampatament lung sau scurt, acoperiș normal sau înălțat, uși laterale glisante standard și hayon de station wagon sau uși duble în spate.

A cincea generație Opel Combo, compactă și multifuncțională, a fost lansată în 2018. Noul model inovator este disponibil atât ca autoturism – Combo Life – cât și ca autovehicul comercial ușor – Combo Cargo – în mai multe variante. Ambele sunt disponibile în variantă M (4,40 metri) sau XL (4,75 metri).

Autovehiculul pentru familie este disponibil în varianta cu cinci sau șapte locuri și un volum al portbagajului de până la 2.693 de litri. Modelul panel van oferă un spațiu de depozitare de până la 4,4 m3, destul pentru doi europaleți, și poate suporta o sarcină utilă de până la 1.000 kg.

Această flexibilitate extraordinară este posibilă datorită arhitecturii complet noi a modelului Combo Cargo și designului deosebit de practic.

Nivelul următor

Începând cu 2001, Vivaro și-a câștigat renumele de transportator de marfă sau “birou pe roți”, cu aproximativ un milion de unități ieșite de pe linia de asamblare. Cu dimensiuni adaptate diferitelor nevoi ale clienților și numeroase tehnologii inovatoare, noul Vivaro se poate achita de orice sarcină mai bine ca niciodată.

Modelul Vivaro oferă o gamă adaptată nevoilor clienților - un panel van de transport, un crew cab pentru șase pasageri, o autoplatformă și un Combi pentru transportul de persoane, plus - pentru prima dată - trei variante de lungime, în loc de două (4,60 m, 4,95 m și 5,30 m).

Cu un volum maxim de încărcare de 6,6 metri cubi, noul Vivaro are o sarcină utilă de până la 1.400 kg – cu 200 kg mai mult decât modelul anterior. Același lucru este valabil și pentru capacitatea de tractare: greutatea maximă a remorcii de 2.500 kg este cu o jumătate de tonă mai mare decât până acum.

Doar înălțimea este una mică, majoritatea variantelor având o înălțime de 1,90 m. Astfel, noul Vivaro poate intra în parcări subterane și centre comerciale cu acoperișuri joase, facilitând operațiunile de încărcare și descărcare.

Începând din acest an, există și o versiune complet electrică, Vivaro-e, pentru livrări în mediul urban fără emisii. În funcție de baterie, are o autonomie între 230 și 330 km, conform ciclului de testare WLTP.

Pe de altă parte, alături de Renault, Opel a intrat din 1997 și în lumea vehiculelor comerciale de talie medie superioară cu Movano, alias Renault Master. Opel Movano este disponibil ca „panel van” de transport marfă sau microbuz, cu mai multe lungimi și înălțimi. Sarcina utilă ajunge până la 4,5 tone, iar volumul de încărcare, la 17 metri cubi (încap până la cinci europaleți), în cazul modelelor cu axă spate dublă.

 

 

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te